Już po raz trzydziesty szósty organizowana
jest przez Komitet Nauk Pedagogicznych PAN Letnia Szkoła Młodych Pedagogów im. Marii Dudzikowej, zaś nad organizacją i programem obrad oraz
warsztatów w dniach 10-15.09.2023 czuwają kierowniczki
naukowe LSMP - prof. dr hab. Maria Czerepaniak-Walczak i dr
hab. Ewa Bochno, prof. UZ. Gospodarzem tegorocznej Szkoły jest
Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Zajęcia będą odbywały się w samym sercu Gór Świętokrzyskich w pobliżu
rzeki Lubrzanki w Hotelu Ameliówka, Mąchocice Kapitulne.
Dla doktorantów i doktorów udział w LSMP jest
znakomitą okazją do poszerzenia własnych kompetencji metodologicznych oraz do
poddania opinii naukowej własnych projektów badawczych, by uzyskać wsparcie,
poradę oraz opinię słuchaczy. W ciągu tygodnia odbędą się wykłady zaproszonych
gości - profesorów, doktorów specjalizujących się w tytułowej dla Szkoły
problematyce. W godzinach popołudniowych i wieczornych przewidziane są
spotkania, rozmowy, konsultacje z Mistrzami nauk społecznych.
Tematem tegorocznej Letniej Szkoły jest: Generacja
antropocenu: co pedagogika i edukacja może/powinna/musi robić, by nie
zostawiać świata takim, jaki jest?
Jak informują organizatorzy:
Przedmiotem naszych debat będzie
refleksja nad przejawami i konsekwencjami antropocenu – epoki w dziejach
planety, w której czas geologiczny przeplata się z historią ludzkości. W której
działalność człowieka wpływa na procesy biologiczne, fizyczne i chemiczne
zachodzące w systemie Ziemi. Epoki, w której ludzie wywierają trwały wpływ na
ekologiczne, gospodarcze, społeczno-polityczne, a także intelektualne, etyczne
i emocjonalne warunki ludzkiego i nie-ludzkiego bytowania.
Antropocen to epoka Człowieka, w
której Człowiek stał się czynnikiem geologicznym. Ludzkość to siła geologiczna,
która przekształca Ziemię, jej wnętrze i powierzchnię, na równi z epokami
lodowcowymi i ruchami płyt tektonicznych. Złożoność i wielowymiarowość tego
oddziaływania i jego następstw generuje zadania i zobowiązania dla powszechnej
edukacji.
Wymaga to otwarcia pedagogiki na
to jak je badać, opisywać, interpretować i reagować na nie poprzez
wzmacnianie/ograniczanie aktywności i interwencji człowieka, aby
odnieść się do teraźniejszości oraz nakreślić przyszłe kierunki zmian
wywołanych z jednej strony zaawansowanym rozwojem technologicznym i
ekspansjonistycznymi działaniami ludzi, (w tym wojny), a z drugiej troską o
zachowanie równowagi i dobrostanu życia na planecie i we wszechświecie. Jesteśmy
generacją antropocenu.
Planeta oraz jej bliższe i dalekie
otoczenie staje się miejscem aktywności nowych „mieszkańców” – more-than-human, nie
tylko ludzi i całego ekosystemu, ale także podmiotów cyfrowo-technologicznych,
w tym awatarów w metawersum, robotów społecznych oraz innych bytów materialnych
i niematerialnych (w tym SI). Ich obecność i aktywność zapowiadają nową epokę w
dziejach Ziemi – postantropocen. Wymaga to od nas stawiania pytań i
poszukiwania odpowiedzi na pytania o to, jakie intelektualne, emocjonalne i
etyczne wyzwania i zobowiązania stają przed pedagogiką jako nauką społeczną i
humanistyczną oraz przed powszechną edukacją.
Zobowiązaniem i udziałem
pedagogów/pedagożek jest wspieranie rozumienia konsekwencji codziennego życia
ludzi w tej epoce w dziejach Planety. Naszym celem jest wzbudzenie wśród
młodych badaczek i badaczy – młodych pedagożek i pedagogów, takich pytań i
poszukiwania odpowiedzi, które staną się źródłem krytycznej świadomości i
zrównoważonej obecności człowieka na Ziemi, podstawą nowych form
transformacyjnej i transdyscyplinarnej edukacji.
Podjęta w tym roku problematyka
koncentruje się na społecznych i humanistycznych wyzwaniach pedagogiki i
edukacji wymagających wysokich kompetencji krytycznych oraz odporności na
pokusy uproszczeń. Będzie uszczegóławiana w świetle różnych teorii i praktyk z
uwzględnieniem między innymi takich pytań:
- jakie perspektywy metodologiczne są/mogą być użyteczne: co i jak
warto/należy badać?
- jak analizować, interpretować i opisywać fakty, zjawiska i procesy
społeczne i edukacyjne dziejące się̨ w epoce antropocenu,
- jakie instrumentarium pojęciowe jest/może być/ potrzebne do opisu tych
zjawisk z punktu widzenia nauk o edukacji?
Bliższe informacje dotyczące XXXVI
Letniej Szkoły Młodych Pedagogów i Pedagożek są na stronie https://wpp.ujk.edu.pl/lsmpip
Link do rejestracji https://forms.office.com/e/fi4U8sCYdm