poniedziałek, 27 września 2010

Pozór w edukacji szkolnej


Co jest pozorem w naszym systemie oświatowym, w edukacji szkolnej i jak go rozpoznać? Uczestnicy debaty, jaka miała miesjce w drugiej dekadzie września br. w czasie VII Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego w Toruniu, przyjęli perspektywę pedagogiki krytycznej, by za pomocą jej kryteriów analitycznych ów pozór zdemaskować. Ważne było dla nich ujawnienie tych procesów i zjawisk, w których często sami mniej lub bardziej świadomie partycypujemy. Za nami jest prawie 30 lat walki o inną pedagogikę szkolną, o lepszą pedagogikę praktyczną, ale i teoretyczną. Obie perspektywy połączyła sesja prowadzona przez prof. Marię Dudzikową z UAM w Poznaniu o intrygującym tytule: Pozór w edukacji – diagnoza, próby rozwiązań. W panelu głos zabrali dyrektorzy szkół publicznych (Jacek Wiśniewski z SP w Osieku i Grzegorz Lech z III LO im. Unii Lubelskiej w Lublinie), prof. Dorota Klus-Stańska z Uniwersytetu Gdańskiego i uczennica II LO w Lublinie Magdalena Jurek. Wskazuję na skład grupy panelistów, gdyż rzadko się zdarza, by w czasie konferencji naukowych głos zabierali nie tylko nauczyciele akademiccy, ale także ci, którzy na co dzień współkształtują polską szkołę (szerzej w EduFaktach 2010 nr 2).

Zdarza się nam bowiem czynić wszystko, by zamiast faktycznie pożądanych w toku szkolnej edukacji stanów rzeczy, miał miejsce jedynie ich pozór, coś, co je jedynie udaje, symuluje. Jest to pewien rodzaj pseudosu polegający na tym, że podejmowane przez nauczycieli, uczniów lub ich rodziców zachowania czy postawy jawią się jako wychowujące czy kształcące, ale w rzeczywistości takimi jednak nie są. Pozór zatem to pewien stan rzeczy, który wprawdzie występuje, lecz z natury swej ma zdolność objawiać się albo nie takim, jakim jest, albo takim, jakim nie jest. Pozór w wychowaniu szkolnym to jego połowiczność, nieautentyczność, akcyjność czy fragmentaryczność. W miejsce wychowania, opieki pedagogicznej czy kształcenia pojawia się ich zaprzeczenie, coś, co jest ich wynaturzeniem, patologią.

O tych zjawiskach pisze i mówi się w środowisku oświatowym niechętnie, półgębkiem, gdyż jest ono wstydliwe i narusza dobre samopoczucie większości niezwykle oddanych swojej pracy nauczycieli czy wychowawców. Nie da się jednak uciec od faktu, że w codziennym życiu szkoły pojawia się zarówno prawidłowy, jak i nieprawidłowy przebieg zdarzeń. Mają tu miejsce najróżniejsze odstępstwa od norm, zwyczajów, ustaleń, w tym naruszenia planowanych i przyjętych do realizacji celów kształcenia i wychowania.

Może zatem stworzymy katalog działań pozornych w polskich szkołach? Zachęcam do podawania ich przykładów.

5 komentarzy:

  1. A jak już stworzymy ten katalog pozorów, to co z nim zrobimy? W pierwszej kolejności wymienię sam pozór, że rzekomo "zawód nauczyciela jest arcyważny".Wszystko poza tym wypowiedzianym sądem wskazuje na to, że to jeden z najmniej ważnych zawodów. Na marginesie - podobnie długi katalog pozorów można stworzyć w odniesieniu do kształcenia akademickiego, kształcenia kadr naukowych. W tym przypadku katalogu zgłaszam dość częsty "pozór pracy".

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe byłoby połączenie tego tekstu z tekstem o II LO w Łodzi;-)Pozorowanie zawsze wymaga najpierw wymuszenia posłuszeństwa;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. A oto co zaprząta uwagę prawie tysiąca urzędników MEN:http://forum.gazeta.pl/forum/w,904,116961702,116961702,MEN_Szkole_nazwiemy_szkola_.html
    To też tworzenie pozorów
    edukacyjnego działania!;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Po "reformach" ostatniego 10-lecia, których firmowym słowem-kluczem jest "udokumentować", cały polski system edukacji jest jednym wielkim pozorem. Nie chodzi w nim o to by kogokolwiek czegokolwiek nauczyć czy go jakkolwiek wychować, a o to by stworzyć pozory działania, odpowiednio je dokumentując właśnie. Jedyną troską niezwykle rozbudowanej administracji oświatowej, zarówno rządowej jak i samorządowej, jest wytworzenie perfekcyjnej i bardzo rozbudowanej papierowej oraz elektronicznej dokumentacji.Uczeń jest do niej tylko kłopotliwym dodatkiem!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Pozór to przekonanie, że ustawy, rozporządzenia i wszelkie regulacje prawne z samej swojej mocy mogą spowodować, że nauczyciele będą pracować inaczej, a szkoła zmieni swoje oblicze. To jeden z przykładów:
    "Projekt nowej podstawy programowej zawiera zobowiązanie państwa, że szkoła nauczy dziecko określonych treści, a nie jak dotychczas, że tylko będzie je uczyła nie ręcząc za skutek…"
    Słowa wypowiedziane przez prof. Zbigniewa Marciniaka, Wiceministra Edukacji Narodowej w trakcie konferencji prasowej w dniu 14.04. 2008 r. - obecnego Wiceministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli masz zamiar kogoś obrazić, to zrezygnuj z komentowania.