O przyszłości polskiej szkoły powinny stanowić następujące jej filary:
1️)
Krajowa Rada Oświaty Publicznej gwarantująca stabilność, ale i odpowiedzialna za strategię i reprezentację potrzeb najważniejszych podmiotów edukacji. KROP powinna
być powoływana co najmniej na sześcioletnią kadencję przez Prezydenta RP, żeby
mogła pełnić funkcję strategiczną niezależnie od powołań rządów. Ma to
być organ konsultacyjny i strategiczny przy Prezydencie Rzeczpospolitej
jako strażniku ciągłości państwa. Rada będzie dbała o jakość i spójność
polityki edukacyjnej w perspektywie długoterminowej.
W
Radzie zasiądą rekomendowani przez uczelnie akademickie naukowcy oraz
rekomendowani przez szkolne i terenowe rady oświatowe uczniowie, rodzice i
nauczyciele, czyli osoby, które naprawdę wiedzą, jak wygląda polska szkoła.
Konieczna jest tu większość naukowców, by decyzje opierały się na wiedzy
naukowej z pedagogiki szkolnej, socjologii edukacji, ekonomii i zarządzania,
psychologii kształcenia i biomedycznych podstaw rozwoju, a nie na inżynierii
społecznej.
Uczniowie,
rodzice czy przedstawiciele nauczycieli nie zasiadają w KROP jako eksperci
od programów czy strategii polityki oświatowej, ale dlatego, że są adresatami
systemu, posiadają unikalną wiedzę osobistą i doświadczenie nie tylko
edukacyjne, stanowiąc „bezpiecznik” przeciwko przejęciu Rady przez jedną
grupę interesu oraz zapewniając społeczny mandat i legitymizację
podejmowanych przez KROP decyzji. W nowoczesnych państwach udział tych
grup nie tylko nie osłabia instytucji. On ją chroni przed
technokratycznym zamknięciem i partyjną infiltracją.
3️) Samorząd
Zawodowy Nauczycieli to wysoka jakość zawodu,
autonomia i etyka. Konieczne jest wzmocnienie i ustawowe zapewnienie
profesjonalnej autonomii nauczycielom. Będzie to możliwe przez powołanie
Samorządu Zawodowego Nauczycieli (Izby Nauczycielskie), który zadba o etykę,
rozwój i standardy tego zawodu.
2️)
Instytut Programów Szkolnych - to profesjonalne badanie
odstaw programowych kształcenia ogólnego i zawodowego oraz projektowanie
curriculum. Konieczne jest prowadzenie badań pilotażowych. Konieczny jest
profesjonalny Instytut Programów Szkolnych, który przygotuje przejrzyste,
nowoczesne i realistyczne treści kształcenia ogólnego i zawodowego, tak jak
robią to najlepsze systemy edukacji na świecie.
4) Centralna
Komisja Egzaminacyjna wraz z regionalnymi komisjami zachowuje swoje
dotychczasowe funkcje i zadania, które uwzględnią dotychczasowe doświadczenia,
w tym osiągnięcia i porażki.
Taki
projekt musi być budowany wspólnie, dla wszystkich rodzin, wszystkich uczniów i
wszystkich przedszkoli oraz szkół publicznych. System kontroli publicznej i
profesjonalnego zarządzania oświatą będzie dzięki temu odporny na cykle
polityczne, zgodny z najlepszymi praktykami OECD, oparty na analizie
danych i dowodach naukowych oraz nastawiony na długofalową jakość, a nie
doraźność czy interesy partii władzy i jej akolitów.
Synergia
działań tych instytucji i środowisk tworzy system, którego nie da się
przewrócić jedną ustawą. System szkolny będzie wówczas odporny na chaos, a
oparty na zaufaniu wobec nauczycieli, dzieci, młodzieży i ich rodziców. Edukacja
to dobro wspólne, które należy dbać i w nie inwestować.
Istnieją
takie momenty, w których, mimo różnic światopoglądowych, odmiennych poglądów
politycznych, środowisko nauczycielskie powinno być solidarne,
zjednoczone. W polskiej edukacji taki moment właśnie
nadszedł. Polska szkoła potrzebuje stabilności, spokoju i mądrych
decyzji, dlatego należy powołać Krajowa Radę Oświaty Publicznej jako niezależny
od rządu organ, który będzie chronił edukację przed chaosem i politycznymi
wahaniami.
Państwo,
które w edukacji kieruje się rozsądkiem zamiast ideologią, dialogiem
zamiast konfliktem, danymi z badań zamiast intuicją czy interesem
władzy, współpracą zamiast konfrontacją oraz jakością zamiast
pośpiechem, może jednoczyć także scenę polityczną. Jest to
projekt ambitny, ale pragmatyczny, nowoczesny, ale odpowiedzialny
i demokratyczny, ale stabilny. Najskuteczniejsze systemy edukacji
mają trwałe, niezależne instytucje odpowiedzialne za długofalowe
strategie. Częste rotacje ministrów i zmiany reform osłabiają jakość
edukacji.
Jutro
- projekt ustawy w sprawie powołania Krajowej Rady Oświaty Publicznej. Postawmy
KROP-kę nad "i". Pojutrze o potrzebie powołania Samorządu Zawodowego
Nauczycieli.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam