Koalicja
Klimatyczna jest porozumieniem 27 organizacji pozarządowych, których misją jest wspólne działanie w celu zapobiegania wywołanym przez człowieka
zmianom klimatu dla dobra ludzi i środowiska. W dniu 11 stycznia 2022
roku Koalicja skierowała do ministrów: Anny Moskwy (Ministry Klimatu i
Środowiska) oraz Przemysława Czarnka (Ministra Edukacji i Nauki) Apel następującej
treści:
Szanowni
Państwo,
w
imieniu Komitetu Naukowego Koalicji Klimatycznej apelujemy do Pani Minister i
Pana Ministra o przyspieszenie działań nad uzupełnieniem podstawy programowej
nauczania w szkołach o edukację na temat zmiany i ochrony klimatu, która będzie
oparta na danych naukowych i prowadzona w ramach obowiązujących
przedmiotów.
Z
zadowoleniem przyjęliśmy podpisanie w dniu 17 sierpnia 2021 r. przez
kierowników obu resortów listu intencyjnego wyrażającego wolę współpracy na
rzecz edukacji ekologicznej i klimatycznej, co niewątpliwie było pokłosiem
kampanii społecznej “Tak! dla edukacji klimatycznej” i petycji za taką
edukacją podpisaną przez ponad 60 tysięcy obywateli i przekazanej Prezesowi
Rady Ministrów.
Jednak
sam list intencyjny to za mało. Muszą za nim iść konkretne i szybkie działania,
które zaowocują przedstawieniem do końca I kwartału 2022 r. propozycji
programowych, zgodnych z najnowsza wiedzą naukową, które zostaną przedłożone do
konsultacji społecznych. Apelujemy, by rzetelna edukacja klimatyczna znalazła
się w podstawie programowej polskiej szkoły na wszystkich etapach nauczania już
od września 2022 roku.
Nie
ma czasu do stracenia, bowiem jak pokazuje najnowszy, 6 Raport IPCC, dynamika
kryzysu klimatycznego nabiera takiego tempa, że nie uratujemy naszej Planety
jutro, jeśli nie zaczniemy działać dzisiaj. A działania edukacyjne są równie
ważne jak decyzje polityczne dotyczące odejścia od spalania paliw kopalnych,
zredukowania emisji CO2 o 65% do 2030 r. i osiągnięcia globalnej neutralności
klimatycznej najpóźniej do połowy wieku.
Według
ONZ edukacja klimatyczna jest jednym z kluczowych elementów globalnej
odpowiedzi na zmianę klimatu. Nauczanie oparte na aktualnej i rzetelnej wiedzy
naukowej buduje świadome i odpowiedzialne postawy społeczne – niezbędne w
obliczu wyzwań, z którymi muszą zmierzyć się obecne i przyszłe pokolenia. A
takiej usystematyzowanej i kompleksowej wiedzy brakuje dziś w polskiej
szkole.
W
obowiązujących programach nauczania szkoły podstawowej oraz szkół
ponadpodstawowych zagadnienie spowodowanej działalnością człowieka zmiany
klimatu praktycznie nie istnieje i nie jest omawiane, podobnie jak negatywne
skutki jakie ten proces przynosi społeczeństwu, przyrodzie i gospodarce. Brak
jest edukacji w zakresie przeciwdziałania zmianie klimatu oraz ochrony przed
jej negatywnymi skutkami.
Nawet
jeśli jakieś pojedyncze tematy są przez niektórych nauczycieli poruszane, to
nie jest tworzony całościowy obraz wyzwania, przed którym stoją młodzi ludzie.
Z pewnością ograniczy to ich szansę na rynku pracy, który już dziś potrzebuje
specjalistów potrafiących planować i zarządzać działaniami mającymi na celu
powstrzymanie zmiany klimatu oraz adaptowanie się do jej skutków.
Bez
tej wiedzy nie da się nie tylko kierować podmiotami gospodarczymi, ale nie jest
możliwe np. prowadzenie efektywnej działalności rolniczej, czy zarządzanie
samorządami lokalnymi.
Pani
Minister, Panie Ministrze,
w
imieniu Komitetu Naukowego raz jeszcze apelujemy o jak najszybsze podjęcie
działań nad stworzeniem niezbędnej platformy programowej. Polska młodzież musi
mieć zagwarantowaną rzetelną wiedzę na temat kryzysu klimatycznego wywołanego
antropogenicznymi emisjami gazów cieplarnianych. Muszą być świadomi co jest
jego przyczyną i jakie działania muszą zostać podjęte, aby uchronić świat dla
przyszłych pokoleń.
Powstrzymanie
zmiany klimatu oraz adaptowanie się do jej skutków wymaga wiedzy. Tylko dzięki
tej wiedzy młodzi ludzie będą świadomymi obywatelami dokonującymi mądrych i
odpowiedzialnych wyborów. Na Państwa barkach leży odpowiedzialność, żeby
młodzież w tę wiedzę jak najszybciej wyposażyć.
Komitet
Naukowy Koalicji Klimatycznej:
prof.
dr hab. Ewa Bińczyk
dr
hab. Bogdan Chojnicki,
profesor
UP dr Małgorzata Falencka-Jabłońska
dr
Maciej H. Grabowski
prof.
dr hab. Jerzy Hausner
prof. dr hab. Maria Magdalena
Kenig-Witkowska
dr
Krzysztof M. Księżopolski
dr
hab. Aleksandra Lis, profesor UAM
prof.
dr hab. Elżbieta Mączyńska
prof.
dr hab. inż. Maciej Nowicki
dr
hab. Bożena Ryszawska, profesor UEW
prof.
dr hab. Tadeusz Skoczkowski
prof.
dr hab. Piotr Skubała
prof. dr hab. inż. Waldemar
Wardencki
dr
Adrian Wójcik
dr
hab. n. med. Tadeusz M Zielonka, profesor WUM