Niespełniony, bo zdradzony przez elity II fali "Solidarności" (lata 1989-1997 i nast.) projekt uzyskania przez
nauczycieli profesjonalnej autonomii w relacjach z władzą państwową, który
nawiązywał do opozycyjnej wizji Samorządnej Rzeczypospolitej lat 80. XX w.
Lokowano w nim szansę na wewnętrzną odnowę etyczną środowiska nauczycielskiego
i przełamanie monopolu państwa w zakresie inicjatyw reformatorskich w oświacie
publicznej na rzecz jej zdecentralizowania i usamorządowienia.
Inicjatywa na
rzecz powołania w III RP samorządu zawodowego nauczycieli została podjęta w
latach 1991 - 1992 przez Krajową Sekcję Oświaty NSZZ „Solidarność”, w której
powołano Zespół do spraw Izb Nauczycielskich. Przygotowano projekt Ustawy o
samorządzie nauczycieli, który opiniowany był także przez Biuro Prawne
Kancelarii Prezydenta RP L. Wałęsy.
Niestety,
usytuowanie tego zespołu w strukturach związkowych doprowadziło do jego
likwidacji w dn. 27.11.1992 r. kiedy to działacze związkowi odczytali kreowane
w projekcie zadania jako zagrażające bytowi i realnym wpływom na środowisko ich
organizacji pracowniczej. Od tej pory zespół ten mógł już pracować jedynie poza
strukturami NSZZ „Solidarność”, organizując na Uniwersytecie Warszawskim
jeszcze w listopadzie 1993 r. III Krajowy Kongres na temat etyki
nauczycielskiej.
Na plan dalszy zeszła jednak praca nad zainteresowaniem
pedagogów ideą, potrzebą czy wartością tworzenia samorządów nauczycielskich.
Ponownie powróciła ona do publicznej debaty w marcu 1997 r., kiedy to z
inicjatywy Zespołu d/s Samorządności przy Fundacji Instytut Lecha Wałęsy
zorganizowane zostało ogólnopolskie seminarium w Łodzi, mające na celu
przygotowanie projektu Ustawy o Samorządzie Zawodowym Nauczycieli dla Akcji
Wyborczej „Solidarność”.
Pełna treść Ustawy została przedyskutowana z naukowcami i refleksyjnymi oświatowcami, przygotowana i wniesiona w
pakiecie politycznym przez Akcję Wyborczą Solidarność, która współtworzyła rząd
w latach 1997-2002. Kiedy jednak doszła do władzy, schowała gotowy projekt ustawy do szuflady. To byl kolejny akt zdrady pseudosolidarnościowych "elit".
O ile oświatowe czy nauczycielskie
związki zawodowe służą artykulacji roszczeń nauczycieli wobec samorządowej
administracji oświatowej, władzy państwowej czy społeczeństwa w ogóle, o tyle
samorząd zawodowy nauczycieli powinien funkcjonować na dwóch fundamentalnych
uprawnieniach i zobowiązaniach, a mianowicie na prawie do autonomii i na
obowiązku współpracy społeczności nauczycielskiej na rzecz dobra wspólnego
całego społeczeństwa, jakim jest edukacja młodego pokolenia. Głównym zadaniem
samorządu jest zarządzanie sprawami profesjonalnymi kadr nauczycielskich,
ustalaniem kryteriów przyjęć do zawodu oraz wykluczania z niego osób, które ich
nie spełniają.
Kluczowy jest tu obowiązek współpracy profesjonalistów na rzecz
dobra wspólnego, jakim jest edukacja młodego pokolenia. Zadaniem władz
państwowych jest kierowanie się zasadą pomocniczości wobec także tego
środowiska, a zatem jedynie zabezpieczenie sfery życiowej autonomii
społeczności zawodowej, by mogła ona efektywnie spełniać swoje profesjonalne
zadania.
Zadania samorządu obejmują wszystkie
sprawy związane z wykonywaniem tej profesji, przy czym niezwykle ważne jest
pojawienie się wśród nich potrzeby upowszechnienia zasad etyki zawodowej,
sprawowania nadzoru nad ich przestrzeganiem oraz orzekanie w sprawach
odpowiedzialności zawodowej nauczycieli, w tym także sprawowanie sądownictwa
polubownego. Zasady funkcjonowania samorządu, do którego przynależność byłaby
powszechna i obowiązkowa, zapewniają możliwie pełną jego suwerenność w
stosunku do instytucji zewnętrznych (np. wobec Ministerstwa Edukacji i Nauki czy
Ministerstwa Finansów), jak i gwarantują pełną niezależność regionów w ramach
struktury wewnętrznej samorządu. Jednostkami organizacyjnymi
samorządu powinna być Krajowa Izba Nauczycielska i regionalne izby
nauczycielskie, tworzące w ramach swoich struktur komisję rewizyjną, komisję
odpowiedzialności zawodowej i rzecznika odpowiedzialności zawodowej.
Komisja
Odpowiedzialności Zawodowej rozpatrywałaby sprawy z zakresu odpowiedzialności
zawodowej wniesione przez regionalnego rzecznika odpowiedzialności zawodowej
oraz sprawowałaby sądownictwo polubowne. Mogłaby tym samym rozpatrywać spory
między samymi nauczycielami, między nauczycielami a innymi pracownikami lub
instytucjami oświatowymi a także między nauczycielami a innymi osobami, jeżeli
spory te dotyczyłyby wykonywania zawodu nauczyciela.
Rzecznik odpowiedzialności zawodowej natomiast prowadziłby postępowanie
wyjaśniające i pełnił funkcję oskarżyciela w sprawach z zakresu
odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Najwyższym organem krajowym samorządu ma być – odbywający się
raz na 3 lata - Krajowy Kongres Nauczycieli, którego uczestnikami będą delegaci
wybrani przez regionalne sejmiki nauczycielskie.
Powołanie
zawodowego samorządu nauczycielskiego miało przeciwstawiać się toksyczności
polityków oświatowych, ich ignorancji i arogancji wobec nauczycieli. Wartością
projektu powołania do życia samorządu nauczycielskiego jest to, że nie
sprowadza się jego jedynie do swoistego rodzaju organizacji o charakterze
technopedagogicznym czy wąsko organizatorskim (funkcje, struktury zależności,
kompetencje, procedury), ale niezwykle silnie akcentuje się jego etyczny i
socjopedagogiczny aspekt działalności, który uwzględniałby także szeroko pojętą
samorządność i autonomię nauczycieli polskich w ich relacjach z instytucjami,
społeczeństwem czy państwem.
Ważne miejsce w zakresie wspierania aktywności
zawodowej nauczycieli zajmuje w nim także system pozytywnego sankcjonowania
nauczycieli, polegający na odpowiednim nagradzaniu i propagowaniu szczególnych
osiągnięć zawodowych czy wyróżniających się profesjonalizmem postaw nauczycieli z pasją realizujacych proces kształcenia i wychowywania młodych pokoleń.
Podstawową strukturą organizacyjną samorządu nauczycielskiego miały być regionalne izby nauczycielskie, które spełniałyby następujące zadania:
· upowszechnianie zasad etyki zawodowej oraz sprawowanie nadzoru nad ich przestrzeganiem,
· reprezentowanie i ochrona profesjonalizmu nauczycielski, ich prawa do autonomii dydaktycznej,
· integrowanie środowiska nauczycielskiego,
· ustalanie standardów wykonywania zawodu i standardów kwalifikacji zawodowych nauczycieli w porozumieniu z MEiN,
· zajmowanie stanowiska w sprawie kierunków polityki edukacyjnej państwa,
· stwierdzanie prawa wykonywania zawodu nauczyciela i prowadzenie rejestru nauczycieli,
· orzekanie w sprawach z zakresu odpowiedzialności zawodowej nauczycieli oraz sprawowanie sądownictwa polubownego,
· negocjowanie warunków pracy i płac nauczycieli,
· opiniowanie i wnioskowanie w sprawach dotyczących m.in. kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, oceny ich pracy, nadawania tytułów zawodowych i stopni specjalizacji, projektów ustaw i przepisów oświatowych, strategii reform edukacyjnych,
· uczestniczenie w komisjach konkursowych na stanowiska dyrektorów szkół i kuratorów oświaty,
· prowadzenie badań dotyczących działalności zawodowej nauczycieli,
· prowadzenie instytucji samopomocowych i innych form pomocy materialnej dla nauczycieli ich rodzin,
· występowanie w obronie interesów indywidualnych i zbiorowych członków samorządu itp.
Utworzenie
zawodowego samorządu miało przywrócić nauczycielom nie tylko niezbędną w ich
pracy profesjonalną autonomię, ale i uznanie ich za tych, którzy wnoszą do
życia każdego człowieka związanego z edukacją, do wspólnot uczących się szczególnie ważne, ponadczasowe wartości poznawcze, duchowe, i
moralne. Transformacji ustrojowej w oświacie nie da się zrealizować bez udziału w
niej nauczycieli, o ile oni sami nie będą zainteresowani realną autonomią i
samorządnością nie tylko w strukturach szeroko pojmowanego społeczeństwa obywatelskiego. Od końca lat 90. XX w. mamy do czynienia z jego systematyczną dewastacją z udziałem kolejnych partii władzy. Edukacja nie jest bowiem w III RP dobrem wspólnym, narodowym, ponad podziałami partyjnymi, światopoglądowymi, wyznaniowymi, a nawet ideologicznymi.
Zainteresowanym polecam literaturę:
Kaszowski
L., Wy jesteście solą dla ziemi..., 58 Ogólnopolska Pielgrzymka Nauczycieli i
Wychowawców Jasna Góra 1-2 lipca 1995 r., Częstochowa 1995
Kodeks
Etyki Nauczycielskiej, Warszawa: Polskie Towarzystwo Nauczycieli 1995.
Projekt.
Ustawa o samorządzie nauczycieli, Łódź 10
grudnia 1996 r. W: B. Śliwerski, Jak zmieniać szkołę? Studia z polityki
oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 1998 (II wyd. 2008).
Przyszczypkowski
K., Opozycja polityczna w Polsce - wyzwania dla edukacji. Pomiędzy oporem,
emancypacją i transformacją, UAM Poznań, Wydawnictwo Edytor, Poznań - Toruń
1993
Skorek
H.W., Samorząd Nauczycielski, Niedziela 1995 Nr 13;
Sztuka
nauczania. Szkoła, red. K. Konarzewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1991.
Ślipko
T., Zarys etyki szczegółowej, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Kraków 1981.
Śliwerski,
Samorząd zawodowy nauczycieli, „Dyrektor Szkoły” 1997 nr 7-8.
Śliwerski
B., Samorządność nauczycieli - wyzwolenie czy samoograniczenie? Społeczeństwo
Otwarte 1997 nr 5.
Śliwerski
B., Jak zmieniać szkołę? Studia z polityki oświatowej i pedagogiki
porównawczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 1998 (II wyd. 2008).
Śliwerski
B., Edukacja pod prąd, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2001 (II wyd. 2008).
Śliwerski
B., Edukacja (w)polityce. Polityka (w)edukacji, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków 2015.
Śliwerski B., Meblowanie szkolnej demokracji, Wolters Kluwer, Warszawa 2017.