Uczestniczyłem
w kongresie naukowym jednej z dyscyplin nauk społecznych. Dość długo
przygotowywałem się do wystąpienia, skoro miałem mówić o roli krytyki naukowej
uwzględniając jednak - czego nie mogli spodziewać się jego uczestnicy - treść i
formę recenzji profesorskich z tej dyscypliny. Dzisiaj, każdy może tego
dokonać, o ile tylko chce i nie obawia się, że upublicznienie danych mogłoby w
jakimś stopniu jej/jemu zaszkodzić.
Mnie
jest znacznie łatwiej, bo mogę bez obaw o możliwe a ukryte sankcje szczerze
podzielić się wiedzą, jaka wynika z danych jakościowych, jakimi są przecież
opublikowane recenzje wniosków doktorskich, habilitacyjnych czy profesorskich.
Kto jednak tym się interesuje?
Dla
mnie było istotne podzielenie się z kadrą akademicką danej dyscypliny naukowej
tym, co można odczytać z treści recenzji, które napisali także uczestniczący w
tym kongresie czy też nieobecni, ale czyniący w najlepszej wierze i w zgodzie z
własnym doświadczeniem badawczym to, co jest istotne w zakomunikowaniu
kandydatom do awansu naukowego oraz recenzentom ich wniosków tego, co może
wynikać z ich recenzji dla wszystkich stron uczestniczących w danym
postępowaniu.
To
nie są łatwe zagadnienia, które można wspólnie analizować w sytuacji, która ma
swoje jawne i ukryte konteksty. Każdy recenzent wydawniczy czy w postępowaniu o
nadanie stopnia naukowego lub tytułu profesora wpisuje w recepcję czyjegoś
dzieła/rozpraw osobiste doświadczenie, własną biografię naukową, swoją
samoświadomość metodologiczną a związaną z reprezentowaną przez siebie
dyscypliną naukową.
Należy
o tym rozmawiać z kadrą akademicką, by znaleźć wspólny mianownik kryteriów
oceniania różnych kategorii rozpraw naukowych. Zapoznałem się recenzjami
wniosków profesorskich tylko z punktu widzenia naukoznawstwa a nie kwestii
merytorycznych, bo o tych muszą rozstrzygać samodzielni naukowo profesorowie
uczelni i tytularni, zatrudnieni w jednostkach akademickich czy będący już na
emeryturze lub poza środowiskiem naukowym, ale wciąż przecież aktywnych do
podejmowania tego typu zadań.
Poszukiwałem
zatem odpowiedzi na pytanie: Na co zwracają uwagę recenzenci, którzy zostali
poproszeni o ocenę (recenzję) wniosku kandydata/-ki do tytułu profesora w danej
dziedzinie biorąc pod uwagę ustawowy wymóg spełnienia wymogu
m.in. posiadania wybitnych osiągnieć naukowych krajowych lub
zagranicznych? Recenzenci koncentrowali się na kilku głównych kryteriach, które
można odczytać z analizy ich recenzji, uznając za „wybitne osiągnięcia
naukowe” te, które:
stanowią autorskie,
oryginalne ujęcie teoretyczne lub empiryczne w danej dyscyplinie,
mają udokumentowany
wpływ (publikacyjny, aplikacyjny lub środowiskowy),
łączą
wysoki poziom naukowy z praktycznym znaczeniem,
tworzą spójny,
konsekwentny dorobek badawczy,
są rozpoznawalne
w kraju i za granicą.
Podsumowanie
recepcji wszystkich badanych recenzji mogło zatem wyglądać następująco:
|
Kryterium oceny |
Na co zwracali uwagę recenzenci |
Wnioski i ocena (wspólne
elementy) |
|
1. Spójność i ciągłość dorobku
naukowego |
Czy dorobek jest tematycznie
konsekwentny, logicznie rozwijany, stanowi całość badawczą w obrębie jednej
dyscypliny. |
Dorobek jest „spójny,
konsekwentny i wzajemnie powiązany z przedmiotem badań danej dyscypliny. |
|
2. Zakres i liczba publikacji |
Liczba monografii, artykułów,
redakcji, rozdziałów oraz proporcje przed i po habilitacji. |
Liczba pozycji naukowych, w
tym monografii autorskich, redakcji prac zbiorowych, artykułów w czasopismach
z wykazu MNiSW. Wysoki wskaźnik aktywności po habilitacji. |
|
3. Osiągnięcie o charakterze
przełomowym / podsumowującym |
Wskazanie kluczowego dzieła
naukowego o wartości teoretycznej i syntetyzującej. |
Monografia profesorska uznana
jednogłośnie za wybitne osiągnięcie naukowe a będąca syntezą
dorobku, nowym ujęciem teorii (...). |
|
4. Oryginalność i nowatorstwo
ujęcia |
Czy kandydat wnosi nowe pojęcia,
modele, koncepcje; czy jego badania mają charakter teoretyczny i aplikacyjny. |
Wkład w rozwój teorii (...),
koncepcja rywalizacji strategicznej, nowa interpretacja zjawisk globalnych.
Wyraźny komponent autorskiej refleksji. |
|
5. Wartość aplikacyjna i wpływ
praktyczny |
W jakim stopniu badania mają
znaczenie dla polityki (...) państwa. |
Recenzenci wskazali, że prace
mają praktyczne znaczenie dla (...), użyteczne dla ministerstwa (...) i
organzacji międzynarodowej (...) |
|
6. Zasięg oddziaływania (krajowy
i międzynarodowy) |
Publikacje w języku angielskim,
rozpoznawalność ekspercka, udział w gremiach międzynarodowych. |
Publikacje w j. angielskim
(m.in. ...); działalność ekspercka w strukturach (...). |
|
7. Wskaźniki bibliometryczne |
Cytowania, indeks Hirscha, punkty
MEiN, IF. |
IF = ; cytowania ≈ ... (Google
Scholar), iH = ..., =... pkt. Recenzenci ocenili wskaźniki jako
... , ale odzwierciedlające jakość i zakres merytoryczny dorobku. |
|
8. Udział w projektach badawczych
i eksperckich |
Udział w grantach, zespołach
eksperckich, radach naukowych. |
Udział w projektach NCBiR i UE,
członkostwo w ... zespołach eksperckich (...). |
|
9. Jakość warsztatu naukowego |
Poprawność metodologiczna,
umiejętność formułowania problemu badań empirycznych lub metateoretycznych i
oryginalność przyjętych założeń. |
Warsztat oceniono pozytywnie lub
negatywnie; ... uwagi dotyczące zbyt rozbudowanej hipotezy badawczej
lub jej braku itp. |
|
10. Krytyczne uwagi i
ograniczenia |
Czy dorobek ma słabsze strony? |
Wskazani: część publikacji jest
opisowa lub autor/-ka koncentruje się na krajowym odbiorcy, jaka jest liczba
cytowań w WoS/Scopus. Czy wzmacnia lub podważa możliwość uznania dorobku za
wybitny. |
|
11. Konkluzja ogólna |
Czy przesłanka wybitnych
osiągnięć została spełniona. |
Czy wszyscy recenzenci zgodnie
potwierdzili spełnienie przesłanki posiadania wybitnych osiągnięć
naukowych krajowych lub zagranicznych? |
Można też dokonać analizy treści recenzji ze
względu na:
|
Kryterium |
Na co zwracają uwagę recenzenci |
|
1. Spójność i tożsamość
dyscyplinarna dorobku |
Czy dorobek mieści się w danej
dyscyplinie naukowej i jest z nią spójny merytorycznie? |
|
2. Zakres publikacji i aktywność
naukowa |
Liczba, rodzaj i ranga publikacji
przed i po habilitacji. |
|
3. Osiągnięcie o charakterze
wybitnym / podsumowującym |
Wskazanie oryginalnego wkładu
naukowego. |
|
4. Oryginalność i innowacyjność |
Czy badania mają charakter
nowatorski, teoretyczny lub aplikacyjny? |
|
5. Wartość aplikacyjna i
znaczenie praktyczne |
Wpływ wyników badań na określoną
dziedzinę funkcjonowania państwa i społeczeństwa. |
|
6. Międzynarodowy zasięg i
widoczność |
Publikacje zagraniczne,
cytowania, indeks Hirscha. |
|
7. Projekty badawcze i kierowanie
zespołami badawczymi |
Kierowanie projektami NCBR, NCN,
prace zespołowe. |
|
8. Spójność między dorobkiem a
dyscypliną naukową |
Czy badania są osadzone w danej
dyscyplinie naukowej, a nie pozorują wiedzy o tej dyscyplinie? |
|
9. Ocena całościowa – przesłanka
„wybitnych osiągnięć”
|
Znakomicie, że są środowiska dyscyplin naukowych, których kadry chcą rozmawiać, dyskutować, pogłębiać własną refleksję w powyższym zakresie. W kolejnym wpisie będę kontynuował to zagadnienie. Polecam ważną debatę profesorów nauk prawnych o dylematach postępowań awansowych.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam