Podtytuł
drugiego już wydania książki Haralda Lescha i Klausa Zierera jednoznacznie
zrywa ze szkołą jako panoptikonem władztwa partyjno-politycznego, jeśli jeszcze
komuś zależy na tym, by w szkołach wreszcie zmienił się proces
kształcenia. DOBRE KSZTAŁCENIE WYGLĄDA INACZEJ. Musimy w lekturze
książki uwzględnić standardy edukacji szkolnej w Niemczech, których polska
oświata jeszcze długo nie osiągnie ze względu na fatalne jej finansowanie w
każdym wymiarze i sferze funkcjonowania.
Skoro
jest tak dobrze w kraju naszych zachodnich sąsiadów, to dlaczego chcą zmieniać
swoje szkolnictwo? Powody są następujące: pogarszają się osiągnięcia szkolne w
zakresie czytania, liczenia i w naukach przyrodniczych, a po pandemii gorsze
są wyniki w zakresie aktywności fizycznej oraz poziomu psychospołecznego rozwoju dzieci i młodzieży.
To oznacza, że w edukacji musimy reorientować cele kształcenia.
Nie
wystarcza już to, że klasy są mniej liczne, kadra nauczycielska bardziej liczna
niż dawniej a w systemie szkolnym jest coraz więcej pieniędzy. Obecna generacja
osiąga gorsze wyniki niż pokolenie powojenne. "Istnieje ścisły związek
między poziomem edukacji w kraju, rozwojem gospodarczym a kompetencjami
demokratycznymi. Każde obniżenie poziomu kształcenia będzie szkodzić dwóm
pozostałym sferom. Nadszedł czas koniecznych zmian w edukacji"
(s.8).
To prawda, że dziesięć lat temu zwracał na to uwagę Sir Ken Robinson, którego wystąpienie w 2006 roku w TED na temat niszczącej kreatywność uczniów i toksycznej szkoły ma już 75 mln. odsłon, ale było ono zbyt powierzchowne, by mogło doprowadzić do zmian na szerszą skalę. Dzieci i młodzież nie mają motywacji do uczenia się wielu szczegółów a uczęszczanie do szkoły nie sprawia radości, satysfakcji, skoro nie pozwala się im na uczenie się na błędach.
Społeczności szkolne są niejednolite kulturowo oraz ze względu na zróżnicowaną przynależność do klasy społecznej środowiska rodzinnego uczniów.
Co trzeba zmienić? Trafnie autorzy analizują każdą zmienną wskazując, że reformy muszą dotyczyć:
1. Podstaw programowych kształcenia!
2. Nauczycieli!
3. Szkoły, przestrzeni i jej kultury!
4. Systemu szkolnego!
5. Zajęć dydaktycznych/lekcji!
6. Partycypacji rodziców!
7. Uczniów!
Nic nie zmieni się w procesie kształcenia, jeśli ktoś koncentruje się tylko na jednym lub kilku komponentach edukacji szkolnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam