Za mało akademickich reklam

 

(źródło ilustracji: https://wybierz-zawod.eu/) 



Niepewnie czują się absolwenci szkół ponadpodstawowych, którzy zdali egzamin maturalny w ubiegłym roku lub w latach minionych i chcieliby podjąć studia wyższe. Zapewne są wśród zainteresowanych studiowaniem także tegoroczni abiturienci, ale nie znają jeszcze wyników egzaminu. Niezależnie od roku pokonania maturalnego progu edukacyjnego pojawia się u niektórych pytanie, co studiować, jaki wybrać kierunek. 

W tegorocznej korespondencji pojawił się krótkiej treści list: 

Dzień dobry, myślę o podjęciu studiów na Państwa Wydziale, ale nie wiem na jaki kierunek się zdecydować, czy moglibyście mi Państwo coś zaproponować, doradzić z oferty? 

Nasuwa się prosta odpowiedź, którą można by było zawrzeć w pytaniach: 

Czy zapoznał/-a się Pan/Pani z treścią oferty studiów na wydziale? 

Gdzie pozyskał/-a Pan/Pani informację o naszym wydziale? 

Co sprawiło, że postanowił/-a Pan/Pani skierować do nas prośbę o doradzenie, jaki wybrać kierunek z naszej oferty studiów?  

Czy ma Pani/Pan orientację, do jakiej profesji przygotowuje każdy z oferowanych kierunków studiów?  

Co Pani/Pan chce czynić w przyszłości? 

Po co chce Pani/Pan studiować? 

Czego oczekuje od jednostki akademickiej prowadzącej określone kierunki studiów? 

Czy ma Pani/Pan jakieś zainteresowania? Jeśli tak, to jaki jest ich związek z naszą ofertą kierunków studiów, która jest dostępna publicznie na portalu uczelni? 

Jeśli nie ma Pani/Pan sprofilowanych zainteresowań i oczekiwań, to co zamierza robić w swoim dorosłym życiu? 

Czy jest Pani/Pan na utrzymaniu rodziców, osoby bliskiej, a zatem nie ma potrzeby zarabiania na życie i związane z nim obowiązki i przyjemności? 

Czy jest Pani/Pan ekonomicznie niezależna/-y, toteż nie ma znaczenia, w jakim trybie (stacjonarnym lub niestacjonarnym) chce lub musi podjąć studia?

Jakie ma Pani/Pan osiągnięcia szkolne? 

Który z przedmiotów szkolnych (w liceum, technikum) był Pani/Pana ulubionym? 

Czy był/-a Pan/Pani nagrodzony/-a w toku obowiązkowej edukacji szkolnej za jakieś osiągnięcia? Jeśli tak, to za jakie? Jeśli nie, to z jakiej przyczyny?     

Czy lubi Pan/i czytać książki? 

Co czyta Pani/Pan najchętniej?  

Czy ma Pani/Pan swoje ulubione lektury, niekoniecznie związane z lekturami szkolnymi?

Jest Pani/Pan zainteresowana/-y w przyszłości pracą z ludźmi (dziećmi, dorosłymi, osobami starszymi) bez względu na stopień ich sprawności? 

Czy może woli Pani/Pan realizować zadania indywidualnie, bez kontaktu z innymi osobami? 

Jak wyobraża Pani/Pan siebie jako osobę studiującą?  

Z czym kojarzy się Pani/Panu bycie studentką/-em? 

Czy lubi Pan/Pani uczyć się?  

Czy lokalizacja uczelni w mieście ma dla Pani/Pana znaczenie? 

itd., itp. 

Oczywiście, psycholodzy pracy dysponują wystandaryzowanym testem dla kandydatów na studia, by można było na podstawie wyników określić (przybliżyć) każdej z osób profil przyszłego zawodu. W szkołach ponadpodstawowych powinny być zajęcia np. w ramach godzin wychowawczych na temat orientacji zawodowej. 

Każdego roku odbywają się targi edukacyjne a szkoły wyższe organizują otwarte spotkania z potencjalnymi kandydatami w tamach tzw. dni otwartych. Skoro otrzymujemy listy powyższej treści, to znaczy, że nie jest łatwo podjąć decyzję, co i po co chciałoby się studiować. 

Za mało jest akademickich reklam? Być może publiczna informacja o kierunkach studiów jest mało przekonująca, nieatrakcyjna? Każdy sam musi zdecydować, by po rozpoczęciu studiów podjąć się kierowanego samokształcenia.  Nikt nie odpowie na list, bo osoba po maturze powinna być dorosłą, myślącą, czytającą ze zrozumieniem różne komunikaty i oferty uczelni. Przede wszystkim powinna jednak sama wiedzieć, czego chce.      


Komentarze