Wczoraj
dotarła do mnie smutna i bolesna wiadomość o śmierci w dn. 18 października 2020
r. prof. dr hab. Adama Frączka - psychologa
społecznego specjalizującego się w swoich badaniach w problematyce agresji,
psychopatologii i niedostosowania społecznego młodzieży.
Takim Go zapamiętam jak na powyższej
fotografii, którą można znaleźć w sieci wpisując nazwisko Profesora - jako
radosnego, dowcipnego, o niezwykłej kulturze osobistej, coraz rzadziej
spotykanej elegancji gentelmana.
Po moim odejściu z Uniwersytetu Łódzkiego
zabiegał o to, bym zatrudnił się właśnie w Akademii Pedagogiki Specjalnej im.
Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, o którą troszczył się, by rozwijała swój
potencjał naukowo-badawczy i dydaktyczny. Kierował tą znakomitą w skali naszego
kontynentu Uczelnią przez trzy kadencje (w
latach 1991–1994 i 2002–2008). Po nim przejął stery -
na mocy zmienionych ustaw - wyjątkowej klasy pedagog specjalizujący się w edukacji
medialnej i pedagogice twórczości - prof. APS Jan Łaszczyk.
Profesor A. Frączek był absolwentem
psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie uzyskał stopień naukowy doktora w 1965 r. , a w 1977 r. stopien doktora habilitowanego. Tytuł profesora otzrymał w 1987 r.
Kierował na UW Katedrą Psychologii Edukacyjnej. Liczne badania
realizował nie tylko w UW, ale także w Instytucie Psychiatrii i Neurologii
Ministerstwa Zdrowia, Instytucie Psychologii PAN oraz w APS.
W
APS kierował jako kurator Katedrą UNESCO im. Janusza Korczaka oraz Zespołem
Badań nad Socjalizacją i Agresją w Instytucie. Psychologii Stosowanej. Wykładał
na uczelniach amerykańskich m.in. University of California, University of
Illinois, University of Michigan oraz na uniwersytetach w Niemczech i
Holandii. Zasiadał w radach naukowych tak znaczących periodyków
psychologicznych, jak: "Aggressive
Behavior”, „Polish Psychological Bulletin” i „Studia
Psychologiczne”.
Prof. Adam Frączek był autorem koncepcji
form gotowości do agresji interpersonalnej oraz współautorem narzędzia
diagnostycznego - Inwentarz Gotowości do Agresji Interpersonalnej (IGAI),
które jest wykorzystywane w międzykulturowych badaniach porównawczych.
W 1971 został członkiem Komitetu Nauk
Psychologicznych PAN. Przewodniczył Radzie Programowej Fundacji im. Jana
Amosa Komeńskiego, a także był członkiem rady Fundacji Wspólna Droga oraz
Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Był zawsze bliski pedagogice
wspierając w Akademii młodych naukowców. Jego rozprawy są nadal aktualne,
chociaż w ostatnich latach już mniej pisał. Pochłaniała go aktywność w sferze
wspomagającej rozwój kadr naukowych i zarządzania Uczelnią.
Ważniejsze publikacje:
- Feshbach, S., Frączek, A. (1979). Aggression and
Behavior Change. Biological
and Social Processes. Praeger (red. naukowa i współaut.)
- Frączek A. (1980). Z zagadnień psychologii agresji : prace Zespołu Badawczego
Psychologicznych Mechanizmów Czynności Agresywnych IP UW [Instytutu
Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego] i PIPS [Państwowego Instytutu
Pedagogiki Specjalnej] Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im.
Marii Grzegorzewskiej.
- Frączek A. (1985). Moral Approval of Aggressive Acts: A Polish-Finnish Comparative Study, Journal of Cross-Cultural Psychology, vol.1.
Frączek, A. (1986). Studia nad uwarunkowaniami i regulacją agresji
interpersonalnej : sprawozdania z badań i rozprawy, Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Adam Frączek; Horst Zumkley; Tatiana Klonowicz (1993). Socjalizacja a
agresja Warszawa: Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk : Wyższa Szkoła
Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
- Frączek, A ( 1996). Violence and Aggression in
Children and Youth. W: European Review: J. of Academia Euro-paea;
-Frączek, A., Zumkley, H. (1992). Socialization and Aggression. Springer Verlag.
- Frączek, A., Zwoliński, M.(1999). Some Child-hood
Predictors of Sense of Coherence. Polish Psychological Bulletin, 22.
- Frączek, A. (2002). O naturze i
formowaniu się psychologicznej regulacji agresji interpersonalnej. W: I.
Kurcz, D. Kądzielowa (red.), Psychologia czynności. Warszawa: SCHOLAR.
Społeczność Akademnii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie żegna JM Rektora podzielając z Jego Rodziną i Bliskimi ból rozstania.
Nie da się wymienić wszystkich, a nawet większości zasług Profesora Adama Frączka w obszarze nauki, działań organizacyjnych i edukacyjnych. Zasługi te były wielokrotnie zauważane i doceniane . Wyrazem tego są odznaczenia i dyplomy honorowe: Odznaczenie Zasłużony dla Kultury Fizycznej (1978), Złoty Krzyż Zasługi (1979), Medal im. Marii Grzegorzewskiej (2004), Dyplom Przyjaciel Dzieci Towarzystwo Przyjaciół Dzieci (2005), Dyplom Uśmiech za Uśmiech Pro Publico Bono (2005), Medal Komisji Edukacji Narodowej (2006), Odznaczenie Zasłużony dla Warszawy (2008), Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2011).
Dla społeczności Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej był Mentorem, Mistrzem, Szefem - a nade wszystko naszym Przyjacielem.
NON OMNIS MORIAR
POKÓJ LUDZIOM DOBREJ WOLI