Rada ds. Szkolnictwa
Wyższego i Nauki przy Prezydencie Miasta Łodzi przyznaje symboliczne
WYRÓŻNIENIE-STATUETKĘ za wybitne osiągnięcia naukowe, techniczne,
i artystyczne, które w poprzednim roku zostały wyróżnione na forum
międzynarodowymi lub krajowym. Celem wyróżnienia jest promocja twórców (lub
zespołów), działających na rzecz rozwoju Łodzi jako ośrodka naukowego
i akademickiego.
Do wyróżnienia zgłaszane mogą być wybitne osiągnięcia nagrodzone na
arenie międzynarodowej i krajowej w roku poprzedzającym przyznanie
wyróżnienia (nagrody PAN, nagrody ministerialne, wyróżnienia i medale
zagraniczne, wynalazki i patenty o znaczeniu międzynarodowym, wystawy,
festiwale, nagrody i wyróżnienia w konkursach lub inne znaczące osiągnięcia).
Ogromnie się cieszę, że tegorocznymi laureatkami w kategorii osiągnięcia
zespołowego zostały autorki wdrażanego już do praktyki w edukacji przedszkolnej
- nowatorskiego projektu pod nazwą "SKUTECZNE ZDZIWIENIE WYZWALAJĄCE
MYŚLENIE" - panie: prof. UŁ dr hab. Monika Wiśniewska-Kin i mgr
Weronice Kisiel. W zespole znaczącą rolę w zakresie wizualizacji środków
dydaktycznych, które zachwyciły światowych jurorów i budzą podziw polskich
nauczycieli wychowania przedszkolnego jest artystka Anna Gwardyś-Skuza. O międzynarodowym sukcesie tej innowacji pisałem wcześniej w blogu.
W przypadku łódzkiego Wyróżnienia byłbym skutecznie zdziwiony, gdyby
znakomity zespół nie uzyskał uznania wśród jurorów "Łódzkie Eureka
2020". Gratuluję sprawczyniom alternatywnego podejścia do edukacji dzieci,
która otwiera przedszkolakom przestrzeń wolności i rozbudzonej wyobraźni jako
kluczowych w ich indywidualnym rozwoju.
Nie mogę przy tej okazji nie wspomnieć o moich Koleżankach z Katedry Teorii
Wychowania UŁ, które zostały wyróżnione Medalem Komisji Edukacji Narodowej,
gdyż jest to niewątpliwie ukoronowanie ich pięknej służby dla dobra polskiej
oświaty, w tym w zakresie kształcenia nauczycieli. Przywołam tylko krótkie noty
o ich dokonaniach (w układzie alfabetycznym). Dziennikarze poszukując ekspertów do analizy
współczesnych problemów oświatowych nie zawsze wiedzą, do kogo warto się z tym zwrócić.
(fot. od lewej: M. Kosiorek, A. Wróbel, L. Janiszewska i J. Leek)
1. Dr Małgorzata Kosiorek ma za sobą ponad dwudziestoletnią służbę w
oświacie i dla oświaty oraz w środowiskach akademickich łódzkiego regionu i
kraju kształcąc kandydatów do nauczycielskiej profesji w zakresie pedagogiki
twórczości a ostatnio edukacji demokratycznej. Pracowała m.in. z młodzieżą w Liceum Umiejętności Twórczych w Łodzi, zaś
w l. 2015-2018 współtworzyła w Wojskowym Centrum Kształcenia Medycznego w Łodzi
Wydział Wychowania. Wydana przez nią książka pt. Pedagogika
autorytarna. Geneza, modele, przemiany (Kraków: Impuls 2007)
stanowi niezwykle cenne i aktualne źródło wiedzy uwrażliwiające przyszłych i obecnych
pedagogów oraz nauczycieli na procesy humanizacji kształcenia dzieci i
młodzieży oraz rozwijania świadomości norm i wartości jako naczelnych celów
wychowania w społeczeństwie zamkniętym vs otwartym.
2. dr Joanna Leek kierowała dwoma międzynarodowymi projektami
edukacyjnymi oraz uczestniczyła w trzech kolejnych, w tym m.in. w
projekcie finansowanym w ramach Narodowego Programu Rozwoju
Humanistyki „Etyka w systemie edukacji w Polsce i w wybranych krajach
świata zachodniego (Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Portugalia, Francja,
USA, Norwegia, Finlandia)" we współpracy z uczonymi Katedry Etyki,
Instytutu Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego. W ramach tego grantu prowadziła
badania w zakresie angielskich doświadczeń w nauczaniu etyki i kształcenia
nauczycieli etyki. Jej badania dotyczyły w szczególności analizy programów
nauczania, dokumentów ministerialnych określających zadania etyki oraz
kształcenia nauczycieli etyki w Anglii. Wyniki badań opublikowane zostały w 2017 w
artykule „Ethics education in England and Poland - differences and commonalities”
(Europa-Forum-Philosophie, Tom 66, 2017). Obecnie realizuje
badania dotyczące funkcji kształcenia w szkołach europejskich z programami
International Baccalaureate w Polsce.
3. prof. UŁ dr hab. Alina Wróbel - dziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ kadencji
2019-2023 jest doświadczoną badaczką w zakresie pedagogiki ogólnej, teoretycznych i filozoficznych podstaw
wychowania oraz kształcenia, znakomicie łącząc pracę na rzecz nauki z
aktywnością dla dobra społeczności akademickiej i kształcenia kadr dla innych
uczelni. Jest autorką podoktorskiej rozprawy naukowej, która została
wydana także w Republice Czeskiej jako podejmująca ważną dla każdego
społeczeństwa wychodzącego z ustroju totalitarnego problematykę manipulacji (Wróbel
A., Wychowanie a manipulacja, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006; Wróbel
A., Vychova a manipulace, tłum. Filip Koky, Grada Publishing,
Praga 2008) oraz monografię habilitacyjną pt. Problem
intencjonalności działania wychowawczego. Studium teoretyczne, Wydawnictwo
Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
Prof. UŁ A. Wróbel kierowała miedzynarodowym zespołem
badawczym, publikując niezwykle interesujące wyniki w rozprawie pod swoją
redakcją pt. Nauczyciel w krajach postsocjalistycznych jako sprawca i
ofiara manipulacji. Studium teoretyczno-empiryczne (Wydawnictwo
Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010). Pielęgnuje w swojej twórczości pamięć o
dziełach życia i twórczości naukowej klasyków polskiej pedagogiki, publikując
we współredakcji takie rozprawy jak: Wokół idei pedagogicznych
Sergiusza Hessena, (współred. M. Błędowska, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2013); Poglądy
pedagogiczne Bogdana Nawroczyńskiego i ich współczesne implikacje,
(współred. red. A. Walczak, M. Wasilewski, Wydawnictwo UŁ, Łódź
2016).
4. Uroczystość dozłociła psycholog z naszej Katedry dr Lidia
Janiszewska, która - nie zdradzając młodego wieku a obdarzając optymizmem - znakomicie kształci
nauczycieli i kandydatów do tak pięknego zawodu w zakresie kompetencji
miękkich, psychospołecznych, uwrażliwiając ich na egzystencjalne i psychofizyczne
uwarunkowania codziennego życia. Za edukacyjną służbę dla oświaty została
wyróżniona Złotą Odznaką UŁ, gdyż Medal KEN otrzymała w 2015 r.