11 marca 2025

Profesorski przednówek w polskiej pedagogice z udziałem Piotra Zamojskiego

 


Zastosowana w tytule wpisu metafora nie jest przypadkowa, bowiem  otrzymałem wiadomość, że Prezydent RP podpisał nominację profesorską także panu dr. hab. Piotrowi Zamojskiemu (ur.1979), który jest obecnie zatrudniony na stanowisku profesora w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Rozwój naukowy kolejnego profesora tytularnego zapoczątkowała praca naukowa w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego, którą podjął w 2002 roku.  

W październiku 2007 P. Zamojski uzyskał stopień naukowy doktora w tej Uczelni a od grudnia 2007 został zatrudniony na stanowisku adiunkta w Zakładzie Dydaktyki Instytutu Pedagogiki UG. W tej jednostce, pod skrzydłami szkoły naukowej profesora Tomasza Szkudlarka pracował do końca września 2022 roku. Stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika został jemu przyznany na podstawie obronionej dysertacji pt.: „Problem intencjonalności procesu kształcenia: między pojęciem celu a refleksją nad sensem”. Promotorem pracy była prof. dr hab. Joanna Rutkowiak a recenzowali ją prof. Jan Hudzik (z UMCS w Lublinie) oraz prof. T. Szkudlarek.

W dn. 7 Lipca 2021 – ówczesny dr nauk społecznych uzyskał w macierzystej uczelni stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie pedagogika na podstawie osiągnięcia „Opracowanie immanentnej ontologii nauczania”. Recenzentami w tym postępowaniu byli tak znaczący uczeni, jak prof. Aleksander Nalaskowski (UMK w Toruniu), Bogusława Dorota Gołębniak, prof. DSW (Wrocław), Aneta Rogalska – Marasińska, prof. UŁ i Rafał Włodarczyk, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego. warto zwrócić uwagę na krótki okres czasu dzielący młodego profesora uczelnianego od złożonego wniosku o nadanie jemu tytułu naukowego, co nastąpiło w styczniu 2024 roku.   

Miał ku temu znakomite podstawy , bowiem przedłożył do oceny pięć monografii naukowych (w tym dwie wydane w języku angielskim), 47 artykułów w recenzowanych czasopismach naukowych (w tym 24 w języku angielskim oraz trzy w języku hiszpańskim). P. Zamojski jest także autorem 19 rozdziałów w monografiach naukowych (w tym pięciu w języku angielskim oraz dwóch w języku niemieckim). 

Współredagował również jedną monografię wieloautorską, a zakres zainteresowań badawczych profesora lokowany jest w pedagogice i dydaktyce ogólnej. Od początku swojej kariery naukowej zajmuje się bowiem zagadnieniami teleologii kształcenia, immanentnej ontologii kształcenia, metodami kształcenia, kodami kulturowymi w edukacji, a także współczesną myślą pedagogiczną, jak pedagogika i pokrytyczna filozofia edukacji oraz sferą publiczną wokół edukacji.

Bardzo rzadko młodzi naukowcy podejmują niezwykle trudne zagadnienia metateoretyczne, bo takimi są badane przez P. Zamojskiego kategorie/fenomeny. Początki nie były łatwe, zdarzały się poważne potknięcia w analizach teoretycznych, toteż zgłębiał literaturę naukową dalece wybiegającą poza samą pedagogikę. Jego najnowsza monografia p.t. „Edukacja jako sfero publiczna. Raport z próby budowania sfery publicznej wokół edukacji w Polsce” (Warszawa 2022) jest tego najlepszym dowodem, że można i warto pokonywać bariery włączając się do poważnej debaty humanistycznej. 

Byłoby dobrze, gdyby zaproponowana przez P. Zamojskiego kategoria pokrytyczności została wreszcie dostrzeżona przez polityków oświatowych, bowiem dotyczy kluczowej dla naprawy edukacji kwestii partycypacji obywateli w kształtowaniu debaty publicznej, którą przejęli od lat dyletanci, ideokraci a usiłują pozorować reformę szkolnictwa osoby lekceważące perspektywę nauk pedagogicznych. Warto brać przykład z naukowej aktywności Profesora w skali międzynarodowej (współtworzenie i publikowanie rozpraw naukowych z zagranicznymi uczonymi) i w projektowaniu oraz realizowaniu znaczących badań w powyższym zakresie. 

Było to możliwe dzięki podejmowaniu przez P. Zamojskiego pracy naukowej w uczelniach w Wielkiej Brytanii i w Niemczech. Jest on też stałym recenzentem najwyżej punktowanych czasopism zagranicznych z filozofii edukacji „Studies of Philosophy and Education”, „Journal of Philosophy of Education” oraz członkiem rady redakcyjnej „Ethics and Education”. Do rzadkości należy pełnienie roli recenzenta dla flamandzkiego centrum badań naukowych, ale także opiniowanie wydawniczo dla takich oficyn zagranicznych jak „Routledge”, „Brill”, „Peter Lang”, „Springer Natur Pb.” czy „Bloomsbury”. 

Gratulacje dla Profesora! 

Podaję w tym miejscu tylko monografie od najlepszej - profesorskiej do najsłabszej (co jest zrozumiałe na początku rozwoju naukowego):

Zamojski, P. (2022) Edukacja jako rzecz publiczna. Raport z próby budowania sfery publicznej wokół edukacji w Polsce, Warszawa: Oficyna Naukowa. 



 2. Vlieghe, J., Zamojski, P. (2019) Towards an Ontology of Teaching. Thing-centred Pedagogy, Affirmation, and Love for the World, Cham: Springer. 



 3. Hodgson, N., Vlieghe, J., Zamojski, P. (2017) Manifesto for a Post-Critical Pedagogy, Earth, Milky Way: Punctum Books. 

 4. Zamojski, P. (2011) Pomyśleć szkołę inaczej… Edukacja matematyczno-przyrodnicza w toku debat publicznych, Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.



5. Zamojski, P. (2010) Pytanie o cel kształcenia – zaproszenie do debaty, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 


(źródło foto: Fb)