(Na zdjęciu: dr hab. Robert Zakrzewski, prof. UŁ - Prorektor ds.studentów jakości kształcenia podsumowuje wyniki tegorocznej edycji programu "Zdolny Uczeń - Świetny Student")
Wczoraj odbyło się na Wydziale Nauk o Wychowaniu
Uniwersytetu Łódzkiego seminarium podsumowujące projekty w ramach programu rektorskiego
„Zdolny Uczeń - Świetny Student". W tegorocznej, już siódmej edycji
programu referowali wyniki badań uczniowie szkół ponadpodstawowych z łódzkiego
województwa, którzy zgłosili akces uczestniczenia w badaniach naukowych na
wybranych przez siebie wydziałach i pod kierunkiem także przez siebie
wskazanych mentorów-profesorów czy doktorów.
W ubiegłym roku włączyła się do moich badań nad
edukacją paramiltarną w liceum ogólnokształcącym uczennica klasy maturalnej,
która była zainteresowana diagnozą postaw swoich koleżanek i kolegów wobec tego
profilu kształcenia. Przygotowuję właśnie z b. rektor Akademii Policji w
Szczytnie prof. Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej Iwoną Klonowską raport z
badań na temat genezy, istoty i sensu profilowania edukacji szkolnej w
powyższym zakresie.
W bieżącym roku akademickim zgłosiły się do mnie
uczennice z dwóch liceów ogólnokształcących, z których jedna, instruktorka
harcerska, zainteresowała się możliwością przeprowadzenia badań wśród
funkcyjnych swojej gromady na temat uznawanych przez nich wartości życiowych.
Skonfrontowaliśmy wyniki naszych badań z wynikami raportu Związku Harcerstwa
Polskiego pt. "Zobacz, jak wygląda harcerstwo dzisiaj", którego autorzy
uwzględnili w diagnozie także postawy harcerzy wobec wartości.
Druga z moich podopiecznych włączyła się do badań pod moim kierunkiem w związku z jej osobistymi zainteresowaniami podjęcia w przyszłym roku studiów na kierunku prawo. Zaproponowałem jej zatem przeprowadzenie sondażu wśród uczniów szkół ponadpodstawowych na temat przestrzegania praw ucznia przez nauczycieli ich szkół. Wyniki były druzgocące dla licealnej "profesury", zaś dyrekcja szkoły najchętniej nie dopuściłaby do opublikowania wyników naszych badań. Opublikuję je, aczkolwiek zgodnie z obietnicą, nie zostanie ujawniona ani miejscowość, ani nazwa szkoły, której uczniowie potwierdzili niemalże to samo, co zostało uchwycone w ocenzurowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie (za rządów min. P. Czarnka) części raportu badań PISA 2022 dotyczącej postaw polskich nastolatków wobec szkoły.
Przypomnę, że ukazały się wyniki badań realizowanych wspólnie z uczniami w ramach powyższego programu, a dotyczące:
1. Śliwerski B. (2024). Niesamorządnej samorządności uczniowskiej w zespole szkół ponadpodstawowych, w:
2. Śliwerski B., Bohatkiewicz M. (2022). Co młodemu człowiekowi w XXI wieku może dać harcerstwo?