Jak wynika z tematycznej publikacji Głównego Urzędu
Statystycznego, która dotyczy oświaty i wychowania w roku szkolnym
2020/2021, w Polsce funkcjonowało 22,4 tys. placówek wychowania
przedszkolnego. Z każdym rokiem wzrasta ich liczba. O ile w roku szkolnym 2010/2011
funkcjonowało w naszym kraju 8 808 przedszkoli, to w roku 2015/2016 było ich
już 11 331.
W
poprzednim roku szkolnym działało już:
- 13
214 przedszkoli
- 7,6
tys. oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,
-
0,1 tys. zespołów wychowania przedszkolnego,
-
1,5 tys. punktów przedszkolnych [GUS 2021, s.26].
Większością, bo ok. 70 proc. placówek wychowania przedszkolnego, zarządzały publiczne organy prowadzące. Wśród podmiotów prowadzących przedszkola są kościelne osoby prawne.
O ile GUS informuje w specjalnym wydaniu "Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2020/2021" o organach prowadzących szkoły dla dzieci i młodzieży, o tyle w przypadku przedszkoli takich danych nie podaje. Dlaczego?
Wszystkie placówki wychowania
przedszkolnego objęły łącznie 1,4 mln dzieci od 3 do 6 roku życia.
Szkoły
są prowadzone zarówno przez jednostki administracji centralnej (rządowej),
jednostki samorządu terytorialnego, stowarzyszenia i organizacje
społeczne, jak i organizacje wyznaniowe i pozostałe podmioty prawne. Nie
wiemy jednak, ile jest np. przedszkoli katolickich a przecież działają one w
całej Polsce.
Wszystkie
zarejestrowane na terenie gmin przedszkola realizują podstawę programową
wychowania przedszkolnego niezależnie od prowadzącego je organu. Natomiast nie
powinno ulegać wątpliwości, że katolickie przedszkola będą wyróżniać się
od innych placówek tego typu spójną, integralną, jednolitą koncepcją
wychowawczą. Studenci prowadzący badania empiryczne w ramach przygotowywanych
przez siebie prac dyplomowych poszukują literatury naukowej dotyczącej m.in.
powyższych placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Proponuję zatem zainteresowanym katolickim wychowaniem przedszkolnym skorzystanie z bogatych zasobów naukowych i metodycznych, które powstały pod kierunkiem s. prof. KUL Marii Opieli z Katedry Historii Wychowania, Opieki i Pedagogiki Społecznej,
która dokonała analizy myśli pedagogicznej w zakresie integralnego
wychowania przedszkolnego Edmunda Bojanowskiego (1814-1871). Nadmienię, że ów pedagog był wybitnym myślicielem, społecznikiem, publicystą, świeckim założycielem rodziny zakonnej, która opiekowała się ubogimi dziećmi w środowisku wiejskim.
Opublikowane i udostępnione
w repozytorium KUL materiały metodyczne dla przedszkoli, placówek
opiekuńczo-wychowawczych mogą być przydatne także dla rodziców i edukatorów
domowych.
Na koncie s. Profesor: https://repozytorium.kul.pl/
Podaję zatem bezpośrednie linki dostęu do publikacji i
materiałów metodycznych, które dotyczą jaże aktualnej koncepcji wychowania przedszkolnego w duchu wartości chrześcijańskich:
* Ważne dla edukacji wg koncepcji bł. E. Bojanowskiego jest udostępnienie krytycznej edycji notatek E. Bojanowskiego - http://hdl.handle.net/20.500.
* Integralna pedagogika przedszkolna w systemie
wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana - http://hdl.handle.net/20.500.
* Programu wychowania przedszkolnego wg koncepcji
pedagogicznej bł. E. Bojanowskiego w wersji językowej:
polskiej - http://hdl.handle.net/20.500.
rosyjskiej - http://hdl.handle.net/20.500.
francuskiej - http://hdl.handle.net/20.500.
angielskiej - http://hdl.handle.net/20.500.
hiszpańskiej
- http://hdl.handle.net/20.500.