Czy nauczyciele potrzebują umiejętności czytania i pisania w aplikacji "TikTok"? Zastanawiają się nad tym kadry doskonalące
nauczycieli w Niemczech. Nie wiemy, jak ta sytuacja wygląda w Polsce, czy
rzeczywiście ów komunikator jest ważnym nośnikiem informacji, czy może jednak
także dezinformacji o wydarzeniach czy kwestiach politycznych, gospodarczych,
kulturalnych, społecznych lub/i oświatowych?
Annete Kuhn przywołuje w jednym ze swoich artykułów na portalu szkolnym rozmowę
z badaczem TikTok - Marcusem Böschem. Dotyczyła ona tego,
jakie postawy zajmują nauczyciele wobec fałszywych wiadomości na TikTok? Czy
podejmują tę kwestię w ramach rozmów z uczniami w klasie? Jakie informacje z
tej platformy wywierają fascynację wśród młodych ludzi, a w związku z tym
wpisują się w ich sposób postrzegania i rozumienia świata?
Zdaniem Böscha znaczna część relacji z
wojny w Ukrainie odczytywana jest przez uczniów za pośrednictwem TikTok'a. Nie
powinniśmy jako pedagodzy, wychowawcy nie dostrzegać tego, że platforma
TikTok ma już miliard użytkowników na całym świecie, a każdy z naszych uczniów
może za jej pośrednictwem doświadczać bardzo różnych informacji, przeżywać
emocje, z którymi musi sobie poradzić, jeśli dotykają one bardzo osobistych,
intymnych problemów życia każdej istoty ludzkiej.
Zamieszczane klipy filmowe mogą być prawdziwe, ale jest też wiele postów na TikTok, które są zmanipulowane, fałszywe. Przykładowo, opublikowano wideo ze spadochroniarzem filmującym siebie podczas rzekomego skakania nad Ukrainą. Jednak w rzeczywistości ten film został nakręcony podczas ćwiczeń wojskowych w 2014 roku!
Łatwo jest umieścić w filmie nieodpowiadający realiom dźwięk (remiksowany), który ma rzekomo oddać wiarygodną relację naocznego świadka, ale w istocie jest to dezinformacja, gdyż dźwięk pochodzi z zupełnie innej sytuacji, czasu itp. Udzielający wywiadu podał przykład:
Jest dźwięk,
który faktycznie pochodzi z meczu piłki nożnej. Tymczasem słychać pirotechnikę i krzyki.
Użytkownik umieszcza ten dźwięk na chwiejnym filmie, który nakręcił przez okno.
Pod koniec filmu upuścił telefon komórkowy lub uciekł i pisze: "Tu ze mną
jest teraz wojna". Ale jeśli spojrzysz na konto, zauważysz, że ten
użytkownik nie jest na Ukrainie, ale na przykład w Wilnie.
Na pytanie: Jak mogę stwierdzić, czy film na TikTok jest prawdziwy lub pozowany? - odpowiedział:
Istnieje kilka narzędzi do określenia, czy przybliżone parametry są poprawne. Na przykład dźwięk można dotknąć pod każdym filmem, a następnie przejść do oryginalnego filmu, przynajmniej do filmu, dla którego został odtworzony po raz pierwszy. Na samym filmie nie ma znacznika czasu, ale możesz przejść do konta i sprawdzić, czy film jest naprawdę nowy, czy nie powstał wiele tygodni temu, a nawet lat i został teraz oczyszczony tylko dlatego, bo np. pokazuje czołg.
Skoro wiele nauczycielek-wychowawczyń odpytuje uczniów na godzinie wychowawczej ze swojego przedmiotu, to może jednak choć raz pomyślały o problemach, z którymi dzieci i młodzież muszą się zmagać na co dzień. Może ktoś podzieli się z nimi wiedzą na temat tego, jak może wyglądać lekcja, w której uczniowie uczą się rozpoznawać fałszywe wiadomości na TikTok?