Wczoraj na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego odbyło się I Ogólnopolskie Forum Dobrych Praktyk w zakresie profilaktyki przemocy wobec dzieci i młodzieży. Wśród referujących był m.in Rzecznik Praw Obywatelskich dr Adam Bodnar. Debatę objęły swoim patronatem Ministerstwo Edukacji Narodowej, Rzecznik Praw Dziecka i Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Fundacja po DRUGIE.
Głównym celem Forum było podzielenie się przez jego uczestników (byli nimi przedstawiciele różnych podmiotów oraz służb integracji społecznej wspomagających dzieci i młodzież) wiedzą i doświadczeniami w zakresie sprawdzonych projektów, narzędzi i metod pracy w modelu resocjalizacji pozytywnej oraz profilaktyki wychowawczej. Inspiracją do zorganizowania Forum stała się Kampania 19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży prowadzona co roku na całym świecie w pierwszych dniach listopada. Autorem tej inicjatywy jest szwajcarska organizacja pozarządowa zajmująca się prawami kobiet i dzieci – Women’s World Summit Foundation. W Polsce kampanię koordynuje od 2014 roku Fundacja po DRUGIE.
Jak informowali o Forum Organizatorzy: W 2016 roku w kampanii wzięło udział ponad sto podmiotów. Odbyły się tysiące inicjatyw, które angażowały społeczności lokalne i propagowały budowanie świata bez przemocy. Organizator forum – Fundacja po DRUGIE – chciałby, aby miało ono cykliczny charakter i na stałe wpisała się do kalendarza ważnych wydarzeń konsolidujących środowiska praktyków i teoretyków. Wydarzenie jest skierowane do wszystkich osób, które w teorii lub praktyce zajmują się dziećmi, młodzieżą, pracą z rodziną. Umożliwia ono także zaprezentowanie działań podjętych w środowiskach lokalnych w ramach Kampanii 19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży, która odbyła się w 2016 roku.
Zdążyłem dojechać na II część obrad, którą rozpoczął wiceprzewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, a zarazem wiceprzewodniczący Zespołu Pedagogiki resocjalizacyjnej - prof dr hab. Marek Konopczyński. Jego referat pt. Młodzież 3.0 czyli dlaczego wychowujemy pokolenie odwróconych pleców? stanowił znakomite wprowadzenie do analizy sytuacji polskiej młodzieży w poszerzonym o wirtualną przestrzeń świecie.
Profesor przybliżył nam najważniejsze wyniki badań NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa), które zostały przeprowadzone we wrześniu 2016 roku a dotyczyły funkcjonowania nastolatków w internecie, w tym korzystania przez nich ze smartfonów, komunikacji społecznej i doświadczania w tym środowisku przemocy.
Pani dr Małgorzata Dziewanowska z Uniwersytetu Warszawskiego opisywała mechanizm zdarzeń w relacjach między nastolatkami, w toku których wypowiadane przez dziewczęta stanowcze "Nie" jest odbierane i identyfikowane przez chłopców jako "tak". Mówiła zatem o tym, jak zapobiegać krzywdzeniu nastolatków w sferze zachowań seksualnych z perspektywy kryminologicznej.
Adiunkt z Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ - dr Karolina Walczak poświęciła swoją prezentację różnym rodzajom przemocy w środowisku społecznym szkoły. Wprawdzie problem nie jest dla polskiej pedagogiki nowy, bowiem od początku XXI w. prof. UAM Jacek Pyżalski, a także naukowcy z UJ w Krakowie czy UKW w Bydgoszczy prowadzą ogólnopolskie badania nad cyberprzemocą w środowisku młodzieżowym, to jednak pani Walczak podzieliła się z nami ciekawymi doświadczeniami z fińskiego projektu "KiVa - "Przeciw Bullyingowi", który skierowany jest do całej społeczności szkolnej i ma na celu motywowanie uczniów do pomocy i wsparcia ofiar różnego rodzaju agresji czy aktów dręczycielskich zamiast tolerowania bierności świadków w takich sytuacjach.
Na podstawie wyników badań dotyczących efektywności działań profilaktycznych o charakterze uniwersalnym oraz skoncentrowanych na rozwiązywaniu problemów w danym środowisku z perspektywy nie tylko sprawcy, ale i ofiary, prelegentka potwierdziła, że nie musimy być bezbronni w takich sytuacjach czy też jednostronnie rozwiązywać zjawiska agresji i przemocy. Największe skutki wdrażania tego programu uzyskano w pracy z dziećmi w szkołach podstawowych z klas I-VI, gdzie zmniejszył się poziom dręczenia rówieśniczego i wiktymizacji.
O doświadczeniach w udzielaniu pomocy i wsparciu ofiarom przemocy w rodzinie mówiła pracownik Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Łodzi, odwołując się do opisu dwóch przypadków i wskazując na konieczność podchodzenia do każdego z nich z pokora i w odrębny sposób.
Tę część obrad zamknął występ wychowanków z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Bielicach – MOW SQUAD, który uzyskał nieprawdopodobny aplauz uczestników konferencji. Ich wychowawca pięknie mówił o nich jako tych, którzy są niesprawiedliwie oceniani przez innych tylko dlatego, że są z MOW, a przecież mają swoje talenty, ambicje, są prospołecznie zaangażowani. Młodzi wykonawcy odebrali od nas na stojąco burzę oklasków jako wyrazy uznania za świetny tekst własnej piosenki i jej wykonanie.
Refren hip-hopowego utworu wszystkim zapadł w pamięci:
(...)
Zbuntowani chuligani mówią o nas cały czas
Zdemoralizowani
Tak nazywają nas (...)
Zanim ten utwór znajdzie się w sieci, zobaczcie i posłuchajcie inny w ich wykonaniu.
Dziękuję Panie Profesorze;
OdpowiedzUsuń"Otwarte głowy" są czymś czego nam w tym kraju obecnie najbardziej potrzeba.
Andrzej
Mądrzy ludzie są zawsze potrzebni. Szkoda, że nie było takich zbyt wielu (nie dotyczy wł. bloga), także wcześniej. Teraz byłoby łatwiej i składniej, bo nie byłoby tych, jak obecnie problemów; "Z pustego i Salomon nie naleje"
OdpowiedzUsuńhttp://polskaracja.com/walesa-zagotowal-sie-uslyszeniu-pytania-sie-pana-zwracac-tw-bolek-wideo/?utm_source=nrs9s&utm_content=3213o2dzv6
OdpowiedzUsuńPomijając i nie prowokując dyskusji na temat prezydenta Lecha Wałęsy, trzeba zauważyć, że ma on słuszność w tym, co mówi o elitach intelektualnych, zwracając uwagę na historię naszego jakże nieszczęśliwego kraju.
Andrzej
Zamiast kampanii, które na nic się zdaja praktycznie, dlaczego Rzecznicy - Praw Obywatelskich i Praw Dzieci - wraz z tym całym środowiskiem pedagogicznym, psychologicznym i socjologicznym nie żąda wprowadzenia obowiązkowej edukacji dla przyszłych i obecnych rodziców ? http://sabinagatti.blogspot.com/2017/04/wobec-dzieci-przemoc-ze-strony.html
OdpowiedzUsuńhttp://masculinum.org/przestan-akceptowac-przemoc-wobec-dzieci/
Może przeczyta Pani Konstytucję i dowie się, że rodzice są wolnymi istotami, mającymi prymarne prawo do wychowywania własnych dzieci. Co to znaczy - żądać edukacji rodziców?! Polska to nie Białoruś czy Korea Północna?
UsuńZ osobami, które są anonimowe i nie mają odwagi podać swojego imienia i nazwiska z reguły nie dyskutuję ale zacytuję tylko jeden paragraf Konstytucjai RP -
UsuńZgodnie z art. 72 zapewnia ona ochronę praw dziecka, a każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem demoralizacją.
Zło dobrem zwyciężaj, a nie przemocą wobec rodziców, bo większość z nich nie potrzebuje żadnego kształcenia w powyższym zakresie.
Usuń....bo większość z nich nie potrzebuje żadnego kształcenia w powyższym zakresie..." --- hmmmm..... na stronie Ministerstwa Zdrowia widzę 60% i 40% do tego dodamy przemoc psychiczną, werbalną, seksualną i zaniedbania to z tego co pamiętam jeszcze z matematyki to większość a nie mniejszość jest przemocowa wobec dzieci, bo nie ma wiedzy i nie jest świadoma swoich problemów i powiela przemocowe wzorce wobec dzieci http://www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowie-matki-i-dziecka/przemoc-wobec-dzieci/
UsuńTej wiedzy, z pewnością, ta większość rodziców nie ma a powinni ją mieć.
http://fundacja22.org/pl/przemoc-a-rozwijajacy-sie-mozg-dziecka/