Przygotowałem
do dyskusji publicznej projekt Ustawy o Krajowej Radzie Oświaty Publicznej,
który nie jest procedowany w Sejmie. Publikuję jego treść z własnej inicjatywy,
by pokazać, że można ideę sprzed 45 lat, o której wdrożenie walczyła
"Solidarność", zapisać w postaci ustawy. Nie jest to pełny
dokument, gdyż wymagałby doprecyzowania z prawnikami i politykami w komisji
sejmowej. Proszę zatem nie poszukiwać tego projektu na portalu Sejmu RP.
Tam nawet nie ma sił politycznych, które poważnie i solidarnie chciałyby
zajmować się strategią rozwoju oświaty w Polsce.
Po wczorajszej publikacji ktoś zapytał mnie anonimowo, dlaczego uważam, że KROP powinien powołać Prezydent RP? Sądziłem, że krótko acz wyraziście to uzasadniłem. Prezydent ma najmocniejszą legitymizację władzy, niezależnie od tego, czy to się komuś podoba, czy nie. W 1980 roku dyskutowano w solidarnościowej opozycji, czy nie powierzyć misji powołania Krajowej Rady Oświatowej Marszałkowi Sejmu, jednak wówczas był on przedstawicielem jedynie słusznej formacji partyjnej.
Po zmianie ustroju mieliśmy nadzieję, że Marszałek Sejmu, podobnie jak Marszałek Senatu będzie ponad podziałami politycznymi. Dewastacja demokracji ma się jednak całkiem dobrze, zgodnie z trwałą reprodukcją syndromu homo sovieticus. Samorządy też zostały w większości opanowane przez partie polityczne. Jesteśmy w "ślepej ulicy".
Polska to jednak nie Szwajcaria, ale nawet nie Austria, Niemcy, Holandia, Belgia itd., itd. Daleko nam do demokracji, ale oświata powinna być jej forpocztą. Tymczasem nawet przedstawicielka rządu KO (czyli rzekomo obywatelskiej koalicji) preferuje edukację o demokracji, zamiast edukacji w demokracji, bo sama nie chciałaby, że ktokolwiek ośmielał się decydować o edukacji szkolnej wbrew interesom jej kanapowej partii.
Nie
twierdzę zatem, że KROP powinien powołać Prezydent, bo i tak musiałby ten organ
zostać ustanowiony przez Sejm RP. Istotne jest, by znaleźć takie rozwiązanie,
które odetnie interesariuszy partyjnych, jak ma to miejsce od kilkudziesięciu
lat, od stanowienia o oświacie w sposób, który ją deformuje, niszczy. Żadna
partia i żaden związek nauczycielski nie są zainteresowane tym, by dopełnić
testament "Solidarności", powierzając nauce istotę i cele kształcenia
w naszym kraju.
Jutro
będę kontynuował projekt samorządnej edukacji przed- i szkolnej, by oświata w
III RP miała wreszcie charakter publiczny. Manipulowanie przez kolejną ministrę
tezą o rzekomym odpolitycznieniu polskiej edukacji narusza granice prawdy i
etyki. To oczywiste, że w każdym państwie, bez względu na jego ustrój, prawo
stanowią politycy, a zatem i edukacji nie da się nigdzie odpolitycznić.
Natomiast w państwie rzekomo demokratycznym edukacja będzie wówczas publiczną,
kiedy zostanie ODPARTYJNIONE władztwo nad nią.
Nauczyciele
poradzą sobie bez ministry, wiceministrów (-erek), dyrektorów(-ek) departamentów w MEN, bez
kuratorów(-ek) oświaty, wicekuratorów(-ek), dyrektorów(-ek) struktur administracyjnych KO i
jego delegatur. W dniu wczorajszym został po naradzie opublikowany planowany skład rządu w 2027 roku. Wiecie, kto jest nominowany na ministra edukacji?
PROJEKT USTAWY
o Krajowej Radzie Oświaty Publicznej
Preambuła
Rozdział I
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa powołuje Krajowa Radę Oświaty Publicznej, zwaną dalej „Radą”, jako niezależny
organ opiniodawczo-doradczy i programowy w zakresie edukacji publicznej w
Rzeczpospolitej Polskiej.
Art. 2.
1. Rada
działa na zasadach niezależności od organów partii politycznych, administracji
rządowej i samorządowej.
2. Rada
pełni funkcję strażnika stabilności systemu edukacji oraz gwaranta ciągłości
polityki edukacyjnej państwa.
3. Rada
kieruje się zasadami:
1. dobra
wspólnego,
2. dialogu
społecznego,
3. transparentności,
4. decentralizacji,
5. zaufania
do nauczycieli,
6. oparcia
polityki edukacyjnej na dowodach naukowych.
Art. 3.
Siedzibą Rady jest Warszawa. Rada może działać w trybie hybrydowym, z
wykorzystaniem technologii komunikacji na odległość.
Rozdział II
Zadania Rady
Art. 4.
Do zadań Rady należy w szczególności:
1. opracowywanie
i aktualizacja podstaw programowych kształcenia ogólnego oraz opiniowanie standardów
egzaminacyjnych przygotowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną;
2. prowadzenie
regularnych badań jakości systemu edukacji, w tym analiz porównawczych;
3. inicjowanie,
prowadzenie i ewaluacja pilotaży edukacyjnych przed wdrożeniem systemowych zmian;
4. przygotowywanie
wytycznych dotyczących polityk edukacyjnych na poziomie krajowym i lokalnym;
5. monitorowanie
przestrzegania praw uczniów, nauczycieli i rodziców;
6. wydawanie
opinii w sprawach projektów aktów prawnych dotyczących edukacji;
7. rekomendowanie
działań dotyczących kształcenia nauczycieli, doskonalenia zawodowego i polityki
kadrowej;
8. prowadzenie
konsultacji społecznych dotyczących edukacji w sposób jawny i dostępny
publicznie;
9. ochrona systemu edukacji przed nadużyciami politycznymi, ideologicznymi i partyjnymi.
Rozdział III
Skład Rady i sposób
powoływania
Art. 5.
1. Rada
liczy 21 członków.
2. Skład
Rady obejmuje:
1. 6
nauczycieli – wybranych w wyborach powszechnych wśród nauczycieli;
2. 7 nauczycieli akademickich o uznanym dorobku naukowym w dziedzinie pedagogiki, psychologii edukacji, socjologii edukacji, biomedycznych podstaw rozwoju i polityk publicznych a delegowanych przez komitety naukowe PAN;
3. 3 przedstawicieli rodziców rekomendowanych przez ogólnokrajowe organizacje
rodzicielskie, w tym regionalne rady oświatowe;
4. 3 przedstawicieli uczniów szkół ponadpodstawowych rekomendowanych przez szkolne i regionalne rady oświatowe;
5. 2 przedstawicieli środowisk pracodawców delegowanych przez Radę Dialogu Społecznego;
Art. 6.
1. Kadencja
członka Rady trwa 6 lat.
2. Co 3 lata można odnawiać 1/3 składu Rady, aby zapewnić ciągłość prac.
3. Członek
Rady nie może być:
1. członkiem
partii politycznej,
2. posłem
lub senatorem,
3. pracownikiem
gabinetu politycznego,
4. członkiem
władz organizacji o charakterze stricte politycznym.
Art. 7.
1. Odwołanie
członka Rady przed końcem kadencji jest możliwe wyłącznie w przypadkach:
1. prawomocnego
skazania za przestępstwo umyślne,
2. trwałej
niezdolności do pełnienia funkcji,
3. rażącego
naruszenia zasad niezależności Rady, po decyzji podjętej większością 2/3
głosów.
2. Odwołanie nie może nastąpić z przyczyn politycznych.
Rozdział IV
Tryb działania Rady
Art. 8.
Rada działa kolegialnie. Jej uchwały zapadają zwykłą większością głosów, chyba
że ustawa stanowi inaczej.
Art. 9.
Prace Rady są jawne.
1. Obrady,
opinie i raporty są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej.
2. Konsultacje
społeczne prowadzone są w formule deliberacyjnej, z udziałem obywateli i
organizacji społecznych.
Art. 10.
Rada przedstawia coroczny „Raport o stanie edukacji publicznej” Parlamentowi i
Prezydentowi RP.
Rozdział V
Komisje i zespoły
eksperckie
Art. 11.
1. Rada
powołuje stałe komisje:
1. Komisję
Programową,
2. Komisję
ds. Nauczycieli i Doskonalenia,
3. Komisję
Praw Ucznia i Dobrostanu,
4. Komisję
Ewaluacji i Badań.
2. Komisje działają w oparciu o zasady przejrzystości i udziału ekspertów.
Rozdział VI
Relacje z organami
administracji publicznej
Art. 12.
1. Minister
właściwy ds. edukacji jest zobowiązany:
1. uzyskać
opinię Rady przed wprowadzeniem zmian w prawie oświatowym,
2. udzielać
Radzie informacji niezbędnych do wykonywania jej zadań.
2. Opinia
Rady ma charakter wiążący w sprawach zmian podstaw programowych i standardów
egzaminacyjnych.
3. W przypadku jej nieuwzględnienia minister przedstawia uzasadnienie przed Sejmem.
Rozdział VII
Budżet i organizacja
Art. 13.
1. Rada
posiada własny budżet państwowy.
2. Budżet
Rady powinien być zwiększony o co najmniej 5% w stosunku do poprzedniego roku.
3. Obsługę administracyjną zapewnia niezależne Biuro Krajowej Rady Oświaty Publicznej.
Rozdział VIII
Przepisy przejściowe i
końcowe
Art. 14.
Pierwszy skład Rady powołuje się do końca roku kalendarzowego następującego po
ogłoszeniu ustawy.
Art. 15.
Dotychczasowe podstawy programowe zachowują moc do czasu ich kolejnej
aktualizacji przez Radę, nie dłużej jednak niż 5 lat.
Art. 16.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 września roku następującego po jej ogłoszeniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam