14 kwietnia 2023

Ktoś tworzy jeszcze kartonikowe fiszki?

 


Jeden z doktorantów spoza mojej jednostki skierował do mnie pytanie, które uznał za bardzo nietypowe.  Jak pisze: 

Czytam Pana blog, gdzie recenzuje Pan sporo publikacji naukowych (albo demaskuje te pseudonaukowe). Mam pytanie związane z metodologią/warsztatem naukowym. Nie ukrywam, że jestem pod wpływem myśli pedagoga prof. Władysława Zaczyńskiego z książki Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. Jednak była ona pisana w latach 90 i zwłaszcza kluczowa dla mnie kwestia tworzenia notatek z literatury (fiszek tematycznych) przedstawia jedynie wersję papierową/ klasyczną (co wówczas zrozumiałe). 

Nie jestem wielkim fanem komputerozy, ale chyba dziś nikt nie robi już tak notatek (chociaż wydaje mi się to bardzo przejrzyste). Czy zna Pan/ może Pan polecić jakieś nowe publikacje z tego zakresu, które uczą jak efektywnie korzystać z dobrodziejstw komputera? Przepraszam za śmiałość w pytaniu, ale inspiruje się Pana blogiem i chyba (może się mylę) takie poradniki warsztatowo/metodologiczne bym przyporządkował do kategorii pedagogiki/nauk o wychowaniu i kształceniu (się).

Rzeczywiście praca prof. dydaktyki Władysława Zaczyńskiego dotyczyła analogowej metodyki uczenia się. Nowe media pozwalają na korzystanie z gotowych aplikacji np. One Note. Ukazują się co jakiś czas różnego rodzaju poradniki dla osób piszących prace licencjackie i magisterskie, dla doktorantów i habilitantów, ale nie korzystam z tego typu materiałów, gdyż prowadzenie baz danych i archiwizowanie plików, tekstów, notatek, które są kluczowe dla własnych badań, musi być indywidualne. 

Niektórzy mają już wypracowane metody uczenia się i robienia notatek z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, ale nie znam we własnym środowisku osób przygotowujących fiszki z naukowej literatury. Dostępne w sieci aplikacje dotyczą szybkiej i skutecznej nauki języków obcych. Po rejestracji trzeba zapłacić za korzystanie z nich po okresie próbnym, najczęściej miesięcznym. Są też wydawcy czystych fiszek (kartoników) w liczbie 300, 500, 1000 itd. sztuk, które czekają na ich zapisanie. Reklamuje się je jako pomoc do uczenia się słówek z języka obcego. 

Z papierowymi fiszkami jest podobny kłopot jak z książkami, jeśli nie mamy zbyt dużo miejsca na ich składowanie. Jak są na biurku, to się kurzą, a jak są schowane w jakimś pudełku, to rzadziej się do nich sięga. Trzeba je segregować alfabetycznie, tematycznie, działami itp., co sprawia, że potrzebujemy na ich składowanie coraz więcej miejsca.  

Pamiętam, jak moja Mistrzyni naukowej pracy Profesor Olga Czerniawska przygotowując wykłady, referaty czy artykuły naukowe, tworzyła na kartkach papieru fiszki odnotowując na nich często tylko jakąś myśl, ideę, źródło, by nie umknęły jej z pamięci, kiedy trzeba było odnotować dane w przypisie czy bibliografii. Przykładowo, kiedy pracowała nad artykułem o Aleksandrze Kamińskim, to na odrębnych fiszkach rejestrowała dane z archiwum Uniwersytetu Łódzkiego o konkretnym wydarzeniu, fakcie z życia "Kamyka", pełnionych przez niego rolach w środowisku akademickim, społecznym (harcerskim) i oświatowym, o wydanych artykułach, książkach, wygloszonych referatach itp. (zob. fotografia).       

Nie robię fiszek od momentu, jak tylko mogłem pracować z komputerem. Tworzę w swoim PC tematyczne katalogi, do których wrzucam merytorycznie adekwatne pdf-y lub odnotowane w odrębnych plikach [.docx] cytaty z przypisem. Nie mam wówczas problemu z wyszukaniem odpowiednich źródeł.   


13 kwietnia 2023

XV Weekend z Technologią Informacyjną



XV Weekend z Technologią Informacyjną jest wydarzeniem, które w bieżącym roku będzie okazją do rozmów, spotkań, doświadczeń i warsztatów pod wspólnym hasłem „W stronę kompetencji przyszłości”. Organizatorem jest Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi. Adresatem są dyrektorzy i nauczyciele wszystkich typów szkół. 

W dniach 13-15.04.2023 można będzie zajrzeć na stronę internetową: https://weekend.wckp.lodz.pl 

 

To wydarzenie obejmuje 48 warsztatów, podczas których zostaną ukazane różne aspekty wykorzystania technologii informacyjnej w dydaktyce. Jest organizowane hybrydowo, a więc zarówno w formie zdalnej, jak i stacjonarnej



XV Weekend z Technologią Informacyjną rozpocznie się 13 kwietnia o godz. 16.00 sesją plenarną, która będzie nadawana ze Studia ŁCDNiKP. 

 

14 kwietnia warsztaty zostaną zorganizowane w przestrzeni wirtualnej usługi Teams, 

 

15 kwietnia odbędą się sesje i warsztaty organizowane w formie stacjonarnej w pracowniach ŁCDNiKP. 



Wśród prowadzących spotkania edukacyjne są konsultanci i doradcy metodyczni ds. kształcenia ogólnego i zawodowego, innowacyjni nauczyciele chcący podzielić się swoimi doświadczeniami z zakresu wykorzystania technologii informacyjnej na lekcjach różnych przedmiotów, m. in. języka polskiego, historii, matematyki itp.

Partnerem strategicznym całego przedsięwzięcia jest firma Microsoft. W jej imieniu Artur Rudnicki przeprowadzi warsztaty na temat "Nieznane możliwości aplikacji klasycznych Microsoft 365". 


O wykorzystaniu technologii informacyjnej w edukacji będzie można podyskutować podczas warsztatów firmy AGRAF, która jest partnerem technologicznym Weekend. Warto zwrócić uwagę na tematykę związaną z projektowaniem i drukiem modeli 3D dla potrzeb edukacji. 


Tematyka wielu warsztatów będzie korespondowała z realizowanym w szkołach projektem "Laboratoria przyszłości". Ponadto, podczas warsztatów będzie można zapoznać się z możliwościami aplikacji w procesie tworzenia quizów, prezentacji, filmów i animacji. 


Bogatą ofertę zastosowania technologii informacyjnej w dydaktyce zaprezentują podczas warsztatów partnerzy przedsięwzięcia: Cortland, Corinth, Liga Niezwykłych Umysłów, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Stowarzyszenie “Cyfrowy Dialog”.   


12 kwietnia 2023

Ostateczne wyniki EWALUACJI DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ 2017-2021

 


Wreszcie została upubliczniona ostateczna wersja wykazu wyników ewaluacji jakości "działalności naukowej podmiotów nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce". 

 

Każdy może zajrzeć do przygotowanej przez urzędników Ministra Edukacji i Nauki bazy danych dotyczącej kategorii naukowej przyznanej poszczególnym dyscyplinom naukowym oraz artystycznym. "Dane pochodzą ze zintegrowanej sieci informacji o nauce i szkolnictwie wyższym POL-on i są aktualizowane raz dziennie (w nocy) - prezentowany jest stan danych POL-on z dnia poprzedniego. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce." 

 

Zajrzyjmy do tej bazy i dokonajmy zestawienia dla PEDAGOGIKI (podaję tylko te uczelnie, w których środowisko naukowe pedagogiki ma pełne uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego w tej dyscyplinie, o ile MEiN nie wprowadzi - co jest sygnalizowane - dodatkowych kryteriów weryfikujących stan kadr akademickich dla pedagogiki w tych podmiotach): 

 

kategorii A+                nie otrzymał żaden podmiot akademicki w Polsce.

 

***  

 

Kategorię A otrzymały następujące podmioty:

 

Akademia Ignatianum w Krakowie

 

Akademia WSB 

 

Federacja Akademii Wojskowych

 

Federacja Naukowa WSB-DSW (Uniwersytet WSB-DSW) 

 

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

 

Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości

 

Uniwersytet Łódzki

 

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

 

Uniwersytet Śląski w Katowicach

 

Uniwersytet Warmińsko[1]Mazurski w Olsztynie

 

Uniwersytet Warszawski

 

 Uniwersytet Zielonogórski

 

***  

 

Kategorię B+ otrzymały:

 

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie 

 

Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej

 

Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

 

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

 

Uniwersytet Gdański

 

Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie

 

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

 

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

 

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach 

 

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

 

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

 

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie 

 

Uniwersytet Opolski 

 

Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

 

Uniwersytet Rzeszowski

 

Uniwersytet Szczeciński

 

Uniwersytet w Białymstoku

 

Uniwersytet Wrocławski


Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu