Instytut badań jakości kształcenia ogólnego w
krajach związkowych Republiki Federalnej Niemiec (Das Institut
zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen) przeprowadził badania poziomu wiedzy i
umiejętności uczniów kończących w 2021 roku klasę czwartą. Tego typu
ogólnokrajowe badania są prowadzone co kilka lat, by możliwe było uchwycenie
trendu poziomu edukacyjnego młodych pokoleń.
W
dużej mierze od poziomu wykształcenia elementarnego, początkowego zależą dalsze
losy uczniów uczęszczających do szkół podstawowych, a następnie do szkół
średnich ogólnokształcących i zawodowych. Wyniki diagnozy, którą objęto
wszystkich uczniów klas czwartych (z wyłączeniem uczniów szkół specjalnych), są
alarmujące. Jest to prawdopodobnie następstwo okresu pandemii i kształcenia na
odległość.
Testami
objęto wiedzę i umiejętności 26 844 uczniów z 1 464 szkół z dwóch
przedmiotów: matematyki i języka niemieckiego. Jak się okazało,
kompetencje w zakresie języka niemieckiego (czytanie, słuchanie i
ortografia) oraz z matematyki uległy dramatycznemu pogorszeniu u dzieci we
wspomnianym roczniku szkolnym. Testy zostały opracowane na pięciu poziomach:
poniżej minimalnego, minimalny, przeciętny, powyżej średniego i optymalny
standard.
W
zależności od rodzaju kompetencji okazało się, że średnio od 18 do 30 proc.
uczniów nie spełnia minimalnych standardów. Badania miały charakter
porównawczy, we wszystkich krajach związkowych (Landy). Z badań wynika, że
poziom wykształcenia uległ poważnemu obniżeniu w prawie wszystkich krajach
związkowych, choć w różnym stopniu.
Jednocześnie
pogłębiła się różnica między dziećmi pochodzącymi ze środowisk rodzinnych,
opiekuńczych, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społecznej a dziećmi ze
środowisk imigracyjnych w porównaniu z dziećmi z rodzin bardziej
uprzywilejowanych.