Jeszcze
przed Świętami Bożego Narodzenia współpracownicy Pani Profesor Katarzyny
Olbrycht z Uniwersytetu Śląskiego - Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji w
Cieszynie zorganizowali seminarium z okazji półwiecza pracy naukowej i
dydaktycznej znakomitej Uczonej, której wkład w rozwój pedagogiki kultury i
teorii wychowania estetycznego oraz pedagogiki ogólnej jest niezwykle cenny, a
co ważne - ponadczasowy.
Niestety,
nie mogłem osobiście uczestniczyć w spotkaniu z Jubilatką, toteż nie mogę
podzielić się tym, o czym mówiła w trakcie tego seminarium. Na szczęście
współpracowniczki i wypromowane przez Panią Profesor kontynuatorki Jej szkoły
badawczej przygotowały tom, którego tytuł najlepiej oddaje zakres dociekań
naukowych i metodologii badań humanistycznych prof. K. Olbrycht.
W
czasach deprecjonowania autorytetów, badania aksjologiczne, stanowiąc o
trwałości cywilizacji i polskiej kultury, były i nadal są darem dla tych,
którzy mieli czy aktualnie mają możliwość wsłuchania się w analizę i refleksję
wybitnej pedagog. Wbrew pozorom, przybliżanie dziejów kultury, humanistycznej
myśli kandydat(k)om do zawodu nauczycielskiego, pedagogicznego, ale i przyszłym
artystom czy animatorom sztuki nie jest jedynie wprowadzaniem ich do świata
idei, także absolutnych, transcendentnych wartości, ale także uwrażliwianiem na
świat, który powinni pozostawić lepszym od zastanego przez nich "tu i
teraz" czy "tam i kiedyś".
Pedagogika
nie jest nauką spokojną. Jej historia nie przypomina równomiernego marszu ku
postępowi, lecz raczej serię powrotów, pęknięć i prób ponownego nazwania tego,
co w wychowaniu najistotniejsze. Każda epoka czyta ją na nowo, dopisując własne
lęki, nadzieje i złudzenia. W tej zmiennej przestrzeni myślenia szczególnie
wyraźnie wybrzmiewa głos Profesor Katarzyny Olbrycht – głos konsekwentny,
zakorzeniony w tradycji, a zarazem odporny na intelektualne mody.
Pedagogika Jubilatki wyrasta z przekonania, że wychowanie nie może być sprowadzone ani do
technologii kształcenia, ani do neutralnych procedur. U podstaw procesu
edukacyjnego zawsze stoi osoba – nie abstrakcyjny podmiot systemu, lecz
człowiek zanurzony w świecie wartości. Prawda, dobro i piękno nie są w tej
perspektywie ornamentem teorii, lecz jej osią konstrukcyjną. To one wyznaczają
sens wychowania i nadają mu wymiar odpowiedzialności.
Szczególne
miejsce w dorobku Profesor Olbrycht zajmuje pedagogika kultury i refleksja nad
wychowaniem estetycznym. Sztuka jawi się tu nie jako narzędzie dydaktyczne,
lecz jako przestrzeń formowania wrażliwości i sumienia. Edukacja estetyczna
staje się drogą ku temu, co przekracza użyteczność i doraźność – ku
doświadczeniu sensu. W czasach pośpiechu i uproszczeń jest to głos wymagający,
a zarazem niepokojąco aktualny.
Autorska
koncepcja wychowania zorientowanego na osobę, inspirowana antropologią Karola
Wojtyły, odsłania jeszcze jeden wymiar tej twórczości: nieufność wobec
relatywizmu i pozornej neutralności aksjologicznej. Profesor Olbrycht nie
pytała jedynie o to, jak wychowywać, lecz przede wszystkim kim musi
być wychowawca, by móc brać odpowiedzialność za wprowadzanie młodych ludzi
w świat wartości. Jej badania nad świadomością aksjologiczną nauczycieli
ukazywały zarówno potencjał, jak i kruchość tego zadania.
Nie
sposób mówić o Jej dorobku, pomijając wymiar mistrzowski. Styl pracy naukowej,
który łączył rygor metodologiczny z duchową dyscypliną, kształtował całe
pokolenia pedagogów. Uczniowie Profesor Olbrycht uczyli się nie tylko teorii
wychowania, lecz także kultury myślenia – cierpliwego, odpowiedzialnego,
wolnego od intelektualnej pychy.
Jej
teksty – klarowne, precyzyjne, a zarazem nasycone humanistyczną wrażliwością –
pozostają świadectwem przekonania, że pedagogika jest formą troski o człowieka.
W tym sensie dorobek Profesor Katarzyny Olbrycht nie zamyka się w historii
dyscypliny. Jest zaproszeniem do myślenia o wychowaniu jako przestrzeni sensu,
a nie jedynie skuteczności.
Tom Jubileuszowy: https://www.wydawnictwoscriptum.pl/o-pieknej-potrzebie-do-wzrastania-w-czlowieczenstwie-p-525.html


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam