Wczoraj,
w kierowanym przez mgr. inż. Janusza Moosa Łódzkim Centrum Doskonalenia
Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi odbyło się uroczyste otwarcie (z
przecięciem wstęgi) autoryzowanego laboratorium Siemens Mechatronic System
Certification Program. Tego samego dnia mogliśmy przeczytać w jednej z ogólnopolskich gazet, że brakuje w naszym kraju ponad trzykrotnie w stosunku do wchodzących
na rynek absolwentów studiów technicznych i w branży IT, wykwalifikowanych kadr
dla gospodarki 5.0.
Postnowoczesny
przemysł czeka przede wszystkim na specjalistów z zakresie mechatroniki, by
mogli obsługiwać i zarządzać zrobotyzowaną linią produkcyjną. Uczelnie
politechniczne nie są w stanie nadążyć z edukacją w tym zakresie, zaś tylko
nieliczne dysponują najnowocześniejszymi urządzeniami do cyfrowego sterowania w
warunkach symulacyjnych. Jeśli w tytule dzisiejszego wpisu wyeksponowałem
kategorię wyspy edukacyjnej 4.0, to z tego powodu, że w ŁCDNiKP w Łodzi tworzy się od
szesnastu lat nowe pracownie-laboratoria do symultanicznego
uczenia się w kilku branżach.
Pierwszą
była branża obróbki skrawaniem na obrabiarkach sterowanych numerycznie CNC z
zastosowaniem programu HTEC (Haas Technical Education Center). Na całym świecie (w Europie, Kanadzie i USA) dysponuje taką możliwością zaledwie 149 placówek edukacyjnych, wydając absolwentom kursów odpowiedni certyfikat firmy Haas.
Taki certyfikat uzyskało 22 czerwca 2022 roku Łódzkie Centrum Doskonalenia
Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Jest to jedyna placówka tego typu
w Polsce, która szkoli i wydaje certyfikat kwalifikacyjny zainteresowanym tym
modelem uczniom szkół branżowych, technicznych, stuidentom, ale i osobom dorosłym spoza
formalnego systemu szkolnego, które zdobyły praktyczne umiejętności
obsługiwania (w tym także programowania) najnowocześniejszych obrabiarek
numerycznych.
W
łódzkiej placówce jest 18 laboratoriów wyposażonych w stacje techniczno-dydaktyczne
odwzorowujące najnowsze technologie, które dopiero są wprowadzane do przemysłu,
a więc są to laboratoria mechatroniki (robotyki przemysłowej i mobilnej);
laboratoria programowania obrabiarek sterowanych numerycznie, pracownia
mechatroniki diagnostyki i naprawy pojazdów samochodowych z napędem
hybrydowym; laboratorium przetwarzania tworzyw sztucznych; laboratorium
drukarek 3D, inteligentnego domu, urządzeń do wytwarzania energii ze źródeł
odnawialnych, laboratoriom tekstotroniki i aquatroniki.
W
tak wysoko specjalistycznych laboratoriach młodzież, ale i osoby dorosłe,
które chcą zdobyć nowe kwalifikacje zawodowe, uczą się w warunkach
symulacyjnych i rozwijają swoje kompetencje w zakresie mechatronicznych systemów sterowania.
Światowa firma Siemens, której przedstawiciel ds. edukacji p. Mirosław
Kuligowski zaprezentował wczoraj nowoczesne rozwiązania w zakresie
digitalizacji produkcji przemysłowej, potwierdziła uzyskanie przez ŁCDNiKP w
Łodzi tak wysokiego poziomu wyposażenia laboratoriów do kształcenia
wykwalifikowanych kadr. Jej przedstawciel mógł z czystym sumieniem przeciąć wraz z wicemarszałkiem
województwa łódzkiego wstęgę do autoryzowanego przez Siemensa laboratorium
edukacyjnego.
W
specjalnym programie szkoleniowym światowej klasy liderów, którzy dysponują
Systemem Siemens Mechatronic Certification Program bierze udział zaledwie 35 placówek
technicznych z 12 krajów świata, w tym łódzka. Musiały one najpierw spełnić najwyższe
standardy kształcenia mechatronicznego i stosownego wyposażenia swoich pracowni. Dlatego jesteśmy dumni
z osiągnięć łódzkich edukatorów, którzy nie bacząc na różne zmiany w ustroju
szkolnym, podejmowali działania na rzecz stworzenia na światowym poziomie
najnowocześniejszych laboratoriów. Stworzyli wyjątkową wyspę innowacyjnych zmian w systemie
edukacji prozawodowej i zawodowej.
Warto
zarazem podkreślić, że w wymienionych powyżej pracowniach/laboratoriach uczą
się już programowania i sterowania robotami dzieci w wieku przedszkolnym, dla
których specjalną pomoc dydaktyczną do matematycznego myślenia i programowania skonstruowała Anna Koludo z ŁCDNiKP. W tej
placówce kształcenie ma charakter konstruktywistyczny, ale i holistyczny,
bowiem uczący się rozwijają swoje umiejętności analityczne, kreatywne,
samokształceniowe, osobiste talenty z świadomością tego, gdzie i w jakim
zakresie nabyte kompetencje będą mogli wykorzystać w najbliższej
przyszłości.
Jest
to edukacja prospektywna, w której nie lekceważy się kształtowania
umiejętności interpersonalnych, pracy w zespole, umiejętności organizacyjnych,
zarządzania czasem, szybkiego uczenia się i podejmowania decyzji. Każdy, kto
zajrzy na portal Łódzkiego Centrum może przekonać się o bogatej ofercie
edukacyjnej, nad jakością której czuwa znakomite grono
profesjonalistów-pasjonatów, mimo wszystko... .
Mogliśmy wczoraj naocznie i doświadczalnie przekonać się, że odbywa się tu edukacja na miarę XXI wieku. Już nie mogę się doczekać, jakie nowe stacje techniczno-dydaktyczne powstaną w najbliższych latach, bo tempo fenomenalnych rozwiązań w tym Centrum jest imponujące. Szkoda, że w większości szkół publicznych mamy wciąż edukację 1.0 lub 2.0.
Na szczęście w ŁCDNiKP odbywa się edukacja 4.0, a więc kształcenie nowej generacji. Oby takich wysp pozytywnego, transformatywnego oporu było w Polsce więcej.