14 kwietnia 2025

Zadania edukacji w związku z cywilizacyjnym "przeniesieniem się na Marsa"

 




Niedawno zmarł profesor Łukasz A. Turski, przewodniczący Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik i jego pomysłodawca, który wielokrotnie zwracał uwagę na konieczność współpracy nauczycieli z naukowcami, gdyż każda inna formuła nie ma sensu. W jednym z wywiadów, jakiego udzielił po strajkach nauczycielskich w 2019 roku odniósł się do sytuacji reform edukacyjnych w Polsce: 

„Kiedy w 1989 r. rozpoczęły się reformatorskie ruchy w oświacie, nie korzystaliśmy przecież ze światłych wskazań Korei Północnej, tylko obserwowaliśmy to, co się działo w krajach Europy Zachodniej i USA. Wiele pomysłów i cały kierunek tych przemian był związany z rozwojem cywilizacji. Kłopot jednak polega na tym, że na przełomie wieków rozpoczęła się na świecie rewolucja technologiczna o skali znacznie szerszej i głębszej niż to, co znaliśmy. 

Okazało (się – dop. BŚ) że wszystkie schematy, które były wymyślone na podstawie rozwoju technologicznego i naukowego w XX w. są już niewiele warte. Tak było z reformą prowadzoną przez prof. Handkego. I choć była to jedyna przemyślana reforma na przestrzeni wielu lat, to zaproponowane w niej narzędzia były osadzone głębokiej wiedzy z tamtej cywilizacji. Musimy sobie wreszcie wbić do głowy, że XX w. to była inna cywilizacja, że cywilizacyjnie już „przenieśliśmy się na Marsa” (Turski Ł.A., Falski na sztandary, Głos Nauczycielski, 2019, nr 21, s.9).


Przypominam ten fragment wypowiedzi znakomitego Profesora, popularyzatora nauk ścisłych i humanistycznych, bowiem Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej zaprasza do udziału w IX Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej CYBERPRZESTRZEŃ I ŚWIATY WIRTUALNE. Między końcem historii a końcem świata – los człowieka i zadania edukacji w czasach wielowymiarowego kryzysu. Debatę organizuje Zakład Dydaktyki i Pedagogiki Medialnej Instytutu Pedagogiki APS we współpracy z Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego a odbędzie się ona w dniu 30 maja 2025 roku w gmachu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Warszawa, ul. Szczęśliwicka 40. 

Organizatorzy zachęcają do udzielenia odpowiedzi na następujące pytania:

W jaki sposób skutecznie stawiać czoła kryzysom, ale też jak stworzyć nowe szanse i efektywnie wykorzystać te, które niosą ze sobą dynamicznie zachodzące zmiany? 

Jak mądrze reformować szkołę i uczelnię, uwzględniając w programach i formach kształcenia wyzwania wynikające z nowych realiów, w tym z problemu aktywności człowieka w cyberprzestrzeni? 

Jak rozwijać potencjał nowych technologii, nie ignorując związanych z nimi zagrożeń i nie gubiąc z pola widzenia najważniejszego – człowieka?

Wszystkich, którzy pragną wraz z akademikami poszukiwać odpowiedzi na te pytania, gorąco zachęcam do udziału w tegorocznej konferencji. Relacjonowałem ubiegłoroczne obrady, w których mieliśmy znakomitą okazję do konfrontowania współczesnej dydaktyki XXI wieku z archaiczną, a wciąż dominującą w szkolnictwie powszechnym i wyższym.  

Zainteresowani mogą wypełnić do dnia 25 kwietnia 2025 roku formularz zgłoszeniowy wraz z podaniem abstraktem wystąpienia i zamieścić go na stronie:

 https://konferencje.aps.edu.pl/csw2025

Szczegółowe informacje znajdą Państwo na tejże stronie. Wszelkie pytania prosimy kierować pod adres  mailowy: 

cyberprzestrzen@aps.edu.pl lub sgalanciak@aps.edu.pl

Jeśli dobrze pamiętam, to koszt udziału w debacie wynosi 300 zł.