13 kwietnia 2021

'PEDAGOGIKA' (2019) - NAJLEPSZĄ KSIĄŻKĄ ROKU

 


Miło mi poinformować, że monografia 'PEDAGOGIKA" (Warszawa: WN PWN 2019)  
red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski 

zdobyła w Grupie Wydawniczej PWN tytuł:  

                                       

                    NAJLEPSZA KSIĄŻKA ROKU  


Wybór nie był łatwy. W 2020 roku PWN wydał mnóstwo wspaniałych pozycji książkowych. Tym większe gratulacje i podziękowania kierowane są dla nagrodzonych osób! Osobiście cieszę się, że p. redaktor Aleksandra Małek została wyróżniona, bowiem wartość podręcznika podnoszona jest przez staranną, profesjonalną stronę edytorską, zapewnienie wszystkim autorom jak najlepszych warunków do współpracy. 


Dziękuję w tym miejscu wszystkim autorom, dzięki którym powstało 50 rozdziałów (!) wyjątkowego dzieła:  

1. Agnieszka Gromkowska-Melosik UAM

2. Zbyszko Melosik UAM

3. Iwona Chrzanowska UAM 

4. Agnieszka Cybal-Michalska UAM 

5. Adam Fijałkowski UW 

6. Rafał Godoń UW 

7. Bogusława Gołębniak em.DSW 

8. Teresa Hejnicka-Bezwińska em. UKW 

9.  śp. Wiesław Jamrożek UAM 

10. Dorota Klus-Stańska UG 

11. Janina Kostkiewicz UJ 

12. Hanna Kostyło UKW 

13. Jacek Kulbaka APS 

14. Kazimierz Kwieciński em. UMK 

15. Joanna Madalińska-Michalak UW 

16. Mieczysław Malewski em.DSW 

17. Małgorzata Miksza em.UŁ 

18. Bogusław Milerski ChAT

19. ks. Marian Nowak KUL 

20. Renata Nowakowska-Siuta ChAT 

21. Inetta Nowosad UZ

22. Jacek Pyżalski UAM 

23. Krzysztof Rubacha UMK 

24. Barbara Smolińska-Theiss APS 

25. Wiesław Theiss APS 

26. Janusz Surzykiewicz UKSW 

27. Tomasz Szkudlarek UG 

28. Bogusław Śliwerski UŁ

29. Rafał Włodarczyk UWr

30. Wiktor Żłobicki UWr

31. śp. Stefan Wołoszyn UW 

32. zm. Mariola Chomczyńska-Rubacha UMK 

33. śp. ks. Janusz Tarnowski  ATK 

34. Danuta Urbaniak-Zając UŁ 


Jak wybierana jest Książka Roku?

 

·                Celem konkursu jest wyróżnienie i nagrodzenie osób odpowiedzialnych za wprowadzenie na rynek pierwszych wydań publikacji książkowych, osiągających najlepsze parametry biznesowe:

·                liczba sprzedanych egzemplarzy,

·                wartość sprzedaży (sprzedanych egzemplarzy)

 

Parametry wyliczane są na podstawie danych z okresu kolejnych 12 miesięcy następujących bezpośrednio po wprowadzeniu każdego tytułu na rynek wydawniczy.  

 

·                W Redakcji Akademickiej (WN PWN) oraz Redakcji Medycznej (PZWL) co kwartał nagradzane są po trzy tytuły, które osiągnęły najlepsze wyniki w powyższych parametrach  biznesowych. W ten sposób na koniec roku mamy 12 nagrodzonych tytułów w Redakcji Akademickiej i 12 w Redakcji Medycznej. 

 

·                Na zakończenie każdego roku kalendarzowego, spośród tytułów nagrodzonych w każdym kwartale, jury dokonuje wyboru Książki Roku pod kątem wartości merytorycznych i edytorskich w obu Redakcjach. Nagrodzony zostaje Wydawca z Redakcji Akademickiej i Wydawca z Redakcji Medycznej.  

 

·                Wyboru dokonuje jury w składzie: Dyrektor Wydawniczy, Kierownik Działu Marketingu, Menedżer ds. Wydawniczych. Wybierane są tytuły, które m.in. wyróżniają się, są nowatorskie, dotyczą dziedziny, którą chcemy rozwijać. 

 


12 kwietnia 2021

e-Targi Edukacyjne trwają nadal i oby już nie znikały z wirtualnej przestrzeni

 


Jeszcze przed świętami Zmartwychwstania Pańskiego odbyły się w Łodzi e-Targi Edukacyjne, ale dzięki ich znakomitej organizacji przez Łódzkie Centrum Doskonalenia i Kształcenia Praktycznego trwają one nadal, zapraszając ósmoklasistów i ich rodziców na stronę www.targi.wckp.lodz.pl, która jest administrowana przez tę wyjątkową placówkę oświatową w naszym kraju.

1.      Zaprojektowano stronę internetową poświęconą eTargom, która funkcjonowała już od 15 marca 2021 roku, prezentującą ofertę łódzkich szkół i placówek oświatowych oraz zachęcającą do skorzystania z oferty usług skierowanych zarówno do nauczycieli, jak i do uczniów i ich rodziców. Od 24 marca funkcjonuje na stronie licznik odwiedzin, który odnotował do końca marca 2021 roku 7900 odwiedzin, z czego 5800 odwiedzin przypadało na dni bezpośrednio związane z eTargami (24-25.03.21).

2.      Na stronie internetowej eTargów przedstawiono ofertę 67 łódzkich szkół ponadpodstawowych.

3.      Zaprojektowano i przeprowadzono 158 usług edukacyjnych (112 wyszczególnionych w tabeli i 46 warsztatów w ramach Weekendu z Technologią Informacyjną): konferencji seminariów, warsztatów, kursów, lekcji modelowych, spotkań rad pedagogicznych, konsultacji grupowych i indywidualnych. Odbiorcami tych usług byli nauczyciele, uczniowie i ich rodzice. 

Zainteresowani nadal mogą zapoznać się z ofertami wszystkich łódzkich liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych, co powinno im ułatwić podjęcie decyzji o wyborze szkoły zgodnej z zainteresowaniami i kompetencjami.

Powyższe rozwiązanie powinno pozostać z nami na zawsze i być corocznie aktualizowane. Przed pandemią Targi Edukacyjne były organizowane przez ŁCDNiKP wraz z władzami samorządowymi miasta w profesjonalnie wyposażonych halach targowych. Tłumy młodzieży szkolnej z trudem mieściły się w nich, by można było swobodnie zapoznać się z ofertą szkolną, którą prezentowali w ramach przygotowanych stoisk uczniowie z nauczycielami, a bywało, że i rodzicami placówek edukacyjnych.

W równoległym świecie uczniowie mają większe możliwości dostępu do informacji, komentarzy, opinii na temat szkoły, do której chcieliby uczęszczać od 1 września 2021 r. Wprawdzie web-strony liceów nie zachwycają ani oryginalnością, ani szczerością autoprezentacji, bo w dużej mierze są czymś na wzór administracyjnego, sformalizowanego informowania o sprawach oczywistych, to jednak zawierają takie dane, jak:

1) aktualne wydarzenia, głównie - sukcesy laureatów konkursów, olimpiad przedmiotowych, miejsce w ogólnopolskim rankingu, otrzymywane przez szkołę wyróżnienia czy relacje ze szkołami partnerskimi  spoza granic kraju;

2) historia powstania szkoły - bardzo powierzchowna, bywa, że dość oszczędnie ilustrowana lub nieilustrowana; brak jakiejkolwiek informacji o powstałych pracach dyplomowych absolwentów studiów pedagogicznych, które (o ile były) są poświęcone szkole; jeśli jest patron, to informacja o nim bez jakiegokolwiek nawiązania do jego realnej „obecności” w procesie kształcenia;

3)  autoprezentacja (samochwała w kącie stała), obejmująca powody, dla których warto uczyć się w takiej szkole (tu znowu powierzchowna, bez szczegółowych, przekrojowych i porównawczych odwołań do wyników  egzaminów zewnętrznych informacja o poziomie nauczania, a nie uczenia się i rozwiązywaniu związanych z tym problemów;  oferta zajęć pozalekcyjnych i znowu o osiągnieciach w olimpiadach i konkursach przedmiotowych, krótko o programie wychowawczych szkoły, a nie samowychowawczym, wspierającym samorozwój dojrzewających nastolatków i o atmosferze szkolnej, którą kreują cykliczne rytuały, obrzędy, zwyczaje…), projekty krajowe, regionalne i/lub zagraniczne; opinie o szkole w mediach publicznych;

4) organ społeczny szkoły – rada pedagogiczna, rada szkoły (w nielicznych liceach), rada rodziców, samorząd uczniowski, harcerstwo (często zróżnicowane na tylko ZHP lub ZHR), stowarzyszenia absolwentów, media szkolne np. gazetka szkolna, studio medialne (rzadkość); spółdzielnia szkolna (rzadko występująca);

5) dokumenty regulujące funkcjonowanie szkoły – statut szkoły, programy, procedury- zasady organizacji pracy, harmonogramy, plany lekcji, komunikaty, załączniki do ściągnięcia itp.

6) Biblioteka szkolna wraz z ofertą dla potencjalnych czytelników.

7) Galeria zdjęć (nieczytelna, bo fotografie nie są podpisane) i video, które jest rzeczywiście najbardziej atrakcyjne, interesujące.

Rację ma Rzecznik Praw Dziecka interweniując w Ministerstwie Edukacji i Nauki, by każda szkoła zarejestrowała i ulokowała wszystkie dokumenty urzędowe w Biuletynie Informacji Publicznej. Niestety, nie wszystkie szkoły przestrzegają obowiązujące je prawa, zaś resort i kuratoria dotychczas nie reagowały na tę nieobecność.  Rejestracja w bip pozwoli też na usunięcie z web-stron dokumentów, które nie zawsze i nie przez wszystkie placówki są aktualizowane, ale tworzą wizerunek instytucji biurokratycznej a nie pedagogicznej, oświatowej.

Internetowe strony szkół powinny tętnić prawdziwym życiem, a nie śladowymi i powierzchownymi danymi. Należy powierzyć ich prowadzenie powoływanym radom szkolnym, by jako wspólnota uczniów – nauczycieli i rodziców stawały się platformą komunikacji ze światem pozaszkolnym.

Niektóre z łódzkich szkół ponadpodstawowych zamieściły na głównej stronie e-Targów Edukacyjnych oferty spotkań dla ósmoklasistów i rodziców, które odbędą się w sieci w maju i czerwcu. Warto z nich skorzystać, ale trzeba najpierw się zarejestrować, by udostępniono zainteresowanym łącze. Szkoda, że nie wszystkie licea, technika czy szkoły branżowe zdecydowały się na przedłużenie takiej oferty e-spotkań.

Inna rzecz, że zapewne wiele prawdziwych informacji o szkołach znajdzie młodzież na portalach społecznościowych, gdzie są zamknięte grupy dyskusyjne i afirmacyjne.   





11 kwietnia 2021

Uczelnie nie będą masowo, ale szczegółowo tracić uprawnienia do nadawania stopni naukowych, bo diabeł tkwi w szczególe


 

Komunikat Ministerstwa Edukacji i Nauki brzmiał krótko: 

 Zapewniamy, że aktualnie obowiązujące zasady ewaluacji jakości działalności naukowej nie będą skutkować masową utratą uprawnień przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Jesteśmy świadomi obaw środowiska akademickiego.

Co to jednak znaczy, że nie będą masowo tracić uprawnień?  Zgodnie z definicją słowa MASOWO  - oznacza to, że w wyniku ewaluacji utrata uprawnień nie  obejmie dużej liczby uczelni, które je posiadają lub będą ubiegać się  o ich uzyskanie wg nowych reguł. Obejmie ona uzyskane przez naukowców poszczególnych dyscyplin po 4 najwyżej punktowane w latach 2017-2021 artykuły i rozprawy naukowe. 

W nowej ewaluacji przyznawane będą kategorie naukowe A+, A, B+, B i C w poszczególnych dyscyplinach nauki, a nie w odniesieniu do jednostek naukowych, jak miało to miejsce w poprzedniej ewaluacji. Na jakiej zatem podstawie urzędnicy ministerstwa twierdzą, że utrata uprawnień nie będzie masowa? 

Czyżby była już przeprowadzona symulacja tego procesu, w związku z którą minister P. Czarnek postanowił szybko doładować punktami niektóre uniwersyteckie czasopisma, by akademicy wybranych dyscyplin naukowych mogli jeszcze w tym roku podgonić parametryczny kapitał? 

MEiN przyznało, że przeprowadziło "ćwiczenie", bazując na wynikach tzw. parametryzacji przeprowadzonej w 2017 r. "Wyniki tego rodzaju ćwiczenia nie wskazywały na znaczącą skalę utraty uprawnień do nadawania stopni, w tym stopnia doktora, czego konsekwencją mogłaby być również utrata uprawnień do prowadzenia szkół doktorskich" .     

Dlaczego zatem urzędnicy resortu wypowiadają się na temat uczelni i prowadzonych w nich szkół doktorskich, a nie dyscyplin naukowych, od których oceny parametrycznej będą zależeć losy tych podmiotów? Czyżby chciano w ten sposób ukryć przed środowiskiem naukowym ręczne sterowanie przydziałem uprawnień za pośrednictwem ewaluacji? 

Jaki jest poziom wiarygodności władzy w sytuacji, gdy zmanipulowała już w tym roku wykaz czasopism naukowych? Niestety, nie mam już zaufania do ministra w kwestii ewaluacji czasopism i dyscyplin naukowych. Zapomniał, co oznacza słowo "minister”, a przecież jako wykształcony prawnik powinien znać jego etymologię.