Laureatką Nagrody Prezesa Rady Ministrów w 2021 r. w kategorii "wyróżniająca się rozprawa doktorska" została dr Olga Wysłowska z Uniwersytetu Warszawskiego.
Jej rozprawa z pedagogiki pod tytułem: Quality of Early Childhood Education and Care – determinants and implications – została uznana przez ekspertów jako dobry przykład wiązania zagadnień teoretycznych z praktycznymi. Jej upowszechnienie i wprowadzenie konkluzji w życie może znacznie polepszyć pro-edukacyjne oddziaływanie żłobków (które w naszym kraju w dużym stopniu ograniczają swą działalność do sfery opiekuńczo-wychowawczej), a także polepszyć dobrostan dzieci korzystających ze żłobków.
Gratuluję Autorce i Promotorowi tej
dysertacji. Skoro rozprawa jest w języku angielskim, to opiekunkom
dzieci w żłobkach pozostaje streszczenie w języku polskim, które zostało
opublikowane w Repozytorium Uniwersytetu Warszawskiego. Naukowcy spoza UW też
do tej pracy nie będą mieli dostępu, jeśli nie są posiadaczami karty
bibliotecznej BUW. Tak oto wyniki badań nauk społecznych są w naszym
kraju aspołeczne.
Pozostaje jednak możliwość nawiązania kontaktu z Laureatką tej Nagrody, bowiem jest zatrudniona na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego w kierowanej przez prof. UW Romana Dolatę - Katedrze polityki oświatowej i badań społecznych nad edukacją.
Cytuję zatem streszczenie:
Praca
obejmuje cztery publikacje prezentujące badania empiryczne dotyczące różnych
aspektów funkcjonowania placówek dla najmłodszych dzieci. Celem pierwszego
badania prezentowanego w tekście Developmental and educational goals of early
childhood education and care – perspective of Warsaw caregivers (Wysłowska,
2017) [Cele rozwojowe i wychowawcze w edukacji wczesnodziecięcej – perspektywa
warszawskich opiekunów] było poznanie opinii opiekunów na temat wspierania
rozwoju społecznego, poznawczego, emocjonalnego, osobistego i fizycznego dzieci
do trzeciego roku życia w czasie ich pobytu w placówce.
Zbadano
też związek między znaczeniem wspierania tych celów a doświadczeniem zawodowym
i kwalifikacjami opiekunów. 449 opiekunów wypełniło ustrukturyzowany kwestionariusz
internetowy. Wyniki badań wskazują, że niezależnie od uwzględnionych korelatów,
opiekunowie cenią społeczne, emocjonalne, fizyczne i osobiste sfery rozwoju
dzieci na porównywalnym poziomie, podczas gdy rozwój poznawczy jest mniej
ważny. W tekście
How does innovative continuous professional
development (CPD) operate in the ECEC sector? Insights from a cross‐analysis of cases in Denmark,
Italy and Poland (Bove, Jensen, Wysłowska, Iannone, Mantovani i
Karwowska-Struczyk, 2018) [Jak funkcjonuje w praktyce innowacyjne doskonalenie
zawodowe w sektorze edukacji wczesnodziecięcej?
Spostrzeżenia
z analizy krzyżowej przypadków z Danii, Włoch i Polski] rozważano innowacyjne
podejścia do doskonalenia zawodowego wychowawców małych dzieci. Przeprowadzono
trzy studia przypadków doskonalenia zawodowego we Włoszech, Danii i Polsce w
ramach wspólnych ram teoretycznych. Każdy z krajowych zespołów badawczych
przeprowadził niezależną analizę istniejących i nowych danych. Wyniki ujawniły
cechy wspólne dla innowacyjnego doskonalenia zawodowego we wszystkich krajach,
np. łączenie działań odgórnych i oddolnych, a także wskazały na znaczenie
kontekstu społecznego i historycznego dla rozwoju strategii doskonalenia
zawodowego.
Trzecie
badanie przedstawione w monografii Żłobki w wybranych krajach europejskich
(Wyslowska Pacholczyk-Sanfilippo, Lubomirska, 2020) koncentrowało się na
pytaniu, jak system pracy wybranych placówek tworzy warunki dla zaistnienia
codziennych doświadczeń dzieci. W Grecji, Holandii, Portugalii i Polsce na
podstawie zastanych i nowych danych autorki zbadały organizację pracy jednej
placówki, która według krajowych ekspertów zapewnia dzieciom wysoką jakość
doświadczeń.
Wyniki
badań sugerują, że we wszystkich
krajach specjaliści mają wspólne poglądy na różne aspekty pracy, które są ważne
dla poprawy jakości doświadczeń dzieci, np. możliwość współdecydowania o
rodzaju zabawy, w której uczestniczą. Pojawiły się też różnice, na przykład w
odniesieniu do poziomu autonomii zapewnianej dzieciom w sytuacjach konfliktowych.
Celem
badania Structural and Process Quality in Early Childhood Education and Care
Provisions in Poland and the Netherlands: A Cross-National Study Using Cluster
Analysis (Wyslowska, Slot, 2020) [Jakość strukturalna i procesualna edukacji
wczesnodziecięcej w Polsce i Holandii: Badanie międzynarodowe z wykorzystaniem
analizy skupień] było wzbogacenie rozumienia relacji między jakością
procesualną, cechami strukturalnymi i programem w placówkach w Polsce i
Holandii.
Badaniami
objęto 56 grup małych dzieci.
Jakość procesualna została zmierzona za pomocą narzędzia obserwacyjnego CLASS
Toddler, którym oceniono 224 filmy z placówek w Polsce i Holandii. 130
wychowawców udzieliło informacji na temat aspektów strukturalnych i programu
realizowanego w placówkach. Wyniki badań w obu krajów, wykazały umiarkowane do
wysokiego wsparcie emocjonalne udzielane dzieciom przez wychowawców i niskie do
umiarkowanego w zakresie uczenia się.
Wzorzec
dotyczący programu też kształtował się podobnie w obu krajach. Okazało się także,
że korzystne warunki strukturalne i zrównoważony program, obejmujący szeroki
zakres działań, były związane z najwyższą jakością procesualną.
Zainteresowani przeczytaniem tej dysertacji mogą tego
dokonać tylko na miejscu w Czytelni Ogólnej Biblioteki Uniwersyteckiej
w Warszawie pod warunkiem, że są posiadaczami karty bibliotecznej
BUW. Powinny wówczas wypełnić poniższe zamówienie i odesłać je na adres:
lub osobiście dostarczyć ten formularz do
Informatorium Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie (poziom 1, tel. 22 55
25 178).
Repozytorium nie przesyła obronionych doktoratów
e-mailem.
Nie ma możliwości
wykonania kopii doktoratu w BUW.
Zamówienie doktoratu do Czytelni Ogólnej Biblioteki
Uniwersyteckiej w Warszawie |
|
Imię i nazwisko zamawiającego |
|
Imię i nazwisko autora |
Olga Wysołowska |
Tytuł rozprawy |
Quality of Early Childhood Education and Care - determinants and implications |
Data udostępnienia (planowana data pierwszej wizyty w BUW) |
|