03 lutego 2025

Młodzi naukowcy o niskiej produktywności, czyli efekt św. Mateusza w nauce"

 

 


Profesor Marek Kwiek jest tytanem badań BigData, które mają pomóc władzom akademickim i resortowi nauki w zidentyfikowaniu dających się uchwycić tendencji w sferze produktywności naukowej. Wraz z dr. Łukaszem Szymulą z UAM dokonał analizy karier 320 000 naukowców z 38 krajów, by znaleźć odpowiedź na pytanie: Czy można stać się niezwykle produktywnym naukowcem będąc wcześniej w życiu naukowcem o niskiej produktywności? 

 Wyniki badań w skali globalnej falsyfikują mityczne już przekonanie,  że każdy ma szansę być wysoce produktywnym w dowolnym okresie własnej aktywności naukowej. Jak pisze M. Kwiek: 

"Pierwszą próbą było zbadanie polskich profesorów tytularnych dwa lata temu (https://doi.org/10.1007/s10734-023-01022-y), potem, już według nowej metodologii, przeanalizowaliśmy kilka tysięcy polskich doktorów habilitowanych (https://doi.org/10.1007/s10755-024-09735-3 ) (obie prace powstały z dr. Wojciechem Roszką z UEP). Teraz mamy kariery na ogromna skalę… - i wnioski ważne dla globalnego systemu nauki.

 

Otóż szansa na zostanie „skoczkiem” (Jumper-Up) w nauce wynosi 0,5% - to szansa na bycie niskoproduktywnym naukowcem na początku kariery i zostanie superpoduktywnym naukowcem po 25 latach pracy. Mała! Nawet bardzo… ". 

 

Uwzględniono w tym retrospekcyjnym badaniu szanse na zostanie "skoczkiem" w nauce w ciągu 25 lat także publikacje naukowe przedstawicieli nauk społecznych, by porównać ich produktywności twórczą w dwóch okresach: w okresie 4-5 pierwszych lat pracy naukowej i w okresie 15-24 lat. Wnioski są pesymistyczne, bowiem stwierdzono: "niezwykłą sztywność obowiązującą w ramach globalnych karier naukowych: naukowcy zaczynają często i kończą w tym samym miejscu. A skoki w górę (i w dół) niemal się nie zdarzają".

 

(źródło: jw) 

Wprawdzie nie uwzględniono w tej diagnozie produktywności pedagogów, tylko psychologów i ekonomistów, to jednak monitorując twórczość naukową koleżanek i kolegów z mojej dyscypliny w znanych mi ośrodkach akademickich mógłbym wyciągnąć podobny wniosek, i to bez analiz BigData. Jeśli o wartości naukowego poziomu ma świadczyć tzw. produktywność naukowców w każdym okresie ich naukowej kariery, to pojawia się pytanie, czy rzeczywiście jest to najważniejszy i najbardziej znaczący wskaźnik poziomu rozwoju nauki także w naszym kraju?

 

Nauki społeczne, humanistyczne i teologiczne rządzą się jednak innymi prawidłowościami niż dyscypliny z grupy STEMM. Produktywność bywa wysoka, średnia i niska w zależności od przedmiotu, czaso- i kosztochłonności badań, które mają przede wszystkim służyć finansującemu je społeczeństwu. Pojawia się wreszcie racjonalny ogranicznik, jaki stworzył Ustawą 2.0 ówczesny minister Jarosław Gowin, a mianowicie wystarczalność wyprodukowania rocznie jednego slotu. Po co więc tracić czas, życie i zaniedbywać szereg innych wartości, skoro można skorzystać z administracyjnego samoograniczenia?       

Dzielę się tym komentarzem, bowiem wnioski z badań prof. M. Kwieka są radykalne generując kolejne wątpliwości, co do zawartej w nich racji: 

"Wnioski praktyczne są stosunkowo proste: szanse instytucji, które zatrudniają głównie wysoce produktywnych naukowców na posiadanie produktywnej kadry są duże; natomiast zatrudnianie naukowców o niskiej produktywności oznacza milczącą zgodę instytucji na ich utrzymywanie przez wiele lat. Co niesie z sobą konsekwencje instytucjonalne - odczuwane przez dekady".

O efekcie św. Mateusza pisze Agata. 

 Polecam rozprawy prof. Marka Kwieka i współautorów:

Selected recent publications:

M. Kwiek, L. Szymula (2024). Quantifying Attrition in Science: A Cohort-Based, Longitudinal Study of Scientists in 38 OECD CountriesHigher Education. (Featured in Nature).

M. Kwiek, W. Roszka (2024). Top Research Performance in Poland Over Three Decades : A Multidimensional Micro-Data ApproachJournal of Informetrics.

M. Kwiek, W. Roszka (2024). Are Scientists Changing their Research Productivity Classes When They Move up the Academic Ladder?  Innovative Higher  Education.

M. Kwiek, H. Horta, J. J.W. Powell (2024). Using Large-Scale Bibliometric Data in Higher Education ResearchHigher Education Quarterly.

M. Kwiek, W. Roszka (2024). Once Highly Productive, Forever Highly Productive? Full Professors’ Research Productivity from a Longitudinal PerspectiveHigher Education.

M. Kwiek, L. Szymula (2024). Young Male and Female Scientists: A Quantitative Exploratory Study of the  Global Scientific WorkforceQuantitative Science Studies.

M. Kwiek, W. Roszka (2024). The Young and the Old, the Fast and the Slow: A Large-Scale Study of Productivity Classes and Rank AdvancementStudies in Higher Education.

M. Kwiek (2023). The Globalization of Science. The Increasing Power of Individual Scientists. The Oxford Handbook of Education and Globalization. Oxford UP.