W
poniedziałek odbyła się na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego
konferencja dziekanów i dyrektorów instytutów pedagogicznych uczelni
publicznych i niepublicznych, które w wyniku ewaluacji uzyskały dla ewaluowanej
dyscypliny PEDAGOGIKA co najmniej kategorię B+. Obradom patronował
Komitet Nauk Pedagogicznych PAN oraz Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
Tego
typu inicjatywy zapoczątkował kilkanaście lat temu prof. Wiesław Ambrozik jako
dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM, a kontynuowali tę tradycję jego
następcy - profesorowie Zbyszko Melosik i Agnieszka Gromkowska-Melosik. Do 2019
roku spotkania i wspólne analizy problemów kształcenia pedagogów i ich rozwoju
naukowego były systematycznie organizowane pod patronatem KNP PAN.
Cieszy
zatem powrót do tych konferencji, które powstrzymał zapewne okres pandemii.
Tymczasem zmienia się w kraju prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zarządza
jednostkami akademickimi nowa generacja doktorów habilitowanych i profesorów,
która nie zawsze ma czas na dostrzeżenie procesów rzutujących na sukcesy i
porażki nauczycieli akademickich poza włssną uczelnią.
Pod
koniec obrad, kiedy dyskutowaliśmy o tym, czy i w jakim zakresie kontynuować
tego typu spotkania, proponowałem, by zapraszać na nie władze wszystkich
jednostek akademickich, które poddały ewaluacji dyscyplinę pedagogika. To, że
nowe, mniejsze czy bardziej "oddalone od centrum" środowiska
akademickie mają niższą kategorię ewaluacyjną oznacza, że mają ambicję, zależy
im na rozwoju.
Powinniśmy
zatem wspierać ich aspiracje, by zatrudnieni w uczelniach badawczych i zawodowych
państwowych i niepaństwowych nauczyciele akademiccy podejmowali współpracę,
wymieniali się doświadczeniem badawczym i problemami, w których rozwiązaniu
można byłoby wzajemnie sobie pomagać. Nie należy ulegać presji
parametryzacyjnej oceny, skoro najważniejsza jest nauka, stan jej rozwoju,
upowszechnienia wyników badań w kraju i poza granicami.
Proszę
zwrócić uwagę, że w naukach społecznych PEDAGOGIKA stała się po "naukach o
zarządzaniu i jakości" oraz po "ekonomii i finansach" trzecią
dyscypliną naukową, która ewaluowała się w 2022 roku. Świadczy to o wysokim
potencjale kadrowym i naukowo-badawczych naszej dyscypliny, gdyż każdy z
pracowników naukowo-dydaktycznych musiał poddać ocenie maksymalnie cztery najwyżej punktowane
w latach 2017-2021 publikacje naukowe.
Ministerstwo opublikowało wyniki ewaluacji, toteż przypomnę, że 31 jednostek akademickich, uzyskało dla pedagogiki kategorię B+, w tym jest 7 jednostek nabyło wyższe uprawnienia akademickie, bowiem może nadawać także stopień doktora habilitowanego. W grupie jednostek z pełnymi uprawnieniami akademickimi, a więc do nadawania stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego znalazło się 6 jednostek, które przed ewaluacją nie miały żadnych praw do procedowania wniosków awansowych w nauce.
Dziekani i dyrektorzy instytutów pedagogicznych
spotkają się zatem jesienią na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu,
gdzie zapoczątkowano budowanie relacji wzajemnego wsparcia, współpracy
międzyuczelnianej oraz analizowania tożsamych dla wszystkich lub większości
problemów w zarządzaniu nauką i rozwojem jej kadr.
(na zdjęciu od lewej: dziekan WNoW UŁ - prof. UŁ Alina Wróbel, prorektor ds. współpracy międzynarodowej prof. Łukasz Boguski i przewodniczący PTP - prof. Piotr Kostyło).