Dzisiejszy
wpis prowadzi ku dziełu wyjątkowemu, nie tylko ze względu na swój imponujący
format, lecz przede wszystkim przez symboliczną wagę, jaką niesie. Mowa o Księdze
Pamiątkowej. Wokół życia i dzieła Księdza Cypriana Rogowskiego. Biografia z
pedagogiką religii w tle (1979–2025), tomie dedykowanym księdzu profesorowi
Cyprianowi Rogowskiemu z okazji jego 70. rocznicy urodzin oraz 45-lecia pracy
naukowej, prowadzonej z równą intensywnością w Polsce, jak i poza jej
granicami. Już sama objętość woluminu jest niemym świadectwem rozległości jego
aktywności: akademickiej, duszpasterskiej i dydaktycznej aktywności, która
ukształtowała kilka pokoleń pedagogów religii i teologów praktycznych.
Tom
otwierają listy gratulacyjne w trzech językach - polskim, niemieckim i
angielskim, a to wielojęzyczne spektrum dobrze oddaje międzynarodowy charakter
pracy jubilata. Obok nich znajdziemy obszerne analizy dorobku naukowego,
recenzje z postępowań awansowych oraz refleksje nad dziełami, które ks. prof.
Rogowski wprowadził do polskiej debaty naukowej. Wszystko to tworzy obraz
uczonego, którego działalność przekracza ramy katechetyki i wyraźnie sytuuje
się w europejskim nurcie pedagogiki religii — dyscypliny, która w Polsce przez
lata pozostawała w cieniu i której status nie jest tożsamy z teologiczną
katechetyką. O ile ta ostatnia pozostaje domeną instytucjonalnego nauczania
Kościoła, o tyle pedagogika religii, jak słusznie podkreślają Redaktorzy, należy do sfery pedagogiki jako nauki humanistycznej, dyscypliny
pluralistycznej, otwartej, dialogowej, zakorzenionej w kulturze.
Nieprzypadkowo
więc redakcję tomu powierzono wybitnym humanistom: ks. prof. Januszowi
Mariańskiemu, prof. Egonowi Spieglowi, prof. Anette M. Stross oraz prof. Andrei
Lehner-Hartmann - uczonym, których dorobek stanowi o randze badań nad religią i
jej edukacyjnymi kontekstami w obszarze niemieckojęzycznym. To właśnie w tym
kręgu intelektualnym ks. prof. Rogowski zdobywał swoje doktoraty i habilitację,
dzięki czemu jego myśl wpisuje się w szeroki europejski horyzont pedagogiki
religii, hermeneutyki pedagogicznej oraz teologii praktycznej.
Redaktorzy tomu podkreślają, że w Polsce wciąż istnieje głęboki opór przed rozumieniem pedagogiki religii zgodnie z jej rzeczywistym zakresem — jako dziedziny o własnej epistemologii, własnych modelach edukacyjnych i własnej teologicznej relewancji. Ciągłe utożsamianie edukacji religijnej z katechezą szkolną prowadzi do redukcjonizmu, który uniemożliwia dostrzeżenie potencjału pedagogiki religii jako subdyscypliny badającej człowieka wierzącego w pełnym kontekście kulturowym, społecznym i egzystencjalnym. Jak piszą Redaktorzy:
(...) Wciąż istnieje tu (w Polsce - dop. BŚ) powszechny i znaczny opór przed rozumieniem i ogólnym przedstawianiem dyscypliny naukowej, którą Rogowski reprezentuje jako profesor , w kategoriach jej wewnętrznej teologicznej relewancji, koncepcji i definicji. Katechetyczne zawężenie socjalizacji i edukacji religijnej, całkowite zawłaszczenie wszelkich możliwych religijnych pól działania przez polski Kościół i próby utożsamiania jego podmiotów wyłącznie z Kościołem w dużej mierze uniemożliwiły do dziś dostrzeżenie i wykorzystanie szczególnej szansy przedmiotu jako subdyscypliny teologii praktycznej. Pedagogika religii w rozumieniu naszego jubilata opisuje szerokie pole intelektualne otwartych pytań i nieskończonego bogactwa odpowiedzi, od prowizorycznych po tradycyjne. Uprzedzając: katecheza i katechetyka są oczywiście jej częścią, ale nie więcej. W żadnym wypadku nie można ich używać do określenia, czym powinna być pedagogika religii (s.28).
Ta diagnoza, choć sformułowana z delikatnością, brzmi w Polsce jak
wezwanie do intelektualnego przebudzenia.
Nie
można pominąć faktu, że ks. prof. Rogowski był jednym z pierwszych, którzy
próbowali to przebudzenie wywołać. Przez lata wydawał dwujęzyczne czasopismo KERYKS,
tworząc pomost między niemieckojęzyczną a polską pedagogiką religii. Otwierał
nowe przestrzenie pytania, nowe pola badań, nowe ścieżki interpretacji. Tworzył
fundamenty — epistemologiczne, aksjologiczne, hermeneutyczne — które dziś mogą
rozwijać kolejne pokolenia badaczy. Jego praca splata się tu z osiągnięciami
innych wybitnych uczonych: ks. prof. Andrzeja Wiercińskiego, socjologa ks. prof. Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim - Pawła Pruefera czy prof. Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie - Bogusława
Milerskiego, którzy współtworzyli w Polsce metodologiczne zaplecze pedagogiki
kultury i nauk duchowych.
Ważną
część tomu stanowi rekonstrukcja modeli i teorii edukacji
pedagogicznoreligijnej, które C. Rogowski współtworzył lub wprowadzał na grunt
polski. Znajdziemy wśród nich hermeneutyczną dydaktykę religii, dydaktykę
symboli, model religioznawczo-informacyjny, konceptualizację nauczania
dialogowego, teorię curriculum, feministyczną pedagogikę religii, socjologizm
pedagogicznoreligijny oraz kairologię religijną. Zestawienie to ukazuje nie
tylko rozległość jego myśli, ale również jej głęboki dialog z europejską
tradycją naukową.
Warto zauważyć, że tom łączy dokumentację biograficzną z refleksją metanaukową. Kopie dyplomów, zdjęcia, wyróżnienia, korespondencja — to nie efemerydy, ale świadectwa umiędzynarodowienia polskiej pedagogiki religii. Uwidaczniają, jak istotną rolę w budowaniu polsko-niemieckiej sieci badawczej odegrał Jubilat, kierując zarówno Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, jak i zespołami naukowymi Uniwersytetu w Vechcie. Jego działalność przypadała na czas transformacji ustrojowej i przejścia nauk humanistycznych do paradygmatu ponowoczesnego — czasu niełatwego, ale twórczego, wymagającego odwagi w redefiniowaniu granic dyscypliny. Transformacja ustrojowa w postsocjalistycznych krajach Europy Środkowo-Wschodniej zbiegła się z przejściem nauk humanistycznych, teologicznych i społecznych do paradygmatu postmodernistycznego a zarazem nasilającym się zjawiskiem sekularyzacji.
W Polsce, w odróżnieniu od obszaru języka niemieckiego, mówi się na ogół o katechezie szkolnej i w literaturze stosuje się przeważnie terminy odpowiadające tej dyscyplinie wiedzy, jaką jest katechetyka. Powstaje pytanie o zasadność takiej interpretacji, po wprowadzeniu nauczania religii w roku 1990 do szkoły. Czy takie określenie nie zawęża spojrzenia na szeroki kontekst rozumienia edukacji religijnej, czy wychowania religijnego? Od momentu wprowadzenia lekcji religii do szkoły odczuwa się wyraźnie, że należy uzupełnić dotychczasowe rozważania o aspekt szkolny oraz obszar badań z zakresu pedagogiki religii, która ma o wiele szersze spektrum, niż katechetyka (s. 111).
Pedagogika
religii, jak wynika z tomu, jest dziedziną dialogu: między tradycją a
współczesnością, między teologią a pedagogiką, między wiarą a kulturą, między
osobistym doświadczeniem a strukturą Kościoła. Badaczy tego nurtu, katolickich, prawosławnych, ewangelickich, łączy przekonanie, że wiara jest
procesem permanentnego uczenia się, rozwija się wraz z człowiekiem i w świecie,
który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Tom pokazuje, że pedagogika
religii nie jest nauką o religii, lecz nauką o człowieku w relacji do
transcendencji.
Całość
zwieńcza refleksja o tym, że dorobek ks. prof. Cypriana Rogowskiego wykracza
poza ramy jednostkowej biografii. Jest on bowiem świadectwem twórczości, która
splata teologię z pedagogiką, tradycję z nowoczesnością, polską myśl
humanistyczną z europejską kulturą akademicką. Z perspektywy czasu praca
Jubilata jawi się jako mapa wyznaczająca drogi, którymi mogą podążać zarówno
badacze wierzący, jak i świeccy, żyjący w epoce glokalizacji, pluralizmu i
wszechobecnej komunikacji cyfrowej.
Starannie opracowana Księga, bogata merytorycznie, wielowymiarowa jest nie tylko hołdem dla
Uczonego. Stanowi także opowieść o tym, jak rodzi się dyscyplina naukowa:
powoli, poprzez dialog, przezwyciężanie oporu, budowanie mostów i niestrudzoną
pracę na rzecz kultury rozumienia.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam