Narodowe Centrum Nauki dysponuje buidżetem, który ma charakter rywalizacji antagonistycznej, to znaczy, że czyjś sukces musi być kosztem czyjejś straty.
Nie jestem w stanie uwierzyć, że po tylu latach istnienia konkursów na finansowanie badań poziom wszystkich zgłoszonych projektów naukowych jest tak niski w socjologii i pedagogice, że największą pulę pieniędzy uzyskują w konkursach w panelu HS-6 przede wszystkim psycholodzy. Kto przewodniczył Radzie Naukowej NCN ? Profesor psychologii. Już nastąpiła zmiana.
Panel HS-6, w ramach którego aplikują o środki
na  badania naukowe pedagodzy i socjolodzy nosi nazwę: Człowiek i życie społeczne. Jak widać po wynikach
tegorocznego rozstrzygnięcia, którego wyniki zostały opublikowane 20 listopada
2020 r. - o losach projektów decydują ludzie i życie społeczne w ramach
organizacji prac panelu HS-6. 
Szczegółowy zakres badań rozpatrywany jest w ramach
następujących obszarów tematycznych. Psycholodzy mają ich 7, pedagodzy - 5, a
socjolodzy 8. jest też obszar - zagadnienia pokrewne (?).    
| 
   HS6_001  | 
  
   Psychologia ogólna (w tym: procesów poznawczych,
  emocji, motywacji, osobowości, różnic indywidualnych), psychologia
  eksperymentalna, psycholingwistyka  | 
 
| 
   HS6_002  | 
  
   Psychologia społeczna, polityczna, środowiskowa i
  międzykulturowa  | 
 
| 
   HS6_003  | 
  
   Psychologia kliniczna, zdrowia, penitencjarna,
  rehabilitacji, neuropsychologia kliniczna  | 
 
| 
   HS6_004  | 
  
   Psychologia rozwoju, rodziny, wychowania i edukacji  | 
 
| 
   HS6_005  | 
  
   Psychologia ewolucyjna i porównawcza, genetyka
  zachowania, psychofizjologia, neuropsychologia  | 
 
| 
   HS6_006  | 
  
   Psychologia pracy, organizacji, ekonomiczna, reklamy
  i marketingu  | 
 
| 
   HS6_007  | 
  
   Historia myśli psychologicznej, metodologia,
  psychometria, diagnostyka psychologiczna  | 
 
| 
   HS6_008  | 
  
   Pedagogika ogólna, porównawcza i kultury  | 
 
| 
   HS6_009  | 
  
   Pedagogika społeczna i andragogika, profilaktyka
  społeczna i resocjalizacja  | 
 
| 
   HS6_010  | 
  
   Pedagogika specjalna  | 
 
| 
   HS6_011  | 
  
   Pedagogika edukacji (szkolna, szkoły wyższej) i
  dydaktyka  | 
 
| 
   HS6_012  | 
  
   Teoria i filozofia wychowania, historia oświaty i
  wychowania  | 
 
| 
   HS6_013  | 
  
   Socjologia teoretyczna, orientacje metodologiczne i
  warianty badań empirycznych  | 
 
| 
   HS6_014  | 
  
   Struktura i dynamika społeczna, zmiana środowiska i
  społeczeństwo  | 
 
| 
   HS6_015  | 
  
   Socjologia idei, władzy, norm, organizacji  | 
 
| 
   HS6_016  | 
  
   Socjologia kultury i komunikacji społecznej (w tym:
  medioznawstwo, dziennikarstwo, komunikacja internetowa)  | 
 
| 
   HS6_017  | 
  
   Socjologia gospodarki i edukacji  | 
 
| 
   HS6_018  | 
  
   Socjologia rozwoju: wymiar lokalny, regionalny,
  makrospołeczny  | 
 
| 
   HS6_019  | 
  
   Problemy społeczne i kierunki praktycznych działań
  socjologów  | 
 
| 
   HS6_020  | 
  
   Przestrzeń publiczna  | 
 
| 
   HS6_021  | 
  
   Inne zagadnienia pokrewne  | 
 
Jak wyglądają wyniki dwóch konkursów? Proszę zobaczyć.
Najpierw dane statystyczne dotyczące Konkursu OPUS (na projekty badawcze, w tym finansowanie zakupu lub wytworzenia aparatury
naukowo-badawczej niezbędnej do realizacji tych projektów): 
Wpłynęło 117 wniosków. Po selekcji w I etapie
dopuszczono do rozpatrywania 113 projektów. Do II etapu, który
rozstrzyga o tym, które wnioski uzyskają środki z budżetu państwa, dopuszczono
już tylko 34 projekty badawcze. Finansowanych będzie
50 proc., czyli 
17 wniosków.   
Wśród 17 wniosków sfinansowanych zostanie w:
- psychologii - 10 grantów;
- pedagogice - 0 grantów; 
- socjologii - 7 grantów. 
Wpłynęło 108 wniosków. Po selekcji w
I etapie dopuszczono do rozpatrywania 106 projektów. Do II etapu,
który rozstrzyga o tym, które wnioski uzyskają środki z budżetu państwa,
dopuszczono już tylko 34 projekty badawcze. Finansowanych
będzie mniej niż 50 proc., bo 15 wniosków.    
Wśród 15 wniosków sfinansowanych zostanie w:
- psychologii - 12 grantów;
- pedagogice - 1 grant; 
- socjologii - 2 granty.
Jak ktoś chce, może zobaczyć na stronie NCN, z jakich
jednostek akademickich zostały zaaprobowane projekty badawcze. 
Oczywiście, wszystko odbywa się zgodnie z prawem.
Zapewne wnioski psychologów z SWPS nie są recenzowane przez ich kolegów z
Instytutu Psychologii PAN czy przez członków PAN. Może nieco większą
troską są otoczone wnioski socjologów, bo ci też mają swoją silną reprezentację
w PAN.  
Wszystkim laureatom życzę jak najlepszych wyników
badań i satysfakcji z realizacji zamierzeń badawczych.  Brakuje mi na
stronie NCN informacji na temat tego, ile i które wnioski z minionych edycji
konkursów nie zostały rozliczone lub w dziwnych okolicznościach wydłużono im
okres realizacji?  
 Jak to jest możliwe, że środki publiczne na
badania naukowe są poza merytoryczną kontrolą, bo przecież prowadząca kontrolę
NiK zajmuje się głównie procedurami i finansami, a nie stroną merytoryczną. Za
rządów PO i PSL zabezpieczono sobie wygodną pozycję do potencjalnego
manipulowania środkami publicznymi. Obecna władza w ogóle na to nie reaguje.
Czyżby przez kazus brata byłego ministra?     
Powraca zatem pytanie, dlaczego w ewaluacji podlegać będą dyscypliny naukowe, a nie grupy dyscyplin? Skoro tak, to dlaczego w NCN nie sa prowadzone konkursy w ramach dyscyplin naukowych? Odpowiedź jest prosta - żeby psycholodzy mieli pieniądze na badania kosztem wniosków z pedagogiki i socjologii. Inaczej znacznie mniej ich projektów mogłoby być sfinansowanych, a i dominujący wśród podmiotów - wnioskodawca (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny) nie mógłby utrzymywać się jako podmiot prywatny z własnych środków. A tak, dofinansowywany jest kilkudziesięciu lat z budżetu państwa. Słusznie? Jak najbardziej. W końcu pasożytują na innych dyscyplinach naukowych a mimo stwierdzenia przez władze b. MNiSW konieczności zmian, nadal nie zamierza zmienić się ustawy w treści dotyczącej NCN.


Mnie zastanawia jedno, jak to jest, iż w ramach konkursów organizowanych przez NCN w obszarze nauk humanistyczno-społecznych lwią część grantów z zasady przejmują dwa największe polskie uniwersytety UW i UJ, czy inne krajowe uniwersytety nie mają równie zdolnych aplikujących naukowców? Nie rozumiem tego zagadnienia. Inna sprawa, że budżet NCN-u jest żenująco niski, co faktycznie rodzi pytanie o sens istnienia takiej agencji grantowej.
OdpowiedzUsuń