Każdy, kto śledzi komunikaty Kancelarii
Prezydenta RP dotyczące nominacji profesorskich, może być zdziwiony, że tak
niewiele ich było w 2022 roku.
Czyżby
nastąpił jakiś kryzys w naukach, że nie ma nowych profesorów? Na uczelnianych stronach widnieją gratulacje władz dla
mianowanych profesorów, ale ich nazwisk nie znajdziemy w wykazie uczestników uroczystych nominacji w
Pałacu Prezydenckim, które odbywały się w dniach:
Niektórzy
profesorowie nie mogą osobiście uczestniczyć w uroczystości wręczania nominacji na tytuł naukowy. Ta jednak nastąpiła w momencie
złożenia pod nią podpisu przez głowę państwa.
Tytuł profesora otrzymali w tym
roku następujący pedagodzy:
1. Piotr Marek Kostyło - profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, pedagog, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, twórca, redaktor i tłumacz serii w Biblioteka Myśli Pedagogicznej (7 tomów: Bergson, Brameld, Durkheim, Hicks, James, Siegel), inicjator serii wydawniczej "Educational and Social Context" (4 tomy), założyciel czasopisma "Filozofia Edukacji. International Journal of Philosophy of Education", autor kilkudziesięciu rozpraw w monografiach i czasopismach naukowych.
2. Maciej
Karwowski - profesor w dziedzinie nauk społecznych w dwóch
dyscyplinach naukowych (pedagogika i psychologia), w Instytucie Psychologii
Uniwersytetu Wrocławskiego, specjalizujący się w psychologii i pedagogice
twórczości, psychologii edukacji, psychologii zdolności i pedagogice
zainteresowań; autor 7 monografii naukowych (w tym 3 współautorskie), ok. 200
artykułów naukowych w czasopismach i pracach zbiorowych (w tym 25 w języku
angielskim: Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts;
Intercultural and Cross-disciplinary Journal; Creativity:
Theories-Research-Applications; Journal of Creative Behavior; Europe’s Journal
of Psychology; European Psychologist; Thinking Skills and Creativity; Psychology
& Education; Research in Developmental Disabilities; Behavioral and Brain
Sciences; Creativity Research Journal; Personality and Individual Difference;
Learning and Individual Differences; A necessary condition analysis. Intelligence; Educational Research Review; Journal of Educational
Psychology; American Journal of Human Biology; Chemical Senses; Anthropological
Review; Contemporary Educational Psychology’; International Journal of Science
Education; Human Ethology), autor ponad 110 artykułów z IF Web of Science
(w Cambridge University Press; San Diego, CA: Academic Press; London,
UK: World Scientific; New York: Springer; New York: Oxford University Press);
członek i kierownik paneli w NCN
4. Ewa Kula - profesor na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu. Jana Kochanowskiego w Kielcach, historyk oświaty i wychowania; autorka 3 monografii (Opera et Studio. Wizerunek nauczycieli rządowych szkół średnich w Królestwie Polskim w latach 1862-1873; Komisja Edukacji Narodowej 1773-1794 Szkoły w Wydziale Wołyńskim i Ukraińskim, tom 7 i 8, Warszawa 2018), dwutomowe wydawnictwo źródłowe (współaut. A. Massalski) oraz ok. 130 artykułów w indeksowanych czasopismach krajowych i zagranicznych oraz w pracach zbiorowych; aktualnie uczestniczy jako główny wykonawca z prof. A. K. Wróblewskim w projekcie: Słowniki biograficzne uczonych polskich (2018-2023).