Dr Jacek Stańdo, prof. uczelni, zastępca Dyrektora Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki Politechniki
Łódzkiej przesłał do mnie swój komentarz do mojego wpisu na bardzo ważne zagadnienie dotyczące lęku matematycznego. Udostępniam tę analizę poniżej:
Potrzebne
wsparcie ze strony nauczycieli aby uczniowie osiągali sukcesy
Badania PISA pokazują, że uczniowie, którzy otrzymują wspierającą ich pomoc ze strony nauczycieli, osiągają lepsze wyniki w nauce i rzadziej cierpią na tzw. stany lękowe. Niestety, wielu uczniów nie ma dostępu do takiego wsparcia.
W 2022 roku około 30% uczniów w krajach OECD stwierdziło, że nauczyciele rzadko lub nigdy nie udzielają im dodatkowej pomocy, gdy jej potrzebują. Prawie 40% uczniów zgłosiło, że nauczyciele nie wykazują zainteresowania nauką każdego ucznia lub nie kontynuują nauczania, dopóki wszyscy nie zrozumieją omawianego zagadnienia. W Czechach, Grecji i Polsce problem ten jest szczególnie widoczny - ponad 50% uczniów zgłosiło brak wsparcia ze strony nauczycieli.
Istnieją jednak pozytywne przykłady. W Chorwacji, Włoszech, Japonii i Peru odsetek uczniów, którzy otrzymują regularną pomoc od nauczycieli, wzrósł o ponad 8 punktów procentowych w latach 2018-2022.
Ogólnie w latach 2012–2022 nie doszło do pogorszenia poziomu wsparcia ze strony nauczycieli (nie spadł odsetek nauczycieli udzielających dodatkowej pomocy, gdy uczniowie jej potrzebują). Na przykład Peru wykazało jednak wzrost wsparcia nauczycieli o 9 punktów i poprawę wyników w matematyce o 23 punkty. Natomiast w Polsce zanotowano spadek wsparcia uczniów ze strony nauczycieli o 25 punktów i spadek wyników w matematyce o 29 punktów (zobacz poniższy schemat).
Schemat 1. Wsparcie nauczycieli matematyki w latach 2012-2022 (Źródło: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/abc8532a-en/index.html?itemId=/content/component/abc8532a-en )
Wnioski:
- Wsparcie ze strony nauczycieli
jest kluczowe dla sukcesu uczniów.
- Niestety, wielu uczniów
nie ma dostępu do takiego wsparcia.
- Istnieje potrzeba zaangażowania
nauczycieli wspierających uczniów.
Moim
zdaniem natychmiast w Polsce trzeba zdiagnozować dogłębnie ten problem i
przeprowadzić szkolenia dla nauczycieli w zakresie udzielania wsparcia.