26 sierpnia 2024

Odnowienie doktoratu dr hab. Haliny Gajdamowicz

 


Uroczystego odnowienia doktoratu dostępują osoby, które uzyskały pół wieku temu ów stopień naukowy w uniwersytecie czy politechnice pod warunkiem, że przyczyniły się swoją służbą nauce lub społeczeństwu. Z środowiska akademickiej pedagogiki na Uniwersytecie Łódzkim dostąpiła tego zaszczytu prof. Olga Czerniawska (1930-2020), o której osiągnięciach pisałem w blogu w 2018 roku. 

W czerwcu 2024 roku kolejną spośród wyróżnionych była em. dr hab. Halina Gajdamowicz, która uzyskała stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika w 1974 r. na podstawie rozprawy doktorskiej pt. Analiza pedagogiczna zdań normatywnych a metodologiczne problemy pedagogiki. Dysertację napisała pod kierunkiem prof. Karola Kotłowskiego, ale jej nigdy nie opublikowała. 

Zapewne powodem tego była treść pracy, która została podporządkowana założeniom ideologii marksistowskiej, uzasadnijąca konieczność wychowywania młodych pokoleń dla socjalistycznego państwa. Ówczesna adiunkt specjalizowała się w ideologicznych podstawach teorii wychowania socjalistycznego w duchu adaptacji pedagogiki normatywno-ideologicznej Heliodora Muszyńskiego. Opublikowała jednak fragmenty swojej pracy w Acta Universitatis Lodziensis, gdzie w jednym z artykułów przekonywała, że powyższa ideologia:

 "[N]a etapie dojrzałego socjalizmu staje się ideologią wszystkich ludzi pracy. Należy ponadto dostrzegać wpływ ważnych przeobrażeń w świecie na praktyczną realizację idei internacjonalizmu. Wysiłki krajów socjalistycznych oraz wszystkich twórczych sił we współczesnym  świecie zmierzają do poprawy klimatu politycznego w skali ogólnoświatowej, stwarzają nowe ważne płaszczyzny porozumienia i współpracy między narodami o różnych ideologiach, systemach politycznych, społecznych i gospodarczych. (...) Należy wspomnieć także o leninowskiej zasadzie pokojowego współistnienia, którą ZSRR, kraje socjalistyczne oraz wszystkie postępowe siły w świecie stopniowo wprowadzają w życie i przyjmują jako naczelną normę regulującą stosunki miedzy narodami" (Folia Paedagogice et Psychologica, 1980, vol 1, s. 19).     

Zmiana ustroju politycznego w 1989 roku przekierowała zainteresowania pani doktor na myśl pedagogiczną Kazimierza Sośnickiego. To były bardzo ważne i cenne analizy myśli pedagogicznej wybitnego pedagoga-humanisty. Składając po raz drugi w 1999 roku wniosek habilitacyjny do Rady Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu poprawioną monografię naukowa zatytułowaną: Teoria wychowania i nauczania Kazimierza Sośnickiego w świetle pedagogiki filozoficznej  (Wydawnictwo UŁ, 1997; pierwsza edycja była w 1991 roku), H.  Gajdamowicz uzyskała stopień naukowy doktor habilitowanej nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika.      

W latach 1999-2002 dr hab. Halina Gajdamowicz pełniła funkcję prodziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ ds. dydaktycznych. Wówczas, adiunkci z habilitacją musieli wykazać się kolejnymi osiągnięciami naukowymi, żeby po trzech latach pracy naukowo-dydaktycznej mogli uzyskać stanowisko profesora UŁ. Nie tak, jak jest obecnie, że tuż po habilitacji każdy uzyskuje mianowanie na to stanowisko. 

W 2002 roku dr hab. H. Gajdamowicz została mianowana na stanowisko profesora nadzwyczajnego Uniwersytetu Łódzkiego. Rektor UŁ powierzył Jej funkcję kierownika Zakładu Dydaktyki w Katedrze Dydaktyki i Badań Edukacyjnych Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ. Cztery lata później objęła kierownictwo samodzielnego Zakładu Dydaktyki i Kształcenia Nauczycieli naszego Wydziału, pełniąc ją do czasu przejścia na emeryturę - w 2011 roku.  

W uzasadnieniu wniosku o odnowienie doktoratu, który przedłożyła w imieniu Rady Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ prof. UŁ dr hab. Aneta Rogalska-Marasińska, podkreślono

"Profesor dr hab. Halina Gajdamowicz wypromowała ponad 500 magistrów pedagogiki i około 40 licencjatów. Jest autorką dwóch publikacji zwartych oraz 86 artykułów i rozpraw. Szczególnie ważne są dla niej te, które ukazują Hessenowskie korzenie łódzkiej pedagogiki oraz te poświęcone mistrzostwu duchowemu prof. Aleksandra Kamińskiego, współtwórcy pedagogiki społecznej na Uniwersytecie Łódzkim, wybitnemu uczonemu, wielkiemu erudycie i przyjacielowi studentów, człowiekowi o niezłomnym charakterze i wielkim sercu. 

Profesor Gajdamowicz była kilkukrotnie nagradzana nagrodą indywidualną Rektora UŁ za wybitne osiągnięcia dydaktyczno-organizacyjne. Dwukrotnie otrzymała nagrodę indywidualną II stopnia za cykl publikacji poświęconych aksjologii i teleologii pedagogicznej oraz za cykl publikacji z zakresu pedagogiki ogólnej i teorii wychowania. Otrzymała też kilka odznaczeń i medali, spośród których najbardziej ceni sobie Medal Komisji Edukacji Narodowej nadany 12 maja 1994 r. oraz Medal „Uniwersytet Łódzki w Służbie Społeczeństwu i Nauce” nadany 2 kwietnia 1990 r.".

 

25 sierpnia 2024

Zmarł ostatni CZŁONEK RZECZYWISTY PAN (z grona pedagogów) - PROFESOR KAZIMIERZ ZBIGNIEW KWIECIŃSKI

 



Jestem w drodze. Nie jestem w stanie po przekazanym mi komunikacie napisać cokolwiek więcej, poruszony wiadomością o śmierci w dniu dzisiejszym wybitnego Uczonego    

Profesora Kazimierza Zbigniewa Kwiecińskiego, dhc mult.

Wraz z odejściem Profesorów  mojego pokolenia 

- Tadeusza Lewowickiego i Zbigniewa Kwiecińskiego 

kończy się jedna z najważniejszych epok w dziejach polskiej pedagogiki. Doświadczamy tego właśnie w tych dniach w sposób szczególnie bolesny. 

Wyrazy współczucia dla całej Rodziny Profesora, Jego Bliskich, Przyjaciół, Współpracowników! 

Niech spoczywa w pokoju!      

Prezydent podpisał nominację Profesora Jarosława Gary z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

 



Polska pedagogika akademicka pozyskała kolejnego, znakomitego Uczonego z tytułem profesora - Jarosława Garę (ur.1971), który jest kierownikiem Zakładu Teoretycznych Podstaw Pedagogiki i Dyskursów Edukacyjnych w Instytucie Pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii  Grzegorzewskiej w Warszawie.  Nominacja została opublikowana na łamach Monitora Polskiego, toteż mogę już o niej napisać. 



Profesor J. Gara jest znanym i wysoko cenionym w kraju oraz poza granicami uczonym-pedagogiem, który reprezentuje w swoich badaniach naukowych jedną z podstawowych subdyscyplin nauk pedagogicznych, jaką jest pedagogika ogólna, a w jej ramach filozofię wychowania/filozofię edukacji. Każdy, kto interesuje się współczesną myślą pedagogiczną, analizą dyskursów edukacyjnych, kto  zamierza osadzić w jednym z nurtów współczesnej filozofii swoje studia teoretyczne czy metateoretyczne w zakresie wychowania, inkulturacji,  sięga po znakomite rozprawy z fenomenologii wychowania, hermeneutyki pedagogicznej czy egzystencjalnej perspektywy tych procesów autorstwa prof. J. Gary.   

W 2002 roku ukazał się zbiór esejów J. Gary z lat 1991-2000 p.t. „Miedzy niebem a ziemią”, który odzwierciedla różne okresy namysłu autora nad życiem. 




Drogę do najwyższego poziomu w nauce J. Gara rozpoczął w 2005 roku obroną dysertacji doktorskiej w macierzystej uczelni - w dziedzinie nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Tytuł pracy brzmiał: Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu. Promotorem dysertacji był wybitny filozof prof. dr hab. Tadeusz Gadacz


Rozprawa doktorska nie była jedynie omówieniem czy rekonstrukcją filozofii dialogu, ale oryginalną perspektywą  odczytywania logosu relacji między JA a TY w oparciu o filozofię dialogu chasydzkiego uczonego polskiego pochodzenia - Martina Bubera i katolickiego myśliciela Ferdinanda Ebnera. Gara ciekawie interpretował te teorie wskazując zarazem, że ludzkie życie nie we wszystkich wymiarach może spełniać się dialogicznie. 

"Rzadko bowiem doświadczamy uobecniania się lub nieuobecniania w relacjach z osobami ich ontologicznego przebudzenia się, ujawniania schowków własnego JA. Człowiek jest czynem, bowiem w nim tylko może spełniać etyczne intencje. Czyn pusty ma charakter populistyczny, instrumentalny, nastawiony na uprzedmiotowienie drugiego człowieka".

W 2007 roku J. Gara wydał rozprawę zatytułowaną „Człowiek i wychowanie. Implikacje pedagogiczne antropologii filozoficznej Maxa Schelera. Analogie z wybranymi koncepcjami psychologicznymi”.

W sześć lat później, w 2011 roku J. Gara  uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jego głównym osiągnięciem naukowym była monografia zatytułowana: Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania”. Recenzentami w tym postępowaniu byli profesorowie: Ewa Wiktoria Rodziewicz, ks. Marian Walerian NowakBogusław Milerski i Krystyna Ablewicz.    




Profesor jest autorem czterech monografii autorskch, 58 artykułów naukowych, 12 rozdziałów w zbiorowych studiach naukowych oraz 30 rozpraw w recenzowanych materiałach konferencyjnych. Jego najnowsza monografia p.t. "Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inpiracje myślenia i działania pedagogicznego" (Warszawa, 2022) została poświęcona egzystencjalistycznej myśli pedagogicznej, o czym pisałem niemalże dwa lata temu w blogu. 


Istotne znaczenie dla rozwoju i kształcenia kadr akademickich ma zaagażowanie J. Gary w udział w konferencjach krajowych i międzynarodowych, w Letniej szkole Młodych Pedagogów Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN oraz w postępowaniach awansowych doktorów.

Wypromował dwóch doktorów, a sprawuje jeszcze opiekę naukową nad kolejnymi, młodymi adeptami nauki. Był recenzentem w dwóch postępowaniach o nadanie stopnia naukowego doktora oraz w dwóch postępowaniach na stopień doktora habilitownego, a także pełnił funkcję naukowego sekretarza w dwóch komisjach habilitacyjnych. 

Gratulacje dla Profesora Jarosława Gary i życzenia dalszych osiągnięć naukowych w pedagogice i dla pedagogów.