Prof.
UŁ Arkadiusz Wąsiński otworzył wykładem o autokreacji galę podsumowującą
wyniki całorocznego udziału zdolnych uczniów z województwa łódzkiego programu w
projektach badawczych pod opieką promotorów z Wydziału Nauk o Wychowaniu
Uniwersytetu Łódzkiego. Podzielił się z młodzieżą aspirującą do studiów
wyższych współczesnym spojrzeniem dydaktyki ogólnej na sens i sztukę
uczenia się, ale także na to, jak ważna jest autoedukacja, uczenie się w głąb.
Uczniowie
zaś, prezentujący wyniki badań naukowych prowadzonych przecież niezależnie od
obowiązku szkolnego, który był ich podstawową i najważniejszą działalnością
życiową w trakcie roku szkolnego, potwierdzili potencjał własnej pasji
poznawczej i autokreacji. Znaleźli czas na dodatkową aktywność, która wymagała
poświęcenia własnego czasu wolnego i osobistej odwagi, by autorefleksyjnie
rozwiązać problem badawczy za pomocą metod i technik nauk społecznych.
Z
kolejnymi, młodymi osobami Zuzanną Kosztowną z XXIV Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w
Łodzi i Miłoszem Urbaniakiem z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Szczanieckiej w Łodzi
przygotujemy publikacje, by przybliżyć pedagogom, nauczycielom, ale i
instruktorom harcerskim problemy, których nie dostrzegają lub pomijają w swoich
środowiskach pracy zawodowej lub społecznej.
Zuzanna
badała bowiem postawy harcerzy i ich instruktorów wobec wspólnych dla Dekalogu
i Prawa Harcerskiego wartości, uwzględniając zarazem ich stosunek do wiary. Miłosz
natomiast badał wśród uczniów pięciu łódzkich liceów ich postawy wobec
cyfryzacji procesu kształcenia, w tym ich własnego jak i nauczycielskiego
potencjału w tym zakresie. Wyniki badań są druzgocące dla obu środowisk
socjalizacji i edukacji młodzieży oraz ich wychowawców.
W trakcie wczorajszej gali wyniki badań prezentowała też uczennica II klasy Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Zgierzu - Nikola Laskowska. Prowadziła je pod opieką uniwersyteckiej psycholożki na temat związku między wypaleniem a dobrostanem szkolnym uczniów. Wyniki nie były tak zatrważające jak wśród polskich piętnastolatków, którzy w pomiarze PISA 2022 odsłonili fatalny stan polskiego szkolnictwa, skoro znaleźliśmy się na ostatnim miejscu wśród wszystkich krajów należących do OECD i biorących udział w tym badaniu.
W
piątek będą kolejne prezentacje wyników badań prowadzonych przez uczniów pod
kierunkiem uczonych z wszystkich wydziałów Uniwersytetu Łódzkiego. W imieniu JM
Rektora zostaną im wręczone certyfikaty udziału w tak interesującym programie
oświatowo-akademickim "Zdolny uczeń - świetny student". Już wiem, że
będą to za rok lub dwa wspaniali studenci, którzy doświadczyli uroku
prowadzenia badań naukowych. Nie narzekajmy zatem na polską młodzież.
Komentarze
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam