Uroczystego
odnowienia doktoratu dostępują osoby, które uzyskały pół wieku temu ów stopień
naukowy w uniwersytecie czy politechnice pod warunkiem, że przyczyniły się
swoją służbą nauce lub społeczeństwu. Z środowiska akademickiej pedagogiki na
Uniwersytecie Łódzkim dostąpiła tego zaszczytu prof. Olga
Czerniawska (1930-2020), o której osiągnięciach pisałem w
blogu w 2018 roku.
W
czerwcu 2024 roku kolejną spośród wyróżnionych była em. dr hab. Halina
Gajdamowicz, która uzyskała stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w
dyscyplinie pedagogika w 1974 r. na podstawie rozprawy doktorskiej
pt. Analiza pedagogiczna zdań normatywnych a metodologiczne
problemy pedagogiki. Dysertację napisała pod kierunkiem prof.
Karola Kotłowskiego, ale jej nigdy nie opublikowała.
Zapewne
powodem tego była treść pracy, która została podporządkowana założeniom
ideologii marksistowskiej, uzasadnijąca konieczność
wychowywania młodych pokoleń dla socjalistycznego państwa. Ówczesna adiunkt specjalizowała
się w ideologicznych podstawach teorii wychowania socjalistycznego w duchu
adaptacji pedagogiki normatywno-ideologicznej Heliodora Muszyńskiego.
Opublikowała jednak fragmenty swojej pracy w Acta Universitatis Lodziensis,
gdzie w jednym z artykułów przekonywała, że powyższa ideologia:
"[N]a
etapie dojrzałego socjalizmu staje się ideologią wszystkich ludzi pracy. Należy
ponadto dostrzegać wpływ ważnych przeobrażeń w świecie na praktyczną realizację
idei internacjonalizmu. Wysiłki krajów socjalistycznych oraz wszystkich
twórczych sił we współczesnym świecie zmierzają do poprawy klimatu
politycznego w skali ogólnoświatowej, stwarzają nowe ważne płaszczyzny
porozumienia i współpracy między narodami o różnych ideologiach, systemach
politycznych, społecznych i gospodarczych. (...) Należy wspomnieć także o
leninowskiej zasadzie pokojowego współistnienia, którą ZSRR, kraje
socjalistyczne oraz wszystkie postępowe siły w świecie stopniowo wprowadzają w
życie i przyjmują jako naczelną normę regulującą stosunki miedzy narodami"
(Folia Paedagogice et Psychologica, 1980, vol 1, s. 19).
W latach 1999-2002 dr hab. Halina Gajdamowicz pełniła funkcję prodziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ ds. dydaktycznych. Wówczas, adiunkci z habilitacją musieli wykazać się kolejnymi osiągnięciami naukowymi, żeby po trzech latach pracy naukowo-dydaktycznej mogli uzyskać stanowisko profesora UŁ. Nie tak, jak jest obecnie, że tuż po habilitacji każdy uzyskuje mianowanie na to stanowisko.
W
2002 roku dr hab. H. Gajdamowicz została mianowana na stanowisko profesora
nadzwyczajnego Uniwersytetu Łódzkiego. Rektor UŁ powierzył Jej funkcję
kierownika Zakładu Dydaktyki w Katedrze Dydaktyki i Badań
Edukacyjnych Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ. Cztery lata później objęła
kierownictwo samodzielnego Zakładu Dydaktyki i Kształcenia Nauczycieli
naszego Wydziału, pełniąc ją do czasu przejścia na emeryturę - w 2011
roku.
W
uzasadnieniu wniosku o odnowienie doktoratu, który przedłożyła w imieniu Rady
Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ prof. UŁ dr hab. Aneta Rogalska-Marasińska, podkreślono:
"Profesor
dr hab. Halina Gajdamowicz wypromowała ponad 500 magistrów pedagogiki
i około 40 licencjatów. Jest autorką dwóch publikacji zwartych oraz 86
artykułów i rozpraw. Szczególnie ważne są dla niej te, które ukazują
Hessenowskie korzenie łódzkiej pedagogiki oraz te poświęcone mistrzostwu
duchowemu prof. Aleksandra Kamińskiego, współtwórcy pedagogiki społecznej na
Uniwersytecie Łódzkim, wybitnemu uczonemu, wielkiemu erudycie
i przyjacielowi studentów, człowiekowi o niezłomnym charakterze
i wielkim sercu.
Profesor
Gajdamowicz była kilkukrotnie nagradzana nagrodą indywidualną Rektora UŁ za
wybitne osiągnięcia dydaktyczno-organizacyjne. Dwukrotnie otrzymała nagrodę
indywidualną II stopnia za cykl publikacji poświęconych aksjologii
i teleologii pedagogicznej oraz za cykl publikacji z zakresu
pedagogiki ogólnej i teorii wychowania. Otrzymała też kilka odznaczeń
i medali, spośród których najbardziej ceni sobie Medal Komisji Edukacji
Narodowej nadany 12 maja 1994 r. oraz Medal „Uniwersytet Łódzki w Służbie
Społeczeństwu i Nauce” nadany 2 kwietnia 1990 r.".