Polityka edukacyjna, szkoła, wychowanie, opieka – w stronę zaangażowania w stwarzanie lepszego świata
Koordynatorzy merytoryczni:
- Prof. dr hab. Bogusław ŚLIWERSKI
- Dr hab. prof. uczelni Elżbieta GÓRNIKOWSKA‑ZWOLAK
- Dr hab. prof. uczelni Kinga KUSZAK
Przesilenie, którego aktualnie doświadczamy, jest wynikiem wielu nakładających się na siebie zmian. Sprawiają, że stajemy się inni, inna staje się też otaczająca nas rzeczywistość. Świat, w którym żyjemy i w którym będą żyć następne pokolenia, nie stanie się jednak lepszy sam z siebie. Konieczne jest nasze zaangażowanie – namysł i działanie. Potrzebna jest mądra polityka edukacyjna nakreślająca kierunek rozwoju szkoły, wychowania i opieki nad dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi obywatelami państwa i mieszkańcami globu. Od nas zależy, w jakim kierunku będą zmiany postępowały, jaki będzie ich sens i rezultat. Porozmawiajmy o edukacji, w procesie której uczestniczki i uczestnicy doświadczają radości rozwoju, radości bycia we wspólnocie, życia w przyjaznym świecie i kształtowania tego świata, o edukacji, dzięki której nauczymy się szanować siebie nawzajem, inne istoty żywe oraz matkę-Ziemię.
Zapraszamy do udziału w sekcji 3., proponując następujące szczegółowe obszary problemowe:
- Relacje między polityką i edukacją na poziomie makro i mezo szkolnym
- Szkoła w stanie permanentnej reformy. Ku jakiej przyszłości zmierzamy?
- W trosce o równość szans edukacyjnych. Małe środowiska i ich problemy.
- Demokratyzacja edukacji publicznej – jak ją rozumiemy?
- Szkoła separująca i włączająca – między czasem straconym i perspektywą rozwoju.
- Nauczyciel/nauczycielka – gwarant/gwarantka powodzenia zmian edukacyjnych. Jak inwestować w nauczycieli?
- Codzienność instytucji edukacyjnych w chwiejnej rzeczywistości
- Kształcenie na odległość. Szkoła w dobie pandemii i po niej.
- Swoi i obcy. Mniejszości w szkole i ich prawa. Jak przygotować na obecność Innego: siebie, młodzież i rodziców?
- Szkoła przyjazna dziewczynkom i kobietom, czyli jaka?
- „Zważaj na słowa”. Znaczenie języka w przestrzeni szkoły i poza nią.
- Religia czy religioznawstwo? Dyskusja o świeckości szkoły po trzech dekadach od wprowadzenia lekcji religii.
- Wychowanie – w stronę zrównoważonego rozwoju.
- Od bezrefleksyjnej produkcji i konsumpcji ku odpowiedzialnemu użytkowaniu.
- Od myślenia „tu i teraz” ku refleksji co pozostawimy kolejnym pokoleniom.
- Od degradacji środowiska ku życiu w harmonii z otoczeniem przyrodniczym.
- Od rywalizacji ku łączeniu indywidualnych zasobów i współdziałaniu.
- Opieka zdrowotna. Zdrowie psychofizyczne dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Zagrożenia zdrowia psychicznego: depresje, samotność, osamotnienie.
- Wsparcie rodziny w pełnieniu funkcji opiekuńczej i wychowawczej.
- Instytucjonalna opieka nad małym dzieckiem.
- Przeciw obojętności. Jak budzić i wzmacniać zaangażowanie uczestniczek/uczestników procesu edukacji?
- W poszukiwaniu sił społecznych, lokalnych liderów zaangażowanych w stwarzanie lepszego świata. Oddolne inicjatywy i akcje społeczne.
- Stowarzyszenia i organizacje społeczne, wolontariat.