05 marca 2021

Piramida naukowych czasopism w pedagogice - 20-punktowce

 



Czasopisma z liczbą 20 pkt. zostały uzupełnione w stosunku  do wykazu z 2019 r. m.in. o periodyk DSW we Wrocławiu  "Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja" . Wreszcie kogoś ruszyło sumienie, skazując przez ponad rok ten periodyk na niebyt. Punktacja pozostałych nie drgnęła ku górze, bo NIE. Warto w nich publikować, gdyż doktorant spełnia podstawowy wymóg do otwarcia przewodu doktorskiego. Wystarczy bowiem, że opublikuje swój artykuł w jednym z czasopism wykazu MEiN. Jest zatem w czym wybierać  i przebierać.  


Annales Universitates Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia 2080-9751 2450-341X

20

archeologia;

nauki socjologczne;

pedagogika;

matematyka

 


Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova 2451-0491 2543-9340

20

językoznawstwo;

literaturoznawstwo;

nauki o sztuce;

pedagogika;

psychologia

 


Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia 0867-2040 2449-8521

20

pedagogika;

psychologia

 

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia. 2083-7267

20

pedagogika

 


Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae 2082-0909 2450-5013

20

językoznawstwo;

literaturoznawstwo;

nauki o komunikacji społecznej i mediach;

pedagogika

 


Ars Educandi 2083-0947

20

pedagogika;

 


Biuletyn Historii Wychowania
1233-2224

20

historia;

pedagogika

 


 

CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO 1734-5537

20

pedagogika;

 


Dyskursy Młodych Andragogów
2084-2740

20

pedagogika

 


Edukacja 0239-6858  (Edukacja) 

20

pedagogika;

 


Edukacja dorosłych 1230-929X

(Edukacja dorosłych) 

20

pedagogika

 


Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education 1507-6563

20

pedagogika

 


Edukacyjna Analiza Transakcyjna 2299-7466

20

pedagogika

 


Filozofia Chrześcijańska 1734-4530

20

filozofia;

historia;

nauki o kulturze i religii;

nauki socjologiczne;

pedagogika;

prawo kanoniczne;

nauki teologiczne

 


Filozoficzne Problemy Edukacji 2545-0948

(Philosophical Problems of Education)

20

filozofia;

historia;

nauki o kulturze i religii;

pedagogika

 


Forum Oświatowe 0867-0323

(Educational Forum)

20

pedagogika

 


Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 2300-391X

20

pedagogika;

 


Konteksty Pedagogiczne. 2300-6471

20

pedagogika;

 


Kształcenie Językowe 1642-5782

(Language Education)

20

językoznawstwo;

pedagogika;

 

Kultura-Społeczeństwo-Edukacja 2300- 0422

20

nauki o kulturze i religii;

nauki socjologiczne;

pedagogika;

psychologia

 


Kwartalnik Pedagogiczny 0023-5938

20

pedagogika;

 

 


Logopedia Silesiana
2300-5246 2391-4297

20

językoznawstwo;

nauki medyczne;

nauki o zdrowiu;

nauki o komunikacji społecznej i mediach;

pedagogika;

psychologia

 


Media - Kultura - Komunikacja Społ. 1734-3801 2450-081X

(Media - Culture – Social Communication)

20

; nauki o kulturze i religii;

nauki o komunikacji społecznej i mediach;

nauki o polityce i administracji;

nauki socjologiczne;

pedagogika;

psychologia

 


Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2450-4491

20

filozofia;

nauki o kulturze i religii;

nauki o sztuce;

nauki socjologiczne;

pedagogika;

psychologia



PEDAGOGIKA SPOŁECZNA
1642-672X

20

pedagogika;

 


Podstawy edukacji 2081-2264

20

nauki socjologiczne;

pedagogika;

psychologia

 


Półrocznik Językoznawczy Tertium 2543-7844

20

językoznawstwo;

nauki o kulturze i religii;

nauki o komunikacji społecznej i mediach;

pedagogika

 


Przedsiębiorczość - Edukacja
 2083-3296 2449-9048

20

ekonomia i finanse;

geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna;

nauki o zarządzaniu i jakości;

pedagogika

 


Przegląd Historyczno-Oświatowy 0033- 2178

(The Journal of History and Education)

20

pedagogika

 

PRZEGLĄD PEDAGOGICZNY
1897-6557

20

pedagogika;

 


ROCZNIK ANDRAGOGICZNY 1429-186X

2391-7571

20

filozofia;

historia;

nauki o kulturze fizycznej;

nauki o zarządzaniu i jakości;

nauki socjologiczne;

pedagogika;

psychologia

 


Rocznik Lubuski 0485-3083

(Lubuski Yearbook)

20

nauki socjologiczne;

pedagogika

 


Rocznik Pedagogiczny 0137-9585 (Yearbook of Pedagogy)

20

pedagogika

 


Rozprawy Społeczne 2081-6081

20

nauki o zdrowiu;

nauki socjologiczne;

pedagogika;

psychologia;

 


Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne seria PEDAGOGIKA 2450-7245

20

filozofia;

historia;

językoznawstwo;

literaturoznawstwo;

nauki o sztuce;

nauki o komunikacji społecznej i mediach;

nauki socjologiczne;

pedagogika;

psychologia;

nauki teologiczne

 


Sport i Turystyka.
2545-3211 2657-4322

(Sport and Tourism. Central European Journal)

20

nauki socjologiczne;

pedagogika;

 


Studia edukacyjne 1233-6688

20

pedagogika;

 


Studia Ełckie 1896-6896 2353-1274 (Ełk Studies)

20

nauki o kulturze i religii;

nauki o komunikacji społecznej i mediach;

pedagogika;

prawo kanoniczne;

nauki teologiczne

 


 

Studia Paedagogica
1803-7437 2336-4521

20

pedagogika

 


 

Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 1730-6795 2449-8971

20

pedagogika

 


Studia Poradoznawcze
2299-4971 2450-3444

20

pedagogika;

psychologia

 


Studia z Teorii Wychowania 2083-0998

(Studies on the Theory of Education)

20

nauki socjologiczne;

pedagogika

 


Szkoła – Zawód – Praca 2082-6087

20

pedagogika;

 


Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja

1505-8808

20

filozofia;

pedagogika

 


 

Jeśli pominąłem polskie czasopismo w grupie 20-punktowców, to proszę o przesłanie informacji.  

 

 

 

 


04 marca 2021

Pedagogika krytyczna o pozorach sprawstwa reform oświatowych




Oświata jest  tą dziedziną życia społeczeństwa, narodów, kościołów i państwa, która stwarza w naturalny sposób naprzemienność, wymienność i dopełnianie się ról społecznych między jej sprawcami i ofiarami.  Nikt nie może czuć się w niej jedynie ofiarą, ani też nikt nie może powiedzieć o sobie, że jest w niej sprawcą czegoś.  

Każdy jej podmiot jest po trosze sprawcą czegoś i czyjąś lub czegoś ofiarą. Nie ma tylko sprawców dobra lub zła, podobnie jak nie istnieją tylko i wyłącznie ofiary zła lub dobra, chociaż w tym ostatnim przypadku należałoby użyć określenia – beneficjenci dobra.

Spojrzenie  na  system  oświaty z perspektywy pedagogiki krytycznej uświadamia  nam,  że  jest  to  nie  tylko  system organizowania   przez różne podmioty procesów   uczenia    się, wychowania i autoedukacji, ale także jest on przestrzenią międzyludzkich interakcji  w  toku procesów poddawanych skorumpowanemu ekonomicznie i  administracyjnie imperatywowi pedagogicznej struktury instytucji makro-mezo- i mikrooświatowych. Ekonomizacja, biurokratyzacja, ideologizacja i masowa  kultura   zniekształcają   te systemy, ograniczając i tak już labilną wolność pedagogiczną różnych organów szkolnych. 

Pedagodzy powinni koncentrować się nie tylko na kształceniu jednostek do dojrzałości, autonomii, ale i uwzględniać w tym procesie dojrzałość społeczeństwa, gdyż jednostka może się urzeczywistniać w społeczeństwie postkonwencjonalnym. Indywiduum nie powinno być więc postrzegane jako w pełni "niezależna" istota, ale w jego społecznych ograniczeniach i uwarunkowaniach. 

W związku z tym, że szeroko  pojęta  edukacja uczy nas kompetencji  poznawczo-technicznych,  w  tym  językowych, interakcyjnych  i   emancypacyjnych, staje   się   ona podstawowym  medium  pomiędzy   rozwojem   jednostki   a rozwojem społecznym. Ważnym zatem postulatem dla  krytycznych nauk o wychowaniu wydaje się obnażanie wszelkich barier instytucjonalnych, blokujących jednostce, grupom społecznym bądź całemu społeczeństwu możliwości budowania tożsamości  na poziomie  postkonwencjonalnym,  by  edukacja  stawała   się czynnikiem   czy instrumentem samoregulacji społecznej, sprzyjającej rozwojowi systemu społecznego i rozwojowi ludzi.

Krytyczna teoria kształcenia ukierunkowana jest nie tylko na władze oświatowe, ale i nauczycieli, uczniów, rodziców czy inne osoby, które doświadczają (rozpoznają) w rzeczywistości dydaktycznej (o-)presji od przedszkola po szkołę wyższą jako sprzeczność, wymagającą odpowiedzi na pytanie o ich przyczyny. Takie podejście w pedagogice obejmuje sferę interakcji międzyludzkich ukierunkowanych na uwolnienie jednostek spod panujących w instytucjach edukacyjnych stosunków dominacji, mechanizmów selekcji i pozbawionego racji etycznych panowania oraz ograniczeń rozwojowych czy samorealizacyjnych. 

Szczególna funkcja pedagogiki krytycznej polega na poddawaniu analizie makropolityki oświatowej oraz stanu instytucji edukacyjnych i środowisk socjalizacyjno-wychowujących z perspektywy obecnej w nich przemocy i nieuzasadnionej władzy.  Znaczące miejsce w działaniach polityków największych partii w Polsce, w tym  sprawujących władzę w resorcie edukacji czy w komentujących poczynania władzy ekspertów, zawsze zajmowała problematyka oświatowa. 

Nikt nie kwestionował potrzeby inwestowania środków publicznych w kapitał ludzki, jeśli nie mamy się stać tanią, słabo wykwalifikowaną siłą roboczą w Unii Europejskiej, czy jeśli nie chcemy pogłębiać stanu wtórnego i funkcjonalnego analfabetyzmu. To jednak, w jaki sposób cały system szkolny  powinien się zmieniać, miało swoje odzwierciedlenie w nieco różniących się wobec siebie projektach, oczekiwaniach czy wręcz roszczeniach różnych stron dyskursu publicznego. 

Szczególnie mocno akcentowane są w tym różnice ideowe między poszczególnymi nurtami czy partiami politycznymi. Spór zatem o miejsce, rolę i sposób kształcenia oraz wychowania młodego pokolenia nie zanika wraz z dojściem którejś z sił politycznych do władzy, a wręcz odwrotnie, potęguje jeszcze potrzebę zaakcentowania swojej odmienności czy stanu niezadowolenia.

Warto badać istniejące podziały i różnice, by dostrzec zarazem, jak łatwo przekraczane są ich granice z chwilą dojścia do władzy lub umacniania swojej opozycyjnej roli. Mamy tu bowiem do czynienia ze zjawiskiem swoistego rodzaju majsterkowania ideami, wartościami, ale i ukrytymi interesami politycznymi [M. Dudzikowa, Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia. Eseje etnopedagogiczne, wyd. II, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2004].

W pedagogice porównawczej można odnaleźć typ badań, który sprowadzałby się do “rozszyfrowującej” analizy teorii i ideologii edukacyjnych pod kątem tego, w jakim stopniu kryją one w sobie bądź ujawniają wprost określone wartości, idee, a w jakim stają się nośnikiem niejednokrotnie jedynie chwytliwych tez propagandowych. Praktyczność pedagogiki w nieunikniony sposób rozbija ją na ideologiczne obozy i poddaje politycznym naciskom [Konarzewski, Czy pedagogika wybić się może na naukowość? [w:] Odmiany myślenia o edukacji red. Joanna Rutkowiak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1995, s. 127]