14 kwietnia 2021

Nowe czasopismo pedagogiczne PEDAGOGIKA SPOŁECZNA - NOVA

 




Środowisko akademickiej pedagogiki społecznej w naszym kraju opuściło w ub. roku redakcję periodyku "Pedagogika Społeczna", który wydaje Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie. Wydawcą "Pedagogiki Społecznej" jest szkoła prywatna, która została pozbawiona uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora. Tym samym przestała legitymizować naukowy charakter swojej działalności, koncentrując ją adekwatnie do poziomu kadr na kształceniu zawodowym pedagogów resocjalizacyjnych. 

Czołowi naukowcy, którzy reprezentują pedagogikę społeczną jako dyscyplinę naukową a nie tylko jako wiedzę praktyczną, przenieśli swoje wsparcie do rady naukowej nowego periodyku, którego nazwa brzmi jak powyżej: PEDAGOGIKA SPOŁECZNA - NOVA. 

 

Redaktorką naczelną jest: 

Katarzyna Segiet prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Zastępcami Redaktor Naczelnej są:

Agata Matysiak-Błaszczyk, prof. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Anna Odrowąż-Coates, prof. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

Ewa Włodarczyk, prof. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Sekretarzami redakcji zostali:

dr Kamila Słupska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

mgr Maciej Zychowicz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 

Decyzja o powołaniu nowegio periodyku była słuszna, bowiem został on ulokowany w jednej z najlepszych uczelni w kraju, jaką jest badawczy Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Uczeni Wydziału Studiów Edukacyjnych, którym kieruje a zarazem przewodniczy w Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN moja następczyni pani prof. Agnieszka Cybal-Michalska, zapewnią najwyższe standardy wydawnicze i naukowe oraz ulokowanie artykułów w najważniejszych bazach krajowych i międzynarodowych (w systemie Open Access). 

Wprawdzie zespół redakcji "Pedagogika Społeczna - Nova" zaczyna zatem od zera, od początku, to jednak nie ma znaczenia. Może mieć tylko i wyłącznie w wymiarze edytorskim, bowiem tak w powyższej uczelni, jak i Radzie Naukowej czasopisma reprezentowani są wybitni pedagodzy społeczni oraz (sub-)dyscyplin pogranicza z kraju i zagranicy.  Będzie zatem ciekawie i mądrze. 

Jak informują Założyciele: 

 Misją czasopisma jest zwrócenie uwagi na środowiskowe konteksty procesów wychowawczych oraz koncentracja na analizie warunków umożliwiających zaspokojenie potrzeb rozwojowych jednostek i grup społecznych we wszystkich fazach wieku społecznego oraz różnorodnych sytuacjach życiowych i środowiskach (nauka, praca, czas wolny, rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza i towarzyska, miejsce zamieszkania, działalność społeczna, kulturalna itd.).

    Współczesny dyskurs nad tymi zagadnieniami, ze względu na dynamikę przemian we wszystkich sferach egzystencji i konieczność budowania cennej wspólnotowości, przejawiającej się m.in. w trosce o Innego, jego los, a zatem o jakość życia i kondycję społeczeństw, jest ze wszech miar pożądany. Dlatego stworzenie międzynarodowej platformy służącej prezentacji refleksji teoretycznej, wyników badań i praktycznych rozwiązań, mieszczących się w obszarze przedmiotu zainteresowań pedagogiki społecznej i rozszerzających się w związku z występowaniem nowych wyzwań i zagrożeń, jest ważnym celem czasopisma.

 

Redakcja już teraz zaprasza do nadsyłania rozpraw naukowych podejmujących następującą problematykę: 

 

  • Funkcjonowanie typowych środowisk wychowawczych, instytucji i organizacji w perspektywie przemian społecznych.

 

  • Problemy społeczne środowisk lokalnych i sposoby ich rozwiązywania we współczesnych realiach społeczno – ekonomicznych.

 

  • Losy życiowe rozmaitych kategorii osób w zróżnicowanych układach sytuacji społecznych.

 

  • Wartości i aksjologiczne podstawy życia społecznego.

 

  • Instytucjonalizacja dzieciństwa, młodości, dorosłości, starości.

 

  • Aktywizacja społeczności lokalnych. 

 

  • Wsparcie i pomoc społeczna. 

 

Zachęcam do pisania i publikowania tekstów nie dla punktów, ale dla dobra nauki. Reszta przyjdzie w swoim czasie. Warto wziąć pod uwagę także to, że w postępowaniach awansowych na stopień doktora habilitowanego i na tytuł profesora liczy się jakość recenzowanych rozpraw, a nie ocena parametryczna czasopism, w których się one ukazały.  

 


13 kwietnia 2021

'PEDAGOGIKA' (2019) - NAJLEPSZĄ KSIĄŻKĄ ROKU

 


Miło mi poinformować, że monografia 'PEDAGOGIKA" (Warszawa: WN PWN 2019)  
red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski 

zdobyła w Grupie Wydawniczej PWN tytuł:  

                                       

                    NAJLEPSZA KSIĄŻKA ROKU  


Wybór nie był łatwy. W 2020 roku PWN wydał mnóstwo wspaniałych pozycji książkowych. Tym większe gratulacje i podziękowania kierowane są dla nagrodzonych osób! Osobiście cieszę się, że p. redaktor Aleksandra Małek została wyróżniona, bowiem wartość podręcznika podnoszona jest przez staranną, profesjonalną stronę edytorską, zapewnienie wszystkim autorom jak najlepszych warunków do współpracy. 


Dziękuję w tym miejscu wszystkim autorom, dzięki którym powstało 50 rozdziałów (!) wyjątkowego dzieła:  

1. Agnieszka Gromkowska-Melosik UAM

2. Zbyszko Melosik UAM

3. Iwona Chrzanowska UAM 

4. Agnieszka Cybal-Michalska UAM 

5. Adam Fijałkowski UW 

6. Rafał Godoń UW 

7. Bogusława Gołębniak em.DSW 

8. Teresa Hejnicka-Bezwińska em. UKW 

9.  śp. Wiesław Jamrożek UAM 

10. Dorota Klus-Stańska UG 

11. Janina Kostkiewicz UJ 

12. Hanna Kostyło UKW 

13. Jacek Kulbaka APS 

14. Kazimierz Kwieciński em. UMK 

15. Joanna Madalińska-Michalak UW 

16. Mieczysław Malewski em.DSW 

17. Małgorzata Miksza em.UŁ 

18. Bogusław Milerski ChAT

19. ks. Marian Nowak KUL 

20. Renata Nowakowska-Siuta ChAT 

21. Inetta Nowosad UZ

22. Jacek Pyżalski UAM 

23. Krzysztof Rubacha UMK 

24. Barbara Smolińska-Theiss APS 

25. Wiesław Theiss APS 

26. Janusz Surzykiewicz UKSW 

27. Tomasz Szkudlarek UG 

28. Bogusław Śliwerski UŁ

29. Rafał Włodarczyk UWr

30. Wiktor Żłobicki UWr

31. śp. Stefan Wołoszyn UW 

32. zm. Mariola Chomczyńska-Rubacha UMK 

33. śp. ks. Janusz Tarnowski  ATK 

34. Danuta Urbaniak-Zając UŁ 


Jak wybierana jest Książka Roku?

 

·                Celem konkursu jest wyróżnienie i nagrodzenie osób odpowiedzialnych za wprowadzenie na rynek pierwszych wydań publikacji książkowych, osiągających najlepsze parametry biznesowe:

·                liczba sprzedanych egzemplarzy,

·                wartość sprzedaży (sprzedanych egzemplarzy)

 

Parametry wyliczane są na podstawie danych z okresu kolejnych 12 miesięcy następujących bezpośrednio po wprowadzeniu każdego tytułu na rynek wydawniczy.  

 

·                W Redakcji Akademickiej (WN PWN) oraz Redakcji Medycznej (PZWL) co kwartał nagradzane są po trzy tytuły, które osiągnęły najlepsze wyniki w powyższych parametrach  biznesowych. W ten sposób na koniec roku mamy 12 nagrodzonych tytułów w Redakcji Akademickiej i 12 w Redakcji Medycznej. 

 

·                Na zakończenie każdego roku kalendarzowego, spośród tytułów nagrodzonych w każdym kwartale, jury dokonuje wyboru Książki Roku pod kątem wartości merytorycznych i edytorskich w obu Redakcjach. Nagrodzony zostaje Wydawca z Redakcji Akademickiej i Wydawca z Redakcji Medycznej.  

 

·                Wyboru dokonuje jury w składzie: Dyrektor Wydawniczy, Kierownik Działu Marketingu, Menedżer ds. Wydawniczych. Wybierane są tytuły, które m.in. wyróżniają się, są nowatorskie, dotyczą dziedziny, którą chcemy rozwijać. 

 


12 kwietnia 2021

e-Targi Edukacyjne trwają nadal i oby już nie znikały z wirtualnej przestrzeni

 


Jeszcze przed świętami Zmartwychwstania Pańskiego odbyły się w Łodzi e-Targi Edukacyjne, ale dzięki ich znakomitej organizacji przez Łódzkie Centrum Doskonalenia i Kształcenia Praktycznego trwają one nadal, zapraszając ósmoklasistów i ich rodziców na stronę www.targi.wckp.lodz.pl, która jest administrowana przez tę wyjątkową placówkę oświatową w naszym kraju.

1.      Zaprojektowano stronę internetową poświęconą eTargom, która funkcjonowała już od 15 marca 2021 roku, prezentującą ofertę łódzkich szkół i placówek oświatowych oraz zachęcającą do skorzystania z oferty usług skierowanych zarówno do nauczycieli, jak i do uczniów i ich rodziców. Od 24 marca funkcjonuje na stronie licznik odwiedzin, który odnotował do końca marca 2021 roku 7900 odwiedzin, z czego 5800 odwiedzin przypadało na dni bezpośrednio związane z eTargami (24-25.03.21).

2.      Na stronie internetowej eTargów przedstawiono ofertę 67 łódzkich szkół ponadpodstawowych.

3.      Zaprojektowano i przeprowadzono 158 usług edukacyjnych (112 wyszczególnionych w tabeli i 46 warsztatów w ramach Weekendu z Technologią Informacyjną): konferencji seminariów, warsztatów, kursów, lekcji modelowych, spotkań rad pedagogicznych, konsultacji grupowych i indywidualnych. Odbiorcami tych usług byli nauczyciele, uczniowie i ich rodzice. 

Zainteresowani nadal mogą zapoznać się z ofertami wszystkich łódzkich liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych, co powinno im ułatwić podjęcie decyzji o wyborze szkoły zgodnej z zainteresowaniami i kompetencjami.

Powyższe rozwiązanie powinno pozostać z nami na zawsze i być corocznie aktualizowane. Przed pandemią Targi Edukacyjne były organizowane przez ŁCDNiKP wraz z władzami samorządowymi miasta w profesjonalnie wyposażonych halach targowych. Tłumy młodzieży szkolnej z trudem mieściły się w nich, by można było swobodnie zapoznać się z ofertą szkolną, którą prezentowali w ramach przygotowanych stoisk uczniowie z nauczycielami, a bywało, że i rodzicami placówek edukacyjnych.

W równoległym świecie uczniowie mają większe możliwości dostępu do informacji, komentarzy, opinii na temat szkoły, do której chcieliby uczęszczać od 1 września 2021 r. Wprawdzie web-strony liceów nie zachwycają ani oryginalnością, ani szczerością autoprezentacji, bo w dużej mierze są czymś na wzór administracyjnego, sformalizowanego informowania o sprawach oczywistych, to jednak zawierają takie dane, jak:

1) aktualne wydarzenia, głównie - sukcesy laureatów konkursów, olimpiad przedmiotowych, miejsce w ogólnopolskim rankingu, otrzymywane przez szkołę wyróżnienia czy relacje ze szkołami partnerskimi  spoza granic kraju;

2) historia powstania szkoły - bardzo powierzchowna, bywa, że dość oszczędnie ilustrowana lub nieilustrowana; brak jakiejkolwiek informacji o powstałych pracach dyplomowych absolwentów studiów pedagogicznych, które (o ile były) są poświęcone szkole; jeśli jest patron, to informacja o nim bez jakiegokolwiek nawiązania do jego realnej „obecności” w procesie kształcenia;

3)  autoprezentacja (samochwała w kącie stała), obejmująca powody, dla których warto uczyć się w takiej szkole (tu znowu powierzchowna, bez szczegółowych, przekrojowych i porównawczych odwołań do wyników  egzaminów zewnętrznych informacja o poziomie nauczania, a nie uczenia się i rozwiązywaniu związanych z tym problemów;  oferta zajęć pozalekcyjnych i znowu o osiągnieciach w olimpiadach i konkursach przedmiotowych, krótko o programie wychowawczych szkoły, a nie samowychowawczym, wspierającym samorozwój dojrzewających nastolatków i o atmosferze szkolnej, którą kreują cykliczne rytuały, obrzędy, zwyczaje…), projekty krajowe, regionalne i/lub zagraniczne; opinie o szkole w mediach publicznych;

4) organ społeczny szkoły – rada pedagogiczna, rada szkoły (w nielicznych liceach), rada rodziców, samorząd uczniowski, harcerstwo (często zróżnicowane na tylko ZHP lub ZHR), stowarzyszenia absolwentów, media szkolne np. gazetka szkolna, studio medialne (rzadkość); spółdzielnia szkolna (rzadko występująca);

5) dokumenty regulujące funkcjonowanie szkoły – statut szkoły, programy, procedury- zasady organizacji pracy, harmonogramy, plany lekcji, komunikaty, załączniki do ściągnięcia itp.

6) Biblioteka szkolna wraz z ofertą dla potencjalnych czytelników.

7) Galeria zdjęć (nieczytelna, bo fotografie nie są podpisane) i video, które jest rzeczywiście najbardziej atrakcyjne, interesujące.

Rację ma Rzecznik Praw Dziecka interweniując w Ministerstwie Edukacji i Nauki, by każda szkoła zarejestrowała i ulokowała wszystkie dokumenty urzędowe w Biuletynie Informacji Publicznej. Niestety, nie wszystkie szkoły przestrzegają obowiązujące je prawa, zaś resort i kuratoria dotychczas nie reagowały na tę nieobecność.  Rejestracja w bip pozwoli też na usunięcie z web-stron dokumentów, które nie zawsze i nie przez wszystkie placówki są aktualizowane, ale tworzą wizerunek instytucji biurokratycznej a nie pedagogicznej, oświatowej.

Internetowe strony szkół powinny tętnić prawdziwym życiem, a nie śladowymi i powierzchownymi danymi. Należy powierzyć ich prowadzenie powoływanym radom szkolnym, by jako wspólnota uczniów – nauczycieli i rodziców stawały się platformą komunikacji ze światem pozaszkolnym.

Niektóre z łódzkich szkół ponadpodstawowych zamieściły na głównej stronie e-Targów Edukacyjnych oferty spotkań dla ósmoklasistów i rodziców, które odbędą się w sieci w maju i czerwcu. Warto z nich skorzystać, ale trzeba najpierw się zarejestrować, by udostępniono zainteresowanym łącze. Szkoda, że nie wszystkie licea, technika czy szkoły branżowe zdecydowały się na przedłużenie takiej oferty e-spotkań.

Inna rzecz, że zapewne wiele prawdziwych informacji o szkołach znajdzie młodzież na portalach społecznościowych, gdzie są zamknięte grupy dyskusyjne i afirmacyjne.