Obywatelski Pakt dla Edukacji podpisany w Warszawie w styczniu 2023 roku obejmuje 10 obszarów kluczowych dla lepszej szkoły. Żaden nie został zrealizowany w polityce oświatowej MEN w 2024 roku, a zatem przypominam:
1.
Samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania Mniej biurokracji, więcej
decyzji w rękach dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek. Budowanie takich
zespołów nauczycielskich, które wypracowują modele działania szkoły z
uwzględnieniem potrzeb swoich uczniów i społeczności lokalnej. Przebudowa
systemu nadzoru pedagogicznego – więcej doradztwa i wsparcia, mniej arbitralnej
kontroli.
3.
Szkoła profesjonalnych i dowartościowanych nauczycielek i nauczycieli.
Dowartościowanie i docenienie kadry nauczycielskiej. Systemowe wspieranie
rozwoju profesjonalnego. Stałe doskonalenie w ramach zespołów i sieci
nauczycielskich. Włączenie do programów kształcenia autentycznych praktyk w
szkołach. Mentoring dla młodych nauczycielek i nauczycieli, superwizja dla
doświadczonych.
5.
Szkoła kompetencji kluczowych, a nie szczegółowych wiadomości Pilne
„odchudzenie” podstaw programowych, a docelowo zmiana paradygmatu. Zamiast
nacisku na szczegółowe wiadomości – kształcenie kompetencji kluczowych, w tym
pracy zespołowej, rozwiązywania problemów, krytycznego i twórczego
myślenia.
6.
Szkoła równych szans i równego traktowania Wsparcie dla dzieci z trudnościami i
ze specjalnymi potrzebami. Przeciwdziałanie selekcji oraz segregacji uczennic i
uczniów. Edukacja bez rankingów – każda szkoła ma coś do zaoferowania.
Dofinansowanie placówek na terenach wiejskich. Szacunek dla różnorodności oraz
profilaktyka dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami.
7. Szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji Szkoła jako przyjazne miejsce z dobrym klimatem do nauki. Dbanie o relacje i więzi w triadzie: nauczyciele uczniowie–rodzice. Wsparcie edukacyjne i psychospołeczne dzieci we współpracy z rodzicami. Ograniczenie rywalizacji i nacisku na indywidualne sukcesy (i porażki). Praca zespołowa na co dzień.
8.
Szkoła demokracji i zaangażowania Rozwijanie kultury demokratycznej i
samorządności uczniowskiej. Edukacja obywatelska na co dzień, z naciskiem na
zaangażowanie w życie szkoły i lokalnej wspólnoty. Współpraca z organizacjami
społecznymi – korzystanie z ich wsparcia i zasobów.
10.
Szkoła pluralizmu Dialog światopoglądowy, a nie monolog. Debaty i rozmowy o
wartościach i wizjach świata – z przestrzenią na różnice zdań i kontrowersje.
Szkoła z edukacją polityczną, ale bez indoktrynacji i partyjnych ideologii.
Niezależność programowa i dydaktyczna, także od władz lokalnych.