Już jutro jest Wigilia Bożego Narodzenia. Zawieszam analizy oświatowe i akademickie, by podzielić się recenzją książki, którą przekazał mi prof. Stefan Łaszyn a dotyczy ona fundamentalnej monografii naukowej o Łemkach. W związku z tym, że recenzja została opublikowana w języku ukraińskim, mogłaby nie zostać zauważoną w Polsce. Przedstawiam zatem jej tłumaczenie przez AI (translator Google):
Monografia
profesora Jarosława Syrnyka „Łemkowskie rozdroża” to fundamentalne studium
jednego z najbardziej złożonych i najmniej poznanych fragmentów historii
pogranicza ukraińsko-polskiego. Publikacja ta stanowi kontynuację zagadnień
poruszanych w dwóch poprzednich monografiach autora: „Przemoc i chaos. Powiat
sanocki i okolice w latach 1944–1947. Analiza antropologiczno-historyczna”,
red. IPN, Warszawa–Wrocław 2020, a także „Trójkąt Bieszczadzki. Tysiąc dni i
tysiąc nocy anarchii w powiecie leskim 1944–1947”, red. Libra PL, Rzeszów 2018.
Łemkowszczyzna – przestrzeń, w której na przestrzeni wieków krzyżowały się wpływy kulturowe, dominacje polityczne, tradycje językowe i wyznania religijne – zawsze była polem różnorodnych odczytań i sprzecznych interpretacji. Książka Syrnyka po raz pierwszy oferuje kompleksowy obraz historii Łemków w tak kompletnej formie, łącząc klasyczną historiografię, obserwacje antropologiczne, analizę doświadczeń indywidualnych i współczesną teorię pamięci zbiorowej. Takie dzieło jest rzadkością w ukraińsko-polskim dyskursie naukowym, dlatego jego pojawienie się stanowi istotny wkład naukowy i kulturowy.
Początki
historyczne: od wczesnego osadnictwa do współczesnej tożsamości
W
pierwszym rozdziale książki autor zwraca uwagę na kwestie etnogenezy Łemków.
Syrnyk przekonująco dowodzi, że Łemkowszczyzna nigdy nie była jednorodną ani
zamkniętą społecznością. Wręcz przeciwnie, jest przestrzenią dynamicznych
wpływów kulturowych: ruskiego, wołoskiego, lokalnego karpackiego i
przejściowego słowiańskiego.
W
swoich wnioskach starannie balansuje między dowodami naukowymi a unikaniem
konfliktogennych interpretacji ideologicznych. Autor pokazuje, że: tożsamość
łemkowska zaczęła kształtować się jako kulturowa w XV–XVIII wieku; jako
etniczna w XIX wieku, pod wpływem procesów modernizacyjnych;
jako
polityczna zaczęła się realizować w XX wieku, kiedy problemy samoidentyfikacji
stały się dotkliwe z powodu granic państwowych, różnic wyznaniowych i
sprzecznych interpretacji przeszłości.
Szczególnie
przekonujące są strony, na których Syrnyk analizuje wpływ podziałów kościelnych
(struktur greckokatolickich, prawosławnych, łacińskich) na samoocenę Łemków.
Autorka zwraca uwagę, że radykalne dyskusje ideologiczne XIX–XX wieku miały
jedynie częściowo charakter „wewnętrzny” – w dużej mierze kształtowały je
zewnętrzne ośrodki wpływów.
Łemkowie
w XX wieku: wojna, projekty narodowe i deportacje
Drugi
i trzeci rozdział książki stanowią trzon monografii. Syrnyk analizuje w nich
wydarzenia z lat 1918–1947 – okresu, który zdeterminował historyczne losy
Łemków na kolejne dekady.
Okres
międzywojenny i rozbicie ideologiczne
Badacz przekonująco opisuje, jak międzywojenna Polska stała się miejscem rywalizacji trzech głównych nurtów samoświadomości łemkowskiej: ukraińskiego, kojarzonego z odrodzeniem narodowym; rusinofilskiego, odwołującego się do tradycji „staroruskiej”; łemkowskiego autochtonizmu, dążącego do dystansowania się od wielkich projektów narodowych.
Syrnyk
pokazuje, że pomimo dyskusji inteligencji, przeciętna populacja zachowała
przede wszystkim tożsamość lokalną, skupioną na społecznościach, dialektach,
obyczajach i praktykach religijnych.
II
wojna światowa i radykalna zmiana warunków
Rozdziały,
w których Syrnyk analizuje politykę reżimów okupacyjnych, są szczególnie
istotne. Dowodzi on, że: niemiecka administracja próbowała manipulować lokalną
tożsamością, struktury sowieckie postrzegały Łemków jako przestrzeń
„graniczną”, w której należało przezwyciężyć wpływy kultury ukraińskiej, a
polskie podziemie postrzegało region w kategoriach państwa przedwojennego. W
tych warunkach Łemkowie znaleźli się w pułapce decyzji geopolitycznych, które
nie uwzględniały ich rzeczywistej struktury społecznej.
Deportacje
1944–1947
To
najmocniejsza i najbardziej tragiczna część monografii. Syrnyk nie tylko
dokumentuje przebieg przesiedleń, ale odtwarza je jako katastrofę
społeczno-kulturową. Autor szczegółowo opisuje: mechanizmy przygotowań do
deportacji w latach 1944–1946; przymus i chaos wysiedleń; ekonomiczne
zniszczenie społeczności łemkowskich; dramat „podwójnej straty”: wsi, pamięci,
podstaw ekonomicznych i świata symbolicznego.
Odrębny
rozdział poświęcony jest akcji „Wisła” z 1947 roku. W przeciwieństwie do wielu
badaczy, Syrnyk kładzie szczególny nacisk na traumę psychologiczną, która
rzadko jest poruszana w oficjalnej historiografii. Poprzez mikrohistorie rodzin
pokazuje, jak rozproszenie na „ziemiach powojennych” Polski zniszczyło
międzypokoleniowy przekaz tradycji.
Komentarze
i uwagi krytyczne
Żadne
znaczące opracowanie nie jest bezdyskusyjne. Do mocnych, ale dyskusyjnych
elementów pracy należą: pewna tendencja do rozszerzonej interpretacji danych
antropologicznych; niewystarczająca liczba map i tabel statystycznych; zbyt
powściągliwa charakterystyka niektórych dokumentów sowieckich, które mogłyby
zostać poddane szerszej krytyce. Uwagi te nie umniejszają jednak ogólnej
wartości pracy.
Monografia
„Łemkowskie Rozdroża” to głębokie, wielowymiarowe i dobrze udokumentowane
studium. Ukazuje Łemkowszczyznę nie jako sentymentalny obraz przeszłości, ale
jako żywą historię, która wciąż wpływa na tożsamość tysięcy ludzi. Praca
profesora Syrnyka: systematyzuje ogromny zbiór źródeł; ujawnia złożoność
historii Łemków bez ideologicznych uproszczeń; buduje pomost między historią,
antropologią i pamięcią kulturową; stanowi ważny krok w kierunku wzajemnego
zrozumienia ukraińsko-polskiego.
Propozycje
wykorzystania
Publikację
profesora Syrnyka można polecić naukowcom, studentom, dziennikarzom, członkom
organizacji łemkowskich i wszystkim, którzy poszukują rzetelnego i pogłębionego
spojrzenia na dramatyczne losy Łemków. Warto byłoby zapewne zorganizować
dyskusję online wokół tej książki — na przykład na Zoomie lub innej platformie.
Takie spotkanie mogłoby zaktywizować Łemków na całym świecie i stworzyć
przestrzeń do dyskusji o pracy profesora Syrnyka i problemach łemkowskich.
Uważam, że Organizacja Obrony Łemków i Fundacja Badań nad Łemkami w Ameryce, a także odpowiednie organizacje ukraińskie w Kanadzie, powinny zainteresować się monografią Jarosława Syrnyka. Warto również rozważyć przetłumaczenie tej, choć dość obszernej, książki na język angielski lub przynajmniej ukraiński. Jestem przekonany, że Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego z pewnością zadbało o to, aby książka ta trafiła do zbiorów Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych i Światowej Federacji Stowarzyszeń Ukraińskich Łemków (WFULA).
Należy również
zaznaczyć, że monografia prof. Jarosława Syrnyka „Łemkowskie Rozdroża” została
nagrodzona przez Fundację Historii i Kultury KLIO w ramach 31. edycji tej
nagrody w 2025 roku. Nagroda ta jest przeznaczona dla autorów i wydawców za
wybitne publikacje historyczne. W tym przypadku została przyznana za
kompleksowe ukazanie tragicznych losów Łemków w XX wieku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam