Wraz
z przedświąteczną pocztą dotarła wiadomość o podpisaniu przez Prezydenta RP
nominacji na tytuł naukowy profesorowi Grzegorzowi Szumskiemu. To znakomita wiadomość dla środowiska akademickiej pedagogiki, bowiem osiągnięcia naukowe Profesora , który prowadzi badania w
zakresie pedagogiki inkluzyjnej znalazły najwyższe uznanie recenzentów i członków Zespołu Nauk Społecznych
Rady Doskonałości Naukowej. Grzegorz Szumski jest od kilku lat profesorem
Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, ale przez większość
akademicką naszego środowiska utożsamiany jest z wieloletnią działalnością
naukowo-badawczą, dydaktyczną i organizacyjną w Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Był tam kierownikiem zespołów badawczych oraz kierownikiem studiów
doktoranckich.
Historia zatoczyła koło.
Grzegorz Szumski ukończył w 1987 roku studia
pedagogiczne właśnie na Uniwersytecie Warszawskim. Stopień doktora nauk
humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskał w 1993 roku broniąc w Instytucie
Badań Edukacyjnych w Warszawie rozprawy pt.: "Selekcja i kształcenie
uczniów zdolnych w ujęciu porównawczym (Niemcy, USA, Izrael)". Promotorem dysertacji był komparatysta doc. dr hab. Ryszard Pachociński.
W
2007 roku G. Szumski otrzymał stopień doktora habilitowanego nauk społecznych w
zakresie pedagogiki na podstawie postępowania habilitacyjnego na Wydziale
Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Jego rozprawa habilitacyjna
zatytułowana „Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany
edukacyjnej” stanowiła znaczący przełom w polityce oświatowej reorientującej
reformę szkolną w kierunku rozwijania w przedszkolach oddziałów integracyjnych
a w szkołach ogólnodostępnych powoływania klas włączających dzieci z niepełnosprawnością.
Profesor
G. Szumski jest wybitnym specjalistą w zakresie edukacji włączającej. Jego
monografia pt. "Wokół edukacji włączającej" napisana we współpracy z prof. psychologii Anną Firkowską-Mankiewicz w ramach projektu badawczego, stanowi jedną z
najważniejszych rozpraw na ten temat. Wspólnie z prof. Iwoną Chrzanowską wydał
w 2019 roku kolejną książkę pt. "Edukacja włączająca w przedszkolu i
szkole", która zawiera zbiór rozpraw ekspertów dotyczących pedagogiki
inkluzyjnej.
W
bogatym dorobku Profesora są artykuły, które w większości opublikował w języku
angielskim, toteż z jednej strony są one mniej dostępne polskim nauczycielom,
ale niewątpliwie mają ogromne znaczenie w upowszechnieniu w skali międzynarodowej
dorobku polskiej pedagogiki specjalnej. Artykuły G. Szumskiego są obecne w światowym
dyskursie nad edukacją włączającą i bogato cytowane jak m.in.: Academic
achievement of students without special educational needs in inclusive
classrooms: A meta-analysis (wrzesień 2023 roku 228
cytowań w bazie Google Scholar) czy artykuł pt. Exploring
the Pygmalion effect: The role of teacher expectations, academic self' concept,
and class context in students' math achievement (127
cytowań).
Nominowany Profesor jest członkiem komitetów redakcyjnych i rad naukowych takich czasopism, jak: Kwartalnik Pedagogiczny, Szkoła Specjalna, Frontiers in Psychology, Europe's Journal of Psychology. Recenzował artykuły
dla czasopism indeksowanych w bazie WoS (75 artykułów) oraz wykonał 52 recenzje
dla czasopism międzynarodowych i krajowych. Uczestniczył w panelu HS6
oceniającym wnioski o finansowanie badań w ramach Narodowego Centrum Nauki, a także
przygotował 6 ekspertyz dla Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jest ekspertem
Polskiej Komisji Akredytacyjnej, członkiem: World Health Organization, Jean
Piaget Society, American Psychological Association, Polskiego Towarzystwa
Pedagogów Specjalnych.
Wyniki prowadzonych przez siebie badan w Polsce, USA i w
Niemczech prof. G. Szumski publikował w znaczących czasopismach zagranicznych.
Uczestniczył w jedenastu projektach badawczych, finansowanych w drodze
konkursów krajowych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz
Narodowe Centrum Nauki. W trzech projektach pełnił funkcję kierownika. badając:
(a) efektywność kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w
różnych formach kształcenia, (b) funkcje szkoły włączającej jako środowiska uczenia
się i rozwoju uczniów bez niepełnosprawności oraz (c) rozwijanie kompetencji
społecznych dzieci w integracyjnych grupach przedszkolnych. W pozostałych
projektach uczestniczył jako główny wykonawca, a ich wynikiem są oryginalne
publikacje o istotnej wartości poznawczej dla rozwoju pedagogiki
specjalnej.
Od wielu lat korzystamy z wysokich kompetencji
Profesora w kształceniu kadr akademickich. On sam wypromował (do czasu złożenia wniosku) trzech doktorów
nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, ale jest też powoływany przez rady dyscypliny
naukowej wielu uniwersytetów w Polsce jako recenzent w przewodach doktorskich i
habilitacyjnych. Teraz liczymy na wsparcie profesora w ocenie wniosków
naszych koleżanek i kolegów w sprawie nadania tytułu profesora w dziedzinie
nauk społecznych, w dyscyplinie pedagogika.
Serdeczne gratulacje!