(źródło mem'a - Facebook)
Mająca nastąpić w szkolnictwie wyższym wiosną 2022 roku ewaluacja dyscyplin
naukowych sprawia, że rok 2021 kończy się totalnym
szaleństwem publikacyjnym. Jak to bywa w naszym kraju, Polacy uwielbiają
realizować swoje obowiązki w ostatnim momencie, tuż przed zamknięciem urzędu,
sklepu czy systemu dostępu do rejestracji danych o osiągnięciach
naukowych.
Dziwimy się, że studenci oddają swoje prace na pięć minut
przed przysłowiową dwunastą, ale wielu naukowców czyni tak samo. Znajdujące się
w wykazie Ministra Edukacji i Nauki wydawnictwa naukowe oraz podobnie
legitymizowane redakcje czasopism naukowych pracują 24 godziny na dobę, by
zdążyć wydać do końca 2021 roku książki i artykuły. Tyko do 15 stycznia 2022
roku będzie dostęp do systemu rejestrującego osiągnięcia naukowe (publikacje,
ale i patenty, rozwiązania praktyczne w służbie narodu itp.).
Wydawnictwa rozpaczają, bo utworzyły się kolejki w drukarniach. To spowodowało, że wiele monografii autorskich czy współautorskich ukaże się fizycznie dopiero po połowie stycznia 2022 roku, a więc nie będzie możliwości uwzględnienia ich w systemie POL-on.
Słusznie zatem niektórzy redaktorzy postanowili, aby książki miały datę wydania 2022 roku, ponieważ termin ukazania się nie pozwoli wykazać sobie slotu w dobiegającym już końca okresie obecnej parametryzacji.
Zespół Redakcji "Studia z Teorii Wychowania" przewidywał tę sytuację znacznie wcześniej, toteż uczyniliśmy wszystko, by jeden z najlepszych polskich periodyków pedagogicznych ukazał się do 15 grudnia 2021 roku. Tak też się stało, za co dziękuję moim współpracownikom: prof. Renacie Nowakowskiej-Siucie, prof. ChAT Bogusławowi Milerskiemu, prof. ChAT Stefanowi T. Kwiatkowskiemu i dr Izabeli Kochan oraz pracownikom ChAT odpowiedzialnym za skład. Najnowszy, czwarty w tym roku volumin jest od dwóch tygodni dostępny, a autorzy mogą spać spokojnie, by w następnych latach kierować kolejne, wartościowe rozprawy.
Władze resortu zburzyły władzom
jednostek akademickich nastrój świąteczny. Niestety 21 grudnia 2021 r. po
południu Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało nowelizację rozporządzenia
w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o
Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on. W obszarze III kryterium nastąpiła zmiana limitu znaków w
opisie wpływu działalności naukowej – w opisie osiągnięć naukowych i opisie
dowodów.
Wiemy, że jest już późno. Część
z uczonych kończyła prace nad opisami, dowodami, a także zakończyła korektę
językową. Niemniej jednak, władze wydziałów i instytutów naukowych apelowały do
naukowców, by dodali chociaż kilka zdań we wspomnianych polach formularza.
W przypadku publikacji można
dodać 1-2 zdania więcej łączące daną publikację z tematyką wpływu (czyli
uściślić informacje, które pewnie już się w opisie znajdują), jeśli istnieją
implikacje praktyczne artykułu – uwypuklić je. To pole formularza przypominać
powinno abstrakt naukowy. W przypadku wysokiej cytowalności artykułu lub
zdobytych nagród/wyróżnień z jego tytułu można dodać informacje na ten temat.
W przypadku dowodów można
opisać bardziej szczegółowo dokument – „opowiedzieć” dlaczego jest ważny i na
co wskazuje. Powinniśmy pamiętać o dwóch kryteriach oceny – zasięg i znaczenie.
Jeśli dowodem jest link do strony, dokument online, film video dostępny online
można dodać dane dotyczące liczby wejść i ich geografii (z jakich krajów były
wejścia). Jeśli dokumenty były udostępniane na innych stronach – też można to
uwzględnić. Jeśli mamy dokumenty wystawione przez instytucje/firmy itp. można
dodać więcej informacji o prestiżu tych instytucji/firm.
Życzę zatem szczęśliwego slotowania w Nowym Roku!