22 października 2025

Funkcjonalny analfabetyzm osób dorosłych

(źródło: facebook_1709118918621_7168564316849163629.jpg) 

 

W kształceniu studentów doświadczam analfabetyzmu funkcjonalnego młodych dorosłych. Być może jest to spowodowane ich wygodnictwem, przyzwyczajeniem do tego, że zamiast samemu się wysilić i poświęcić na coś czas, najłatwiej jest wysłać maila, sms lub zadzwonić, by ktoś za nich wykonał zadanie poświęcając swój czas. Tego typu  postawa sprawia, że ograniczony jest udział tych osób w życiu obywatelskim i  kulturalnym. Zdają się na bycie prowadzonymi przez innych, są zewnątrzsterowni. 


W 1987 roku we Francji określono to zjawisko nawet mianem choroby społecznej, gdyż osoby doświadczające analfabetyzmu funkcjonalnego mogą przeżywać wstyd, ukrywać brak umiejętności, a tym samym nie rozwijają się kulturowo. Prowadzi to u nich do zaniku umiejętności komunikacji oralnej. Osoby nim dotknięte stają się kulturowo upośledzone, „nieme”.

W szkolnictwie wyższym przykładem analfabetyzmu funkcjonalnego, które to zjawisko wcale nie wyzwala u milenialsów a nawet ich rodziców poczucia zażenowania czy  wstydu, przejawiał się w ostatnich tygodniach w różnych sytuacjach.

1. Rekrutacja na kierunek studiów. Na stronie internetowej uczelni są podane szczegółowe informacje i instrukcje na temat tego, jak ma postępować osoba zainteresowana przyjęciem jej na konkretny kierunek studiów. W sytuacji braku potrzebnych kandydatowi/-ce informacji podany jest też numer telefonu do pracownika z komisji rekrutacyjnej. Kandydat czyta, ale nie zamierza korzystać z podanych informacji, tylko dzwoni i pyta o to, co znajduje się na stronie uczelni. 

Gorzej, kiedy kandydat na psychologię, posiadający świadectwo ukończenia liceum i maturalne, śle następującego maila z pytaniami (pisownia oryginalna): 

"Witam, pisze z zapytaniem, ponieważ na stronie nie ma wyszczególnionych przedmiotów które należy zdać jakie rozszerzone na maturze. Czy można prosić o takową informację? Interesuje mnie które przedmioty trzeba zdać jako podstawe i ile przedmiotów na maturze, a które na maturze z rozszerzenia i ile przedmiotów? Dziękuję, pozdrawiam".

2. Student/-ka ostatniego roku studiów powinna oprócz pracy dyplomowej zamieścić jeszcze stosowne oświadczenie dotyczące wyrażenia zgody na udostępnienie swojej pracy dla celów naukowych, badawczych czy edukacyjnych. Nie może tego uczynić opiekun pracy. Co czyni analfabeta funkcjonalny?  Pyta w mailu opiekuna pracy: "W którym miejscu znajdę oświadczenie?" 

Jak już się dowie, że na stronie wydziału, to prześle kolejne pytanie: "Oświadczenie mam wysłać do kogoś na maila, czy wstawić tak, jak wstawiałam plik z pracą licencjacką?" 

 

         

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nie będą publikowane komentarze ad personam