Każdej komisji habilitacyjnej przewodniczy uczony, który jest powoływany przez Centralną Komisję Do Spraw Stopni i Tytułów, a od 1.10.2019 r. przez Radę Doskonałości Naukowej.
Ustawodawca określa następująco
zakres spraw z nim związanych.
- po pierwsze, przewodniczącego komisji habilitacyjnej powołuje spośród naukowców posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora o dorobku naukowym i uznanej renomie Zespół Nauk odpowiadający swoim składem i merytorycznymi kompetencjami dziedzinie nauk, w której habilitować się zamierza wnioskodawca. W przypadku m.in. pedagogiki będzie to Zespół Nauk Społecznych;
- po drugie, przewodniczącego komisji habilitacyjnej ów Zespół
powołuje w terminie 12 tygodni od dnia otrzymania wniosku RDN.
Na tym kończy się regulacja prawna.
Zakres działań
przewodniczącego komisji jest zatem pochodną naukowej racjonalności. Mogę zatem
podzielić się tylko tym, jak sam postępuję jako przewodniczący komisji
habilitacyjnej. Jak działają inni? Pewnie warto dzielić się doświadczeniami w
tym zakresie, ale zakres i sposób postępowania musi uwzględniać zarówno specyfikę
tematyczną osiągnięć naukowych habilitanta/-ki, skład członków komisji, obowiązujące
wszystkich terminy itp.
1) W związku z tym, że to uczelnia wskazana przez habilitanta
powołuje komisję habilitacyjną, powinna ona powiadomić przewodniczącego komisji
o pełnym jej składzie. Ten bowiem jest znany przewodniczącemu jedynie częściowo
w wyniku powołania przez RDN trzech recenzentów. Natomiast przewodniczący nie
wie, kogo powołał organ uczelni na jeszcze jednego recenzenta, członka komisji
i jej sekretarza.
2) Informacja o pełnym składzie komisji wraz z przesłaną
wszystkim jej członkom (recenzentom) umów zobowiązujących do wykonania
recenzji, uruchamia przebieg dalszego postępowania.
3) Recenzenci mają w 6 tygodni (w nowej procedurze - 8 tygodni) od momentu otrzymania umowy i
pełnej dokumentacji osiągnięć naukowych habilitanta/-ki na napisanie recenzji. Nadal termin wykonania jest terminem instrukcyjnym a nie zawitym, co oznacza, że nie jest to tak zwany termin "twardy", bezwzględnie obowiązujący. Przewodniczący musi uzyskać zapewnienie od sekretarza komisji, że dopóki
nie wpłyną do organu zawierającego umowę z recenzentami cztery recenzje, żadnej
z nich nie wolno upublicznić ani komukolwiek ją udostępniać.
4) Po wpłynięciu i zatwierdzeniu przez władze podmiotu prowadzącego
postępowanie habilitacyjne 4 recenzji, muszą one być przekazane wszystkim
członkom komisji habilitacyjnej. W tym momencie wchodzi do gry przewodniczący
komisji uzgadniając z wszystkimi jej członkami termin posiedzenia.
5) Kolejnym krokiem jest powiadomienie przez podmiot prowadzący
postępowanie wszystkich członków komisji habilitacyjnej oraz habilitanta/-ki o
terminie posiedzenia z dwutygodniowym wyprzedzeniem.
6) W dniu posiedzenia komisja habilitacyjna przeprowadza we własnym
składzie i z udziałem jedynie habilitanta/-ki kolokwium na zasadach określonych
przez Senat danej uczelni. Dlatego wszyscy członkowie komisji powinni wcześniej
znać obowiązujące tu zasady (forma kolokwium - tylko kolokwium, czy także
jeszcze wykład/autoprezentacja osiągnięć).
7) Obrady komisji po odbytym kolokwium przebiegają już bez udziału
habilitanta/-ki. W wyniku dyskusji komisja habilitacyjna podejmuje uchwałę w
sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego w głosowaniu jawnym lub - jeżeli
było to we wniosku habilitanta/-ki - w głosowaniu tajnym.
8) Przewodniczący zobowiązuje sekretarza komisji habilitacyjnej po
jej obradach do sporządzenia protokołu wraz z uchwałą uzasadniającą wynik
głosowania.
9) W terminie miesiąca od podjęcia uchwały przez komisję, podmiot habilitujący (rada dyscypliny naukowej, senat uczelni itp.) nadaje lub odmawia nadania stopnia doktora habilitowanego osobie, która o to wnioskowała a jej osiągnięcia były przedmiotem oceny naukowej.
Wraz z tą uchwałą kończy się praca przewodniczącego
komisji habilitacyjnej.