Wyobraź
sobie: nauczyciela, który co kilka lat słyszy: „od jutra zmiany w programie”; ucznia, który raz ma uczyć się w duchu „kompetencji kluczowych”, innym razem
„tradycyjnych podstaw”; samorządowca, który próbuje dostosować szkoły do
kolejnych wytycznych. Czy to tylko polska codzienność? Nie – podobne historie
dzieją się w wielu krajach.
Reformy
edukacji wędrują, zmieniają się i napotykają bariery, a my często widzimy tylko
ich fragment. Wspólnie z prof. Inettą Nowosad napisaliśmy książkę, która
odkrywa kulisy tego procesu. „Strategie, przepływy i bariery reform
edukacyjnych. Studia z pedagogiki porównawczej”. To nie jest kolejny suchy opis
systemów szkolnych. To opowieść o strategiach i inspiracjach, które
przekraczają granice, o globalnych napięciach, które wpływają na lokalne
szkoły, i o tym, jak krytycznie patrzeć na sens i bezsens reform.
Każda
kolejna „wielka reforma” szkoły budzi emocje, spory i nadzieje. Niewielu z nas
zastanawia się, skąd te pomysły przychodzą i dlaczego jedne rozwiązania
działają, a inne kończą się fiaskiem. Nasza książka odkrywa kulisy tych
procesów. Każdy, kto choć raz pracował w szkole, zderzył się z kolejną
„wielką zmianą”. Nowe podstawy programowe, inne kryteria egzaminacyjne, kolejne
priorytety ministerialne. Nauczyciele i uczniowie stają się częścią procesu,
który rzadko mają szansę zrozumieć w pełnej skali. Czy naprawdę jest tak, że
reformy zaczynają się i kończą w naszym kraju? Czy to, co dzieje się w
Polsce, to jedynie efekt decyzji kolejnych rządów?
W
naszej książce pokazujemy coś innego: reformy mają swoje życie ponad granicami państw.
Idee, modele i rozwiązania „wędrują”, inspirują polityków, bywają kopiowane lub
odrzucane, zyskują nowych zwolenników, a czasem stają się narzędziem gry
politycznej.
Globalizacja sprawia, że edukacja coraz rzadziej bywa wyłącznie „lokalną sprawą”. Trwająca od ponad trzech lat wojna Rosi przeciwko Ukrainie nie tylko zmienia relacje międzynarodowe, ale także wpływa na polityki edukacyjne wielu krajów – od przyjmowania uczniów uchodźców po nowe narracje w programach nauczania. To tylko jeden z przykładów, jak światowe napięcia kształtują szkolną codzienność.
Naszym
celem nie było jednak proste opisanie, że coś się dzieje. Chcieliśmy pokazać
mechanizmy: jak strategie reform powstają, jak krążą między państwami i
dlaczego w jednych miejscach znajdują podatny grunt, a w innych napotykają
bariery.
Dlatego
książka składa się z dwóch komplementarnych części:
- Pierwsza –
porządkuje język i kategorie, dzięki którym można mówić o politykach
edukacyjnych w globalnym kontekście. To swoiste wprowadzenie do „gramatyki
reform”, która pozwala lepiej rozumieć zjawiska po 1990 roku.
- Druga –
to konkretne analizy porównawcze i historyczno-analityczne. Pokazujemy w
niej, jak porównawcza pedagogika może być narzędziem praktycznym: pomagać
rozpoznawać orientacje reformatorskie, krytycznie patrzeć na uproszczenia,
ostrożnie interpretować dane międzynarodowe i dostrzegać ograniczenia
niewidoczne z perspektywy pojedynczej szkoły.
Reformy
edukacyjne dzieją się tu i teraz – dotykają naszych szkół, dzieci, wspólnot
lokalnych. Jeśli chcemy je naprawdę zrozumieć, potrzebujemy spojrzenia
szerszego niż tylko polska perspektywa. Dlatego oddajemy w ręce czytelników tę
książkę i zapraszamy do dyskusji: jakiej edukacji potrzebujemy w XXI
wieku?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam