Pojawiają
się wątpliwości w sprawie możliwości umorzenia
procedury habilitacyjnej przez habilitanta. Tymczasem
ustawa z 2018 r. przerwała nadużywanie tego środka przez niektórych
habilitantów (o pseudonaukowych osiągnięciach) kosztem pieniędzy
podatników.
Ustawa Prawo o
Szkolnictwie Wyższym i Nauce z 2018 r. art 221.pkt.13 - jednoznacznie określa,
że wniosek można wycofać po powołaniu komisji habilitacyjnej.
Tomasz Jędrzejewski
pisze: Powołanie komisji
habilitacyjnej jest ważnym elementem postępowania o nadanie stopnia doktora habilitowanego,
również z tego powodu że czynność ta zmienia konsekwencje wycofania wniosku o
nadanie stopnia. Jeżeli wycofanie wniosku o nadanie stopnia doktora
habilitowanego nastąpi już po powołaniu komisji habilitacyjnej, to
po pierwsze, ten wniosek
nie może być podstawą ubiegania się o nadanie stopnia doktora
habilitowanego w innym
podmiocie habilitującym oraz,
po drugie, wnioskodawca
nie może ubiegać się o nadanie stopnia doktora habilitowanego przez okres dwóch
lat liczony od dnia wycofania wniosku.
Natomiast wycofanie
wniosku o nadanie stopnia doktora habilitowanego przed
powołaniem komisji habilitacyjnej nie wywołuje
takich konsekwencji. Z procesowego punktu widzenia w obu przypadkach wycofanie
wniosku będzie stanowiło podstawę do umorzenia postępowania w sprawie nadania
stopnia doktora habilitowanego w formie decyzji administracyjnej właściwego
organu podmiotu habilitującego [red. Jerzy Woźnicki, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Komentarze, s.581].
Nieco inaczej komentuje tę sprawę w wydaniu Komentarza do powyższej Ustawy prof. Hubert Izdebski. Stwierdza bowiem: Istotne znaczenie powinno mieć wyraźne unormowanie spornej dotąd kwestii skutków wycofania (prawidłowo powinno być: cofnięcia) wniosku po powołaniu komisji habilitacyjnej [Izdebski, s. 357].
Z powyższych
komentarzy wynika, że wycofanie wniosku o postępowanie habilitacyjne może nastąpić
także po powołaniu komisji habilitacyjnej, ale habilitant musi mieć świadomość
związanych z tą decyzją konsekwencji.