Portal
samorządowy opublikował Regulamin określający niektóre
zasady wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach,
szkołach i innych placówkach prowadzonych przez Gminę Miejską - Kraków. Jak
wynika z tytułu tego Regulaminu, społeczność lokalna i zainteresowani poznają
tylko niektóre zasady.
Jednak
już te normy, które są dostępne, wzbudzają kontrowersje. Nie są one pochodną
powszechnego narzekania na niskie płace nauczycielskie, bo te były, są i nie
zapowiada się, by były lepsze. Wszystkie formacje polityczne, z wyjątkiem
pierwszej w latach 1989-1991, czyniły wszystko, co w ich mocy, by karmić opinię
publiczną rzekomą troską o status nauczycieli, nie dokonując poważnej zmiany w
systemie płac dla tej profesji. Dlatego początkujący nauczyciele są
prekariuszami na najniższym poziomie płacowym, zaś gminy muszą dopłacać do ich wynagrodzenia,
by było równe najniższej płacy krajowej.
Jak
zatem zamierza się w powyższej gminie wzmocnić motywację nauczycieli do jak
najlepszej pracy? Cytuję:
"Na 2022 rok pula środków na dodatki motywacyjne dla nauczycieli wynosi 6% wartości planu wydatków na wynagrodzenia zasadnicze nauczycieli, z wyłączeniem liceów ogólnokształcących i techników, dla których wysokość odpisu na dodatki motywacyjne określono w tabelach".
Kryteria ich przyznania są interesujące.
Uzależnia
się bowiem wysokość dodatku motywacyjnego w ponadpodstawowych
szkołach od dwóch czynników:
1. Zdawalność
matury
1.1. w
liceach ogólnokształcących:
Jeżeli
zdawalność matury jest na poziomie:
100% - to
dodatek motywacyjny wyniesie 7%;
80-99%
- to dodatek motywacyjny wyniesie 6%
79% i mniej
- to tylko 5,5%.
1.2.
w technikach:
Jeżeli zdawalność matury jest na poziomie:
91-100% - to dodatek motywacyjny
wyniesie 7%;
70-90% - to dodatek motywacyjny
wyniesie 6,4%
51-69% - to 6%;
50% i mniej - to 5%.
Przekaz do nauczycieli jest jasny z
punktu widzenia hidden curriculum: dopuścić do matury tylko
tych uczniów, którzy zagwarantują wam zdawalność na poziomie 80-100% w liceach ogólnokształcących
i 51-90% w technikach.
W
przeciwnym razie dodatki motywacyjne będą niższe niż w przedszkolach czy
szkołach podstawowych, bo na poziomie zaledwie 5,5% dla nauczycieli liceów i 5%
dla nauczycieli techników.
2. Miejsce
w rankingu czasopisma "Perspektywy" 2022.
Miejsce
szkoły w rankingu "Perspektyw" powiększa wartość procentową dodatku
motywacyjnego o punkty procentowe:
W przypadku zajęcia miejsca w Rankingu Liceów
Ogólnokształcących czy Rankingu Techników:
1-10 miejsce:
powiększa się dodatek o 0,5 punktu procentowego;
11-30
miejsce: powiększa się dodatek o 0,2 punktu procentowego;
31- 100
miejsce: powiększa się dodatek o 0,1 punktu procentowego;
Przekaz do nauczycieli jest jasny z punktu widzenia hidden curriculum: koncentrujcie swoją uwagę tylko i wyłącznie na uczniach zdolnych, którzy zagwarantują wam wysokie miejsce w jednej z 43 olimpiad ogólnopolskich oraz/lub jednej z 18 międzynarodowych olimpiad, w których nasz kraj był reprezentowany przez uczniów szkół średnich.
Zgodnie z metodyką tego Rankingu brane są pod uwagę jeszcze wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych.
Ranking
Liceów Ogólnokształcących uwzględnia szkoły dla młodzieży (bez szkół
specjalnych i szkół dla dorosłych), w których zdawało maturę w maju 2021 roku,
na arkuszach standardowych, minimum 12 maturzystów przystępujących po raz
pierwszy do egzaminu, a wyniki średnie z języka polskiego i matematyki
zdawanych obowiązkowo były nie niższe niż 0,75 średniej krajowej w liceach. W
Rankingu zostały wzięte pod uwagę wyniki egzaminu maturalnego ze wszystkich
przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych, a także egzaminy językowe na poziomie
dwujęzycznym. Główne wskaźniki rankingowe zostały unormowane do 100, gdzie 100
otrzymała szkoła najlepsza w danym kryterium. Wyniki kolejnych szkół są
odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.
Proponuję do dyskusji akademickiej pytania: Którymi uczniami interesują się nauczyciele w szkole średniej? Dla kogo jest szkoła publiczna? Dla których nauczycieli są podwyższone lub obniżone dodatki motywacyjne? Jak przejawia się troska o "wysoki" status społeczny tej profesji?
(źródło schematu)