Zmarła Pani dr hab. Alina Górniok-Naglik, profesor pedagogiki, która przez większość
lat swojej akademickiej drogi związana była z Uniwersytetem Śląskim. W ostatnich latach
była zatrudniona w Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu, gdzie kierowała
Instytutem Nauk Humanistycznych i Społecznych. Przed Nią były jeszcze lata
twórczej, akademickiej pracy z młodzieżą, która studiowała na kierunku
pedagogika. Dlatego tak trudno jest pisać wspomnienie o Koleżance z naszego
środowiska, która niespełna siedem lat temu uzyskała stopień doktora habilitowanego w
dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie pedagogika.
Jej droga
nauczycielsko-akademicka była prowadzona i rozwijana bardzo konsekwentnie.
Ukończyła studia magisterskie w 1986 roku na kierunku wychowanie muzyczne
na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym filii Uniwersytetu Śląskiego w
Cieszynie. Jej praca magisterska dotyczyła korelacji treści przedmiotowych
muzyki z językiem polskim i wychowaniem plastycznym w klasie trzeciej
liceum.
W roku 1997 obroniła
dysertację doktorską zatytułowaną Założone a rzeczywiste funkcje
nauczyciela w procesie kształcenia w latach I—III, którą napisała pod
kierunkiem znakomitego uczonego w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej - pana
prof.
dr hab. Wojciecha Kojsa. Recenzentami pracy doktorskiej byli mistrzowie - profesorowie Kazimierz Denek i Tadeusz Lewowicki. Pani dr hab. A. Górniok-Naglik należała do tej kategorii młodych pracowników naukowych, którym zależało na jak
najlepszym wykształceniu, by zaangażowanie w pracę naukową i dydaktyczną odpowiadało
jak najwyższym standardom.
Nie poprzestała na
jednym doktoracie. W latach 2003-2006 podjęła studia doktoranckie w specjalności teoria muzyki i pedagogika na Uniwersytecie Ostrawskim w Republice
Czeskiej, które ukończyła obroną kolejnej rozprawy doktorskiej pod
tytułem: Sztuka w treściach nauczania. Na tropie korelacji i integracji
w liceum. Przygotowała ją pod kierunkiem wybitnego Uczonego, etnografa, badacza kultury, folkloru i języka Śląska Cieszyńskiego - profesora Daniela Kadłubca.
Dbała o to, by Jej
badania miały wyjątkowy, oryginalny charakter, ale także o upowszechnienie ich
wyników. Wydała część programowo-metodyczną z dysertacji doktorskiej, która dotyczyła
programu autorskiego dla gimnazjalnej edukacji w ramach ścieżki edukacyjnej
"uczestnictwo w kulturze". Zależało Jej na tym, by nauczyciele
dysponowali źródłami, które pomogą im w pracy z młodzieżą.
Poszukiwała dla siebie
miejsca, w którym byłaby nie tylko zrozumiana, ale i doceniona. W cieszyńskiej
filii pełniła funkcje kierowniczki Pracowni Dydaktyki Ogólnej i
Metodologii Badań, następnie przez cztery lata kierowała Zakładem
Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej w Państwowej Wyższej Szkole
Zawodowej im. rtm. W. Pileckiego w Oświęcimiu. Z kolei w latach
2013-2015 została członkiem Senatu w Wyższej Szkole Administracji w
Bielsku-Białej, gdzie pełniła również funkcję Przewodniczącej Komisji ds. Jakości
Kształcenia. Ostatecznie jednak związała się z Małopolską Uczelnią
Państwową im. rtm. Witolda Pileckiego w
Oświęcimiu.
Pani Profesor MUP dr
hab. Alina Górniok-Naglik była członkiem: Śląskiego Towarzystwa Muzycznego,
Stowarzyszenia Drogami Tischnera, Stowarzyszenia Salezjanów Współpracowników i
Salezjanek Współpracownic Prowincji Krakowskiej, dzieląc się swoją wiedzą i
doświadczeniami z pracy z młodzieżą i nauczycielami. Przedmiotem Jej badań i
zainteresowań pedagogicznych były zagadnienia edukacji kulturalnej oraz pedeutologii, a także dydaktyki szkolnej i
muzykologii.
Habilitowała się
na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w 2016 roku na
podstawie m.in. rozprawy pt. Edukacja kulturalna w liceum stymulatorem
autokreacji młodzieży (Toruń 2014) oraz pozostałych dokonań badawczych
(monografie, artykuły, prace pod Jej redakcją), organizacyjnych i
dydaktycznych, że przypomnę:
1. W dialogu sztuki z edukacją (Toruń́ 2007).
2. Dziecko w świecie zabawy t.2: Zabawa w literaturze, muzyce i
życiu codziennym,
Kraków 2009 (współautorstwo z B. Dymarą i J. Uchyła-Zroską).
3. Sztuka bycia nauczycielem. Sztuka współbycia nauczyciela z małym dzieckiem. Sztuka pytania i odpowiadania, Bielsko-Biała 2015 (współautorstwo z L. Wollman).
4. Sztuka w treściach nauczania – na tropie korelacji i integracji w liceum (Kraków, 2002).
Pedagogika kultury, edukacja artystyczna, pedagogika twórczości, wychowanie przez sztukę są
tymi działami pedagogicznej myśli i praktyki, które są niezwykle istotne w
każdym społeczeństwie, podtrzymując i rozwijajac nie tylko tradycję, kulturę wysoką, ale
także służąc autokreacji dzieci, młodzieży, osób dorosłych i osób „złotej jesieni
życia”. Odejście Aliny Górniok-Naglik nie zamyka tego kierunku rozwoju pedagogiki kultury, bowiem możemy czerpać z Jej dokonań przez kolejne lata, zachowując Ją w pamięci pełnej wdzięczności za dotychczasową twórczość i kształcenie kadr pedagogicznych.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się dnia 24 marca 2023 r. o godz. 12.00 w kościele
pw. Matki Bożej Królowej Polski w Brzezince.
Niech spoczywa w pokoju.