07 lutego 2024

Konieczność wsparcia uczniów przez nauczycieli matematyki

 



Dr Jacek Stańdo, prof.  uczelni, zastępca Dyrektora Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki Politechniki Łódzkiej przesłał do mnie swój komentarz do mojego wpisu na  bardzo ważne zagadnienie dotyczące lęku matematycznego. Udostępniam tę analizę poniżej: 

Potrzebne wsparcie ze strony nauczycieli aby uczniowie osiągali sukcesy

Badania PISA pokazują, że uczniowie, którzy otrzymują wspierającą ich pomoc ze strony nauczycieli, osiągają lepsze wyniki w nauce i rzadziej cierpią na tzw. stany lękowe. Niestety, wielu uczniów nie ma dostępu do takiego wsparcia.

W 2022 roku około 30% uczniów w krajach OECD stwierdziło, że nauczyciele rzadko lub nigdy nie udzielają im dodatkowej pomocy, gdy jej potrzebują. Prawie 40% uczniów zgłosiło, że nauczyciele nie wykazują zainteresowania nauką każdego ucznia lub nie kontynuują nauczania, dopóki wszyscy nie zrozumieją omawianego zagadnienia. W Czechach, Grecji i Polsce problem ten jest szczególnie widoczny - ponad 50% uczniów zgłosiło brak wsparcia ze strony nauczycieli.

Istnieją jednak pozytywne przykłady. W Chorwacji, Włoszech, Japonii i Peru odsetek uczniów, którzy otrzymują regularną pomoc od nauczycieli, wzrósł o ponad 8 punktów procentowych w latach 2018-2022.

Ogólnie w latach 2012–2022 nie doszło do pogorszenia poziomu wsparcia ze strony nauczycieli (nie spadł odsetek nauczycieli udzielających dodatkowej pomocy, gdy uczniowie jej potrzebują). Na przykład Peru wykazało jednak wzrost wsparcia nauczycieli o 9 punktów i poprawę wyników w matematyce o 23 punkty. Natomiast w Polsce zanotowano spadek wsparcia uczniów ze strony nauczycieli o 25 punktów i spadek wyników w matematyce o 29 punktów (zobacz poniższy schemat). 


Schemat 1. Wsparcie nauczycieli matematyki  w latach 2012-2022 (Źródło: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/abc8532a-en/index.html?itemId=/content/component/abc8532a-en )

Wnioski:

  • Wsparcie ze strony nauczycieli jest kluczowe dla sukcesu uczniów.
  • Niestety, wielu uczniów nie ma dostępu do takiego wsparcia.
  • Istnieje potrzeba zaangażowania nauczycieli wspierających uczniów.

 

Moim zdaniem natychmiast w Polsce trzeba zdiagnozować dogłębnie ten problem i przeprowadzić szkolenia dla nauczycieli w zakresie udzielania wsparcia.

 Zdecydowanie popieram opinię prof. PŁ J. Stańdo. Mogłoby się wydawać, że wnioski wypływające z diagnozy PISA - OECD 2022 są oczywiste, ale nie w Polsce. Brakuje nie tylko świetnie wykształconych nauczycieli matematyki, ale zarazem uzdolnionych dydaktycznie, by komunikatywnie i aktywizująco mogli wspierać rozwój umysłowy uczniów, ich myślenie logiczne i twórcze. Niestety, przy tak niskich pensjach nie mamy szans na osiągnięcie sukcesu w tej kwestii.