"Oryginalność to akt twórczej destrukcji" - jak
twierdzi Joseph Schumpeter (za: Grant, 2017, s. 33). Każda innowacja
nienaśladowcza ma charakter pozytywnej destrukcji. Tak w edukacji szkolnej, jak
i w szkolnictwie wyższym, a nawet w nauce nie ma innowacji, jeśli
nauczycielom brakuje odwagi. Ta zaś wcale nie musi pomniejszać wartość
dotychczasowych rozwiązań innych nauczycieli czy naukowców, tym bardziej metod
powszechnie zakorzenionych w systemie kształcenia. Ważne, by proponowana zmiana
wnosiła nowe, odmienne podejście do edukacji czy badań naukowych.
Każda
tego typu zmiana niesie z sobą ryzyko braku akceptacji większości, a więc tych,
którzy już oswoili się z określonymi rozwiązaniami i uznali je za wystarczające
w ich pracy. Lęk, obawy otoczenia, współpracowników są czymś naturalnym, toteż
nie należy podważać sensu dotychczasowych metod i form czyjejś pracy. Istotne
jest to, by była możliwość równoległego działania oryginalnego,
odmiennego od powszechnie występujących, a nawet obowiązujących.
Władze,
które tego nie rozumieją i nie tworzą warunków do pozytywnej kontestacji, a
więc i do twórczej destrukcji, pozbawiają nielicznych nauczycieli szans na
wprowadzenie nowych rozwiązań, które wcale nie muszą powszechnie obowiązywać,
ale mogą inspirować innych, uświadamiać im nowe możliwości działania i
osiągania pożądanych efektów. Ważne, by motywacja do innowacji, oryginalności
nie stawała się celem dla kogoś, kto nie jest do tego przygotowany, nie posiada
stosownych kompetencji i osobistej, autentycznej motywacji do wprowadzenia
zmiany dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej, programowej czy
organizacyjnej.
Trzeba
jednak mieć szacunek i zaufanie do profesjonalizmu i poczucia odpowiedzialności
nauczycieli, by zawierzyć im i zezwolić na działanie pedagogiczne z ich wolą i
kompetencjami, z własną wizją i gotowością do nowatorstwa pedagogicznego, albo
na aplikowanie przygotowanych dla mniej twórczych, a więc takich, którzy mają
podporządkować się jedynie wypracowanym w centrum rozwiązaniom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam