Od
2021 roku śledzę wyniki organizowanego w Niemczech ogólnokrajowego konkursu na
najlepsza szkołę w roku. Twórczej rywalizacji patronuje Prezydent tego
kraju, zaś fundatorem nagród finansowych dla wyróżnionych i zwycięzców jest
Fundacja "Robert Bosch Stiftung GmbH" oraz Fundacja
"Heidehof". Każdego roku organizatorzy konkursu określają
priorytety programowo-dydaktyczne, które będą przedmiotem oceny jury konkursu
"Schulpreis". Nie jest tak istotna wysokość nagrody finansowej
dla szkoły, jak uzyskany tytuł a wraz z nim nobilitacja placówki oświatowej w
kraju.
Szkolnictwo
w Niemczech jest zdecentralizowane. W każdym kraju związkowym (Landzie) działa
regionalne ministerstwo kultury czy ministerstwo kultury i edukacji
zarządzające oświatą publiczną i wspierające finansowo, organizacyjnie
wszystkie placówki edukacyjne, by mogły one jak najlepiej, tzn. nowocześnie i w
trosce o uczniów realizować założone funkcje.
Konkurs
trwa od 2006 roku, dzięki czemu można zobaczyć, jak zmieniają się szkoły pod
każdym względem - infrastrukturalnym, pedagogicznym, dydaktycznym, programowym
itp. Jury składa się z 46 kierowników: wydziałów nauk o edukacji w
uniwersytetach, wyższych szkołach zawodowych, placówek przedszkolnych i
szkolnych oraz pracowników administracji oświatowej. Zadaniem ekspertów jest
wyłonienie maksymalnie do 20 placówek do ceny finałowej, która jest następstwem
analizy nadesłanego wniosku, przeprowadzonych wywiadów telefonicznych z
nauczycielami, uczniami i ich rodzicami, dwudniowych hospitacji zajęć
dydaktycznych oraz bezpośrednich rozmów z dyrekcją, nauczycielami, rodzicami i
uczniami.
W
roku 2021 główny akcent położono na problemy edukacji zdalnej i hybrydowej, by
wzmocnić nowatorski ruch nauczycieli rozwiązujących na co dzień najtrudniejsze
problemy dotyczące procesu kształcenia i uczenia się oraz kwestie wspomagania
rozwoju psychofizycznego uczniów w dobie pandemii Covid-19.
Wówczas wpłynęło na konkurs 366 wniosków, zaś kapituła musiała dokonać
wyboru i nominować do finalnego rozstrzygnięcia tylko 18 szkół.
Do
ścisłej czołówki zaliczano w 2021 roku tylko siedem szkół, których koncepcje
kształcenia i ich wdrażanie w życie w roku poprzedzającym zgłoszenie do
konkursu. były najbardziej przekonujące ekspertów. Wówczas zwycięską placówką
okazała się Szkoła Podstawowa Mosaikschule
w Marburgu, która zachwyciła jurorów wypracowaniem nowatorskich pomocy
dydaktycznych do samodzielnego uczenia się na odległość, rozładowywaniem napięć
wśród uczniów i nauczycieli oraz dostarczaniem w okresie lockdownu pomocy
dydaktycznych uczniom najbardziej potrzebującym (np. dowożeniem
sprzętu do uczestniczenia w zajęciach, dostarczaniem żywności itp.).
W
2023 roku organizator konkursu oceniał wnioski szkół pod kątem
jakości zajęć dydaktycznych (Unterrichtsqualität), uznając za kluczowy czynnik
zrealizowanie trzech celów: wpływ na rozwój uczniów, ich dobrostan oraz
zmniejszenie nierówności edukacyjnych. Jurorów zachwyciło w najlepszej
szkole - Eichendorffschule
w Erlangen (Bawaria) innowacyjne wykorzystanie i
stworzenie nowej przestrzeni szkolnej, multiprofesjonalna współpraca zespołowa
nauczycieli, znacząca kultura innowacji pedagogicznych oraz holistyczne
podejście do edukacji.
W
2025 roku do finału zakwalifikowano sześć placówek oświatowych, w których jury
oceniało jakość edukacji demokratycznej. Główną nagrodę w wysokości 100 tys.
EURO otrzymała szkoła podstawowa: Maria-Leo-Grundschule
w Berlinie. Pięć kolejnych szkół w rankingu tego konkursu
otrzymało po 30 tys. EURO.
Tegoroczną
laureatką konkursu jest publiczna szkoła wczesnej edukacji, której kadra
oferuje całodzienną naukę i opiekę. Łączy się tutaj wspólną naukę z
życiem, zabawą i odpowiedzialnością każdego dziecka. Nauczyciele i
wychowawcy pracują w stałych zespołach programowych, wspólnie planują i
wspierają dzieci przez cały dzień szkolny. Plan zajęć jest
elastyczny.
Nie
ma klas, ale są pracownie edukacyjne, które otwiera się wcześnie, a dzieci
rozpoczynają w nich naukę we własnym tempie, pracując nad zróżnicowanymi
zadaniami i otrzymując odpowiednie wsparcie. Przerwa obiadowa jest również
traktowana jako czas nauki, bowiem zachęca się dzieci w jej trakcie do rozmów i
pielęgnuje wzajemne relacje.
W
centrum każdej pracowni edukacyjnej odbywa się wspólna nauka i realizowana
jest praca metodą projektów. Dzieci biorą odpowiedzialność nie tylko za
siebie, ale także za zespół: jako opiekunowie młodszych dzieci, w miejscach do
wypożyczania gier dydaktycznych lub w parlamencie uczniowskim.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam