Jeśli sprawdzi się pogłoska, że czasopisma z wykazu ERIH/ERIH PLUS - także pedagogiczne - znajdą się w przygotowywanym w Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wykazie punktowanych periodyków na co najmniej najniższym progu punktowym, a wynoszącym 20 pkt., to nie powinniśmy narzekać. Jest gdzie publikować i co czytać. Być może niektóre z poniższych czasopism uzyskają w ocenie ekspertów nawet 40 czy 70 punktów. Uzbrajamy się w cierpliwość.
Erihowych czasopism jest w pedagogice wiele. Oto one:
1) ACTA UNIVERSITATIS NICOLAI COPERNICI. PEDAGOGIKA
2) ANNALES UNIBVERSITATIS MARIAE CURIE-SKLODOWSKA. Sectio J - PAEDAGOGIA - PSYCHOLOGIA
3) CZECH-POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL
4) EDUKACJA. STUDIA.BADANIA. INNOWACJE. KWARTALNIK IBE
5) EDUKACJA DOROSŁYCH. KWARTALNIK AKADEMICKIEGO TOWARZYSTWA ANDRAGOGICZNEGO
6) EDUKACJA I KULTURA. KWARTALNIK
7) EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA
8) EDUKACJA USTAWICZNA DOROSŁYCH
9) FORUM PEDAGOGICZNE
10) LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY
11) NAUKI O WYCHOWANIU. STUDIA INTERDYSCYPLINARNE (online)
12) NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ. DYSKURSY PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
13) PAEDAGOGIA CHRISTIANA
14) POLSKA MYŚL PEDAGOGICZNA
)
15) PROBLEMY WCZESNEJ EDUKACJI
) PROFILAKTYKA SPOŁECZNA I RESOCJALIZACJA. KWARTALNIK
16) Resocjalizacja Polska
17) ROCZNIK ANDRAGOGICZNY
18) ROCZNIK PEDAGOGICZNY. KNP PAN
19) ROZPRAWY Z DZIEJÓW OŚWIATY
20) SPOŁECZEŃSTWO. EDUKACJA. JĘZYK
21) STUDIA EDUKACYJNE
22) STUDIA PAEDAGOGICA IGNATIANA
23) STUDIA PEDAGOGICZNE - KNP PAN
24) STUDIA Z TEORII WYCHOWANIA (od XII 2019)
25) SZKOŁA - ZAWÓD - PRACA
26) TERAŹNIEJSZOŚĆ - CZŁOWIEK - EDUKACJA. KWARTALNIK MYŚLI SPOŁECZNO-PEDAGOGICZNEJ
27) DYSKURSY MŁODYCH ANDRAGOGÓW
28) CREATIVITY. THEORIES - RESEARCH- APPLICATIONS.
29) PRZEGLĄD BADAŃ EDUKACYJNYCH
30) PAPERS OF SOCIAL PEDAGOGY
W wykazie punktowanych czasopism pedagogicznych pojawią się zapewne także i te najlepsze z dotychczasowej listy ogólnokrajowych periodyków (wykaz B). Tym samym zostanie poszerzony krąg nadawców i odbiorców. Inna kwestia, to zdumiewające, a bezkrytyczne podejście bibliometrystów do czasopism wykazu A (JCR).
Ostatnio miałem okazję przekonać się, że opublikowane w nich artykuły były na żenująco niskim poziomie. Jeden z profesorów psychologii stwierdził nawet, że w czasopismach jest większa szans ana ukrycie braków metodologicznej wiedzy i kompetencji autorów. Nie można bowiem opisać w pełni założeń badawczych i przyjętej procedury, toteż opublikowanie danych w opracowaniu statystycznym i zilustrowanie ich wykresami uniemożliwia krytykę uzyskanych de facto artefaktów.