04 listopada 2021

Jaka jest polska młodzież?

 



Czytam na jednym z portali pogląd "na misia", czyli "wydaje mi się": 

 

Wydaje mi się, że współczesnej młodzieży brakuje zapału do robienia rzeczy naprawdę ważnych i wartościowych. Bardzo szybko gubią tę właściwą drogę po której powinni iść. Obserwując swoich rówieśników uważam, że większość z nich nie potrafi odnaleźć w sobie czegoś co pozwoliłoby im myśleć o sobie jako o osobach wartościowych. Szukają łatwego zarobku nie zawsze uczciwego i od wczesnych lat zapoznają się z przemocą. Większość z nich czuje się skazana na życie takie jakie wiodą i nie próbują z tym walczyć.


Tego typu opinie podchwytywane sa przez różnej maści ortodoksów, w tym także patocentrycznych i mentalnych "starców", którzy narzekają na młodzież, jakby rzeczywiście były ku temu podstawy. Co gorsza, studenci nauk społecznych, a zdarza się, że i doktoranci ulegają tego typu sądom, starając się w swoich pracach dyplomowych podążać za nimi, by koniecznie "udowodnić" ich realność.    


Nie ma zadowalających badań naukowych: socjologicznych, psychologicznych czy pedagogicznych, które potwierdzałyby powyżej opisaną kondycję młodego pokolenia.   

Nie zamierzam godzić się z krytyką, która redukowana jest do kilku zaledwie procent przypadków - wrodzonych lub nabytych stanów chorobowych, niedostosowania społecznego czy zaburzeń  egzystencjalnych, duchowych, psychicznych.  

Równie dobrze można przeciwstawić powyższej opinii potoczną wypowiedź socjologa młodzieży, który stwierdził w jednym z wywiadówMało ambitni, rozpasani, agresywni, głupi, bez autorytetów – tak dorośli często myślą o młodzieży. Tymczasem ta jest mądrzejsza i bardziej moralna od starszych pokoleń.  

No to jaka jest dzisiejsza młodzież? 

Zgadzam się z wnioskiem prof. socjologii Iryny Suriny ze słupskiej Akademii Pomorskiej: (...) że zbiorowy obraz współczesny młodzieży ma następujące właściwości: 1) odzwierciedla tylko pewne, typowe, charakterystyczne cechy; 

2) może transformować się (przekształcać się) w zależności od przemian społecznych; 

3) może występować "deformacja" obrazu pod wpływem jednego z czynników środowiska społeczno-kulturowego; 

4) jest wewnętrznie zróżnicowany i może być szczególnym dla określonej kategorii młodzieży; 

5) może się różnić w zależności od wieku młodych ludzi. 

W polskich uczelniach znakomicie rozwija się ruch młodzieżowego wolontariatu. Pamiętam studentki z Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, które wyjeżdżały na pół roku czy nawet rok do jednego z państw afrykańskich, by włączyć się do misyjnej pomocy dzieciom, które nie mają tak powszechnego dostępu do edukacji jak dzieci w Polsce. 

(fot. z wystawy w ChAT, 2015).

Taką misję realizują też naukowcy z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Dr Anna Watoła relacjonowała w 2019 r. w ramach Ogólnopolskiego Seminarium Podoktorskiego przy Katedrze Teorii Wychowania UŁ  swój pobyt w afrykańskim buszu, gdzie wspomagała edukację w szkole Masajów na wyspie Masini, gdzie dzieci mają tylko jedną klasę. Przybliżyła nam szkołę w Amboseli, w której pierwszymi uczniami było 32 chłopców. Obecnie uczęszcza do szkoły 296 uczniów, w tym 75 dziewczynek. W szkole aktualnie uczy sześciu nauczycieli – głównie ochotników.


(slajd z prezentacji dr A. Watoły) 

Dziesiątki tysięcy polskiej młodzieży angażuje się w działalność społecznikowską w naszym kraju, w pełnienie służby w różnych organizacjach, parafiach, w tym jednak w największym stopniu i zakresie w organizacjach harcerskich/skautowych. Czy zatem trzeba powtarzać negatywne a zgeneralizowane sądy o polskiej młodzieży? 

Nie bez powodu otwieram dzisiejszy wpis krótkim klipem wspomnieniowym trzech młodych Polek, które poleciały do Kenii, by tam wesprzeć lokalną nauczycielkę w zajęciach szkolnych i w podzieleniu się radością życia, zabawy i uczenia  się. Po powrocie uruchomiły w Polsce akcję na rzecz podarowania (wyremontowania) tym dzieciom szkoły. 



Włączmy się do tej czy podobnych akcji pedagogicznego wsparcia, a wykształceni w innym kraju młodzi ludzie jak tylko dorosną, to będą wiedzieć, co czynić, by w miejscu ich codziennego życia pomnażać DOBRO, PRAWDĘ i PIĘKNO. 

PS. 

Profesor Amadeusz Krause jest wraz z żoną Grażyną zasadnie dumny z wspaniałej Córki - Karoliny, studentki psychologii, której zdjęcie zapowiada powyższą relację.  

                  

 

 

03 listopada 2021

Co czytają w Ministerstwie Edukacji i Nauki w porównaniu z tym, co czytali 10 lat temu w Ministerstwie Edukacji Narodowej?

 


Jakie gazety i czasopisma są prenumerowane przez urzędników Ministerstwa Edukacji i Nauki? Jeśli komuś zależy na dotarciu z ważnym przekazem do władzy, powinien na to zwrócić uwagę. 

Czytelnicze gusta ulegają zmianie. Za rządów koalicji Platformy Obywatelskiej z Polskim Stronnictwem Ludowym prenumerowano znacznie więcej periodyków i nieco innych wydawców, niż czyni to obecna koalicja partii prawicowych. 

Porównajmy zatem, co prenumerowano w Ministerstwie Edukacji dziesięć lat temu z tym, co zaprenumerowało na rok 2022 Ministerstwo Edukacji i Nauki. Tabela zawiera dane w prawej kolumnie dwóch subministerstw - byłego MEN na Szucha i byłego MNiSW na Wspólnej. Zaznaczam nazwą ulicy odrębność obecnych subministerstw, gdyż nie prenumeruje się w nich w większości tych samych czasopism:



2012 r. Koalicja PO - PSL

Ministerstwo Edukacji Narodowej

2022  Koalicja partii prawicowych (PiS+)

Ministerstwo Edukacji i Nauki

Archiwista Polski

-

Atest

-

Bliżej Przedszkola

-

Błyskawica-Informacja miesięczna o stawkach robocizny oraz o cenach wybranych robót, materiałów i sprzętu

-

Biuletyn cen asortymentów robót

-

Biuletyn cen modernizacji i remontów

-

Biuletyn cen robót elektrycznych

-

Biuletyn cen robót instalacyjnych

-

Biuletyn cen robót remontowo-budowlanych oraz zabytkowych

-

Biuletyn cen robót naziemnych i inżynieryjnych

-

Brief

-

Doradca Dyrektora Szkoły

-

Doradca Dyrektora Przedszkola

-

Doradca Zawodowy

-

Do Rzeczy

MEN                                         MEiN – Szucha

Dyrektor Szkoły

-

Dziennik Gazeta Prawna

 

MEN                                                       MEiN – ul. Wspólna i Szucha

Dziennik Trybuna

-

Edufakty - Uczę nowocześnie

-

Europejski Przegląd Sądowy

-

Fakt

 

MEN                                      MEiN – Szucha

Finanse Publiczne

-

Forbes

-

Forum

-

-

Forum Akademickie – ul. Wspólna

Gazeta Polska

 

MEN                            MEiN – Szucha

Gazeta Polska Codziennie

 

MEN                                          MEiN – Wspólna i Szucha

Gazeta Samorządu i Administracji

-

Gazeta Wyborcza

 

MEN                                     MEiN – Szucha

 

Głos Nauczycielski

 -

Głos Pedagogiczny

 -

Gość Niedzielny

 

MEN                                     MEiN – Szucha

 

 

-

 HR Business Partner 

- MEiN - Wspólna

 

Informacja o cenach materiałów budowlanych

-

Informacja o cenach materiałów elektrycznych

-

Informacja o cenach materiałów instalacyjnych

-

Informacja o stawkach robocizny kosztorysowej oraz o cenach pracy sprzętu budowlanego

-

It w Administracji

-

-

Kadry i Płace w Administracji

 

- MEiN - Wspólna

 

Media i Marketing

-

Monitor Prawniczy

 

Monitor Zamówień Publicznych. Forum zamawiających i wykonawców

 

Murator

 

Nasz Dziennik

 

MEN                                          MEiN – Wspólna i Szucha

Newsweek

 

MEN                                     MEiN – Szucha

Niedziela

 

MEN                                     MEiN – Szucha

Nowe media

-

Ochrona mienia i informacji

-

Państwo i prawo

-

Personel i Zarządzanie

MEN                                     MEiN – Wspólna

 

-

Perspektywy – miesięcznik

 

        MEiN Szucha

Polityka

 

MEN                                     MEiN – Szucha

 

Polska

MEN

Polska The Times

 

       MEiN Szucha

 

-

Poradnik Rachunkowości Budżetowej

MEiN – Wspólna

Press

MEN                                     MEiN – Szucha

 

Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze

 -

Przegląd

 

MEN                                     MEiN – Szucha

Przegląd Legislacyjny

 

Przegląd Obrony Cywilnej

-

Przegląd Oświatowy

-

Przegląd Pożarniczy

-

Przetargi Publiczne

MEN                                     MEiN – Wspólna

Przekrój

-

Puls Biznesu

MEN                                     MEiN – Szucha

Rachunkowość budżetowa

-

Rzeczpospolita

 

MEN                                     MEiN – Szucha,  Wspólna

Samorząd Terytorialny

-

Serwis Płatnika ZUS

-

Serwis PP - Prawno Pracowniczy

MEN                                     MEiN – Wspólna

Spotkanie z zabytkami

-

Strażak

-

Super Express

MEN                                     MEiN – Szucha

-

The Economist

 

       MEiN – Wspólna

 

 

Times Higher Education

 

      MEiN – Wspólna

 

Tygodnik Powszechny

-

Ubezpieczenia i Prawo Pracy

-

Uważam Rze

-

W Sieci

Sieci

MEiN – Szucha

Wprost

MEN                                     MEiN – Szucha

Wspólnota

-

Zamówienia Publiczne - DORADCA

-

Można analizować dobór prenumerowanych pism ze wzgledu na różne kryteria: 


1. ilość pism a zatem zakres zainteresowań problemowych oraz ponoszone koszty - 

MEN  - 96  

MEiN - 34  


2. Źródła oświatowe/pedagogiczne dla nadzoru systemu szkolnego/oświatowego 

2.1. w MEN - prenumerowano 10 periodyków popularnooświatowych, pedagogicznych 

2.2. w MEiN - nie zaprenumerowano  żadnego czasopisma popularnonaukowego czy naukowego 


3. Samorządność - wspólnotowość 

3.1. w MEN - prenumerowano 4 pisma 

3.2. w MEiN nie zaprenumerowano żadnego