Przypominam zatem Stanowisko Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN z lutego 2024 roku (sic!) w sprawie proponowanych zmian w Ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw
"Członkinie
i członkowie Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, reprezentujący środowisko
naukowe pedagogów aktywnie włączając się w działania Ministerstwa Nauki i
Szkolnictwa Wyższego w zakresie planowanych
zmian w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce zwraca uwagę na wybrane istotne
zagadnienia wymagające zmiany bądź jednoznacznego rozstrzygnięcia dla dobra nauki i społeczności akademickiej.
Proponowane zamiany odnoszą
się do:
1. Oceny
parametrycznej jednostek naukowych w określonych dyscyplinach należy:
1.1.
Prowadzić
ewaluację jednostek naukowych uwzględniający typ uczelni (PAN, politechniczne,
medyczne itd.). Oddzielić w ocenie jednostki naukowe, które mają status uczelni
badawczych w ramach realizowanej inicjatywy doskonałości od innych jednostek,
1.2.
Wydłużyć okres oceny ewaluacyjnej jednostek z
4 do 6 lat, co zapewni większą stabilizację pracy naukowej,
1.3.
Podnieść
wartość punktacji autorskich monografii naukowych adekwatnie do włożonego
wysiłku włożonego w ich przygotowanie,
1.4.
Rozważyć
możliwość wprowadzenia ewentualnych zmian w punktacji czasopism naukowych po
okresie 2 lat ( nie dotyczy ten
postulat wprowadzania nowych tytułów, które uzyskały IF) co zapewniałoby
stabilizację w tej sferze,
1.5.
Rozważyć wprowadzenie dodatkowych kryteriów oceny
parametrycznej ( np. stanu kadry naukowej, reprezentacji kadry (z wyboru) w gremiach naukowych), tak
aby kategoria naukowa była jednym z, a nie jedynym kryterium uznania uprawnień
do nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego,
1.6.
Ponownie
określić wartość/znaczenie III kryterium w parametrycznej ocenie jednostki,
które wnosi zaledwie 10%. Wartość ta, w ogólnej ocenie, nie jest znacząca co
nie jest adekwatne do wniesionego wysiłku w jego opracowanie.
2. Spraw naukowych, w których proponujemy:
2.1.
Znieść limit wiekowy ograniczający możliwość aktywnego
(głosowanie) uczestniczenia profesora w Radzie Dyscypliny co stanowi rażący przykład
dyskryminacji ze względu na wiek i (niekiedy) eliminowania z pracy Rady
profesorów znajdujących się często w rozkwicie swojej aktywności naukowej.
2.2.
Wprowadzić
ograniczenia uprawnień do głosowania w sprawach o nadanie stopnia naukowego
doktora i stopnia naukowego doktora habilitowanego osobom ze stopniem doktora,
a zatrudnionych na stanowiskach profesorów uczelni. Zdarza się bowiem, że osoby
nie posiadające stopnia doktora habilitowanego głosują w postępowaniach
awansowych.
2.3.
Umożliwić
Promotorowi oraz Recenzentom głosowanie w postępowaniu o nadanie stopnia
doktora. Wyłączenie Recenzentów z głosowania podważa sens ich uczestnictwa w
publicznej obronie pracy doktorskiej.
2.4.
Wydać jednakowe rozporządzenie
określające szczegółowy tryb i warunki przeprowadzania czynności w
postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora oraz w sprawie nadania stopnia
doktora habilitowanego. Aktualnie to senaty
uczelni oraz rady naukowe dyscyplin określają szczegółowy tryb przeprowadzania
tych postępowań, co skutkuje ich istotnym zróżnicowaniem,
2.5.
Znieść przepisy
umożliwiające Doktorantom wybór innej jednostki naukowej celem przeprowadzenia
obrony po zakończeniu studiów doktoranckich. Wybór szkoły
doktorskiej, wiążący się z licznymi przywilejami dla Doktoranta, powinien być
zakończony obroną pracy doktorskiej w uczelni prowadzącej szkołę doktorską w
danej dziedzinie i dyscyplinie jako zwieńczenie wspólnej pracy włożonej w
rozwój naukowy Doktoranta. Aktualne przepisy umożliwiają Doktorantowi wybór
dowolnej jednostki naukowej (Rady Naukowej posiadającej uprawnienia w danej
dyscyplinie) cele obrony pracy bez jakiejkolwiek zgody szkoły doktorskiej, w
której się kształcił, rozwijał się naukowo w kontakcie z wybranym promotorem i
pobierał określone świadczenia.
3. Spraw
jakości kształcenia:
3.1.
Wprowadzić możliwości kształcenia na dowolnych
kierunkach bez konieczności przypisania do dyscypliny naukowej w ramach
interdyscyplinarności jednak z obowiązkiem wykazania stanu kadry naukowej oraz dorobku
naukowego uzasadniającego prowadzone kształcenie,
3.2.
Ograniczyć możliwość kształcenia w ramach studiów podyplomowych. Uprawnienia pozostawić
jedynie tym uczelniom wyższym, które prowadzą studia magisterskie w danej
dyscyplinie i legitymują się dorobkiem naukowym z zakresu problematyki studiów
podyplomowych. Wprowadzić obowiązek oceny PKA na studiach podyplomowych nadających kwalifikacje,
3.3.
Wprowadzić
zapisy regulujące w ramach
każdego kursu ilość zajęć w bezpośrednim kontakcie ze studentem. W wielu uczelniach po doświadczeniach pracy
on-line praktycznie zrezygnowano z prowadzenia wykładów w kontakcie
bezpośrednim. Zarejestrowany zapis wykładu nigdy nie zastąpi interakcji na żywo,
zwłaszcza w sytuacji poważnego kryzysu tradycyjnej formy życia akademickiego
jaką są konsultacje".